1.054.131

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A bontakozó élet I-VIII.

I. Az egyéniség összetevői/II. A lélek megismerésének művészete/III. A gyermek- és serdülőkor lelki képe/IV. Az ifjúság lelki világa/V. A felnőttek lélekrajza/VI. A nevelés alapvonalai/VII. A nevelés művészete/VIII. Neveléstan

Szerző

Kiadó: »Élet« kiadása
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 2.396 oldal
Sorozatcím: A bontakozó élet
Kötetszám: 1-8
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Az I. kötet 1931-ben, a II-III. 1932-ben, a IV. 1933-ban, az V-VI. 1934-ben, a VII. 1935-ben jelent meg. Nyomtatta az "Élet" Irod. és Nyomda Rt., Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

I. Az egyéniség összetevői
Quis et quid. Írta: Glattfelder Gyula csanádi érsek 5
Előszó "A bontakozó élet" című munkához 11
Bevezetés "Az egyéniség összetevői" című I. kötethez 17
Az ember, mint a kutatás tárgya
Az emberi élet értékelése 21
Az emberi élet kifejlődése 30
A természetes fejlődés útmutatása 39
Az ember nevelésének lehetősége 50
A nevelés akadályai és határai 58
Az eleven emberek 70
Az ember, mint az élettani és lélektani törvények hordozója
Általános berendezés
A test szerkezete 77
Az ember belső életfolyamatai 83
A belső szekréció 87
A lélek 97
A lélek működése 105
A test és a lélek kapcsolata 113
Egyéni berendezés
A testi és lelki erők sztatikája 123
A testi és lelki erők dinamizmusa 167
Az ember, mint a környezet befogadója és átalakítója
A környezetről általában 185
Életkörülmények és élethullámzások 191
Az állami és társadalmi életkeretek 193
Az anyagi életfeltételek 202
A vallások légkörében 217
A környező kultúra 223
A világnézetek népszerűsítésének hatásai 228
A dekadens világnézet erkölcsi kihatásai 240
Az "imponderabilia" 249
Befejezés
Az összefogó hatalom 259
Az egyéniség 262
Az életerők 265
Névmutató 273
Tárgymutató 281


II. A lélek megismerésének művészete
Előszó 5
Bevezetés
Az élő "eredő" 11
"Te ki vagy?" 14
Lélekismereti módszerek
A lélekismeret 21
A jelszószerű megismerés 36
A tapasztalati megismerés 46
A kísérleti módszer 83
A pszichoanalízis 101
A titokzatos erők érvényesítése 127
Saját próbálkozásaim
A leszűrt eredmények 137
Az érdeklődés központja 147
Első kísérleteim
A kisgyermekek 152
A serdülők 157
További lépéseim 165
"Multam"... 180
A leányok lelki életének megismerése 187
Következtetések 205
A lélekmegismerés helyes módszerei
A lélekmegismerés alanya 211
A lélekismeret tárgya 217
A lélekismeret általános módszerei 224
A lélekmegismerés részletes módszerei
A gyermek és serdülőkor 233
Az ifjúság 249
A felnőttek 267
Befejezés
A lélekmegismerés és a lélekkapcsolat 275
Az Isten helyettese 277
Névmutató 283
Tárgymutató 291
Tartalomjegyzék 299

III. A gyermek- és serdülőkor lelki képe
Előszó 5
Bevezetés 7
A valóságos élet 9
A személyes életkapcsolatok felvétele 12
Az ébredező élet
Az ember életkincsei és életterhei 19
A csecsemő, a kis receptív ember 28
Az öntudatra ébredő, tevékeny kisgyermek 39
A kisgyermek szellemi és erkölcsi élete 3-9 éves korig 47
Az óvoda 65
A bontakozó gyermeklélek
A családi kör 73
Az elemi iskola 89
Az első szentgyónás 98
A gyakori szentgyónás és szentáldozás 107
A kisgyermek lelkitartalma 113
Az átmeneti életszakasz
A gyermek lelki-képe az átmeneti életszakaszban 125
A fiúk lelki-képe az átmeneti életszakaszban
A kisdiák lelki-képe 127
A tanoncfiú lelki-képe 137
A falusi fiúgyermek lelki-képe 147
A leányok lelki-képe az átmeneti életszakaszban
A kis diákleány lelki-képe 154
A tanoncleány lelki-képe 168
A falusi leánygyermek lelki-képe 172
Nevelőintézet
Fiú-internátusok 176
Leány-internátusok 181
A serdülőkor lelki-képe
Serdülőkor 191
A serdülő lány
A serdülő fiú
Befejezés
Élő energiaközpont 255
Névmutató 263
Tárgymutató 271
Tartalomjegyzék 279


IV. Az ifjúság lelki világa
Előszó 5
Bevezetés 7
Az élő energaközpont 9
Az ifjúság lelki jelenségei
Az egyéniség intenzív bontakozása 17
Az egyéniség szabadság-vágya 29
Az egyéniség túlértékelése 33
A kétkedő egyéniség 43
A vergődő egyéniség 56
Eltűnő és megmaradó eszmények 64
Az ifjúság belső forrongása
A "mult" 83
Quo me vertam? 96
Életfordulók 108
Elbukás 109
Felemelkedés 123
Az ifjúság lelki-képét alakító tényezők
A lelki-élet tényezői 141
Külső tényezők 142
A közösség hatása 142
Jelszavak 150
Az irodalom hatása 161
A művészet hatása 171
Belső tényezők 183
Ösztönök 183
Örömkeresés 192
A munka 201
A kegyelmi élet 207
Az ifjúság célkitűzései
Az életpálya 219
A jövő vonalán 228
A kultúra síkján 235
A metafizika határán 244
Befejezés
A kiforrott egyéniség 251
Névmutató 257
Tárgymutató 263
Tartalomjegyzék 271


V. A felnőttek lélekrajza
Előszó 5
Bevezetés
A kiforrott enyéniség 9
Az élet sodrában 15
A küzdelmes élet porondján
Próbálkozások
Küzdelem a létért 21
Az anyagi élet biztosítása 30
Szellemi és lelki felkészülődés 39
Az élet "rétegeződése"
A "felső tízezer" 50
A középosztály 55
A földműves-gazdaember 60
A munkás
Az életértékek értékesítése
Az egyéniség sokszorosítása
A házasélet keretében
Előkészületek a házaséletre 79
A házasélet lelki tartalma 86
A házasélet etikája 96
A házasélet nehézségei 106
A házasélet tragédiái és győzelme 114
Egyedül
A házasélet keretén kívül élők lelki tartalma 120
A papság 129
A szerzetesnők 137
Az agglegények és a pártában maradt leányok 147
A egyéniség kisugárzása
Az erősugárzás mibenléte és területe 152
A civilizáció szolgálata 159
A kultúra emelése 164
A szépség lelkihatása 172
Az erkölcsi színvonal emelése 177
A társadalmi élet szabályozása 186
A lelkiélet kivirágoztatása 193
Az életértékek elvesztegetése és visszaszerzése
Az élet küzdőterén
Világnézeti megrendülés 203
Erkölcsi összeomlások 214
Az erkölcsi mélységek 232
A testi élet összeomlása 237
A "tékozló fiúk" 244
A örök élet kapujánál
A nagy veszteségek 251
Az öregek belső élete 258
Lelkiterhek 263
Az öregek lélekgravitációja 266
Befejezés
Az Úr rajzolta emberarc 275
Névmutató 279
Tárgymutató 287
Tartalomjegyzék 295


VI. A nevelés alapvonalai
Előszó 5
Bevezetés 9
Léleksugárzás 11
A nevelés alanya
A nevelők
A szülő 19
A tanító 25
A lelkiatya 32
A nevelő lelki felkészülődése
"Ismerd meg önmagadat!" 40
Az önismeret gyakorlati megvalósítása 49
Az állandó önnevelés 54
Az önnevelés gyakorlata 60
A nevelés tárgya
A nevelés köre 67
"Tu quis es?"
Téves ítélkezések 74
A pánoptimizmus és a pánpesszimizmus 74
A naturalizmus 78
Az alanyi szelekcionizmus 81
A helyes megismerés módszerei 83
A tudományos felkészülés 84
A személyes megfigyelés 89
A környezet vizsgálata 95
A legértékesebb ismeret 98
Az élő ember 105
A nevelés célja
Célkeresés 113
Légy emberré! 116
Légy "isteni" emberré! 116
A cél megtalálása 128
Az "isteni" ember életének értéke 135
A világ értelmezése 136
Az ember-probléma megértése 139
A véges én és a végtelen ÉN értelmezése 143
A dolgozó vándor erőfeszítései 147
A nevelés módjai
A nevelés módjai általában 159
Az életerők elnyomása 162
Az erőérvényesítés módszere 170
A tekintély elve a nevelésben 171
A személyiség ereje 177
Az eszmények nevelő jelentősége 180
Az élmények 188
Az erők direkciója és transzpozíciója 196
Hogyan neveljünk tehát? 206
A nevelés eszközei
Természetes nevelési eszközök 213
Alanyi eszközök 214
Tárgyi eszközök 229
Természetfeletti eszközök 262
Kívülről jövő természetfeletti eszközök 262
Belül hatók 270
Befejezés 281
Névmutató 287
Tárgymutató 293
Tartalomjegyzék 299


VII. A nevelés művészete
Előszó 5
Bevezetés 7
A művészet területén 9
A kisgyermek nevelése
Az élet fakadása idején 17
A csecsemő gondozása 24
A bölcső higiéniája 25
A lelki élet megindítása 28
A kisgyermek családi nevelése 6 éves korig 33
A testi élet szolgálata 34
A kisgyermek lelki szenvedése 37
A kisgyermek elemi iskolai nevelése 55
A serdülők nevelése
A testi erők értékesítése 73
A testedző torna 74
A cserkészet 78
A szellemi élet megtágítása 84
Mit kell tanulnia a serdülő gyermeknek? 84
Hogyan kell közölni az ismereteket? 90
A lelki élet szolgálata 104
Az önértékelés felkeltése 105
A szellemi és lelkiegyensúly beállítása 112
Az ember testi természetének megszentelése 121
A társadalmi kapcsolatok értelmezése és megalapozása 146
A család, nemzet, egyház és világ értelmezése 147
A "teremtő ember" lehetőségeinek feltárása 153
A természetfeletti élet kibontakozása 159
A kegyelem igénylése 160
A kegyelmi eszközök használata 165
A szentek családjában 172
A gyakori hibák javítása a serdülők életében 175
Az ifjúság nevelése
Az egyéniség szolgálata 187
A család 187
Az iskola 194
A munkahely 198
A szellemi tehetségek kidolgozása 201
A tudományos képzés 202
A szép értékelésének előmozdítása 208
Az erkölcsös jellem kitermelése 212
A kötelességtudó ifjú 213
A tiszta életre és a tiszta házaséletre készülő ifjú 218
A szamaritánus és a Márta lelkületű fiú 229
A vallásos élet felfokozása 233
Az ifjúság szellemi-lelki letöröttségének gyógyítása 238
A felnőttek életének szolgálata
A felnőttek nevelésének tényezői 245
A felnőttek nevelésének módja 252
Az élet Rafaeljei 259
Befejezés 263
Az igazi nevelő 265
Névmutató 267
Tárgymutató 273
Tartalomjegyzék 279


VIII. Neveléstan
Előszó 5
Bevezetés 7
A rendszerek értékelése 9
A nevelés elmélete
Prolegomena 12
A nevelés alapkérdései (Problemata) 13
A nevelés mibenléte 13
A nevelés lehetősége és szükségessége 20
A nevelés kezdete és vége 26
A nevelés korlátai 30
Művészet vagy tudomány-e a nevelés? 33
A neveléstudomáy ismertetése 37
A neveléstudomány forrásai és segédtudományai 41
A paedagogia perennis 43
A nevelés alapvetése (Fundamenta) 45
A nevelés alanya 45
A hivatásos nevelők 45
A hivatásos nevelők önnevelése 49
A nevelés tárgya 57
A nevelés köre 57
A helytelen megismerése 59
A gyermek megismerésének tudományos módszerei 64
A nevelés célja 82
Az immanens cél 84
A transzcendens cél 86
A nevelés módjai 89
Az erők elnyomása 92
Az erők érvényesítése 93
A tekintély elve a nevelésben 94
A személyiség ereje 95
Az eszmények nevelő jelentősége 96
Az élmények 100
Az erők transzpozíciója 104
A nevelés eszközei 109
Természetes nevelési eszközök 110
Alanyi eszközök 110
A szeretet 111
A szigorúság 112
A kitartó következetesség 113
Tárgyi eszközök 114
Közvetlen tárgyi eszközök 114
Az oktató irányítása 114
A jutalom 115
A büntetés 117
Az önként megnyilatkozó erőfeszítések 118
Játék, sport, cserkészet 118
A szellemi munka 119
Az önmegtagadás 120
Természetfeletti nevelési eszközök 121
Kívülről jövő természetfeletti nevelési eszközök 121
Az igehirdetés 121
A kegyelem 122
Belülről ható természetfeletti nevelési eszközök 123
A kegyelmi eszközök 123
Az aszketikus gyakorlatok 124
A nevelés gyakorlata
Prolegomena 129
A testi nevelés 131
A testi élet ismertetése 131
Az öröklés és neveléstani kihatásai 134
A testi élet ismeretének neveléstani jelentősége 136
A testi élet helyes szolgálata 138
A testi nevelés a különböző korokban 142
Az értelmi nevelés 147
Az értelem mint szellemi megismerő tehetség 147
A fejlődő és bontakozó értelem 151
A szellemi ébredés szolgálata 155
A fejlettebb értelem szolgálata 158
A tanítás mibenléte 161
Az iskolai tantervek 163
A tanítás feltételei 166
A helyes tanítás módszerei 168
A tanítás anyagának helyes kidolgozása 173
A közölt anyag megőrzése 177
A szerteágazó ismeretek és az egyéniség megőrzése 181
A teljes élet szolgálata 184
Az esztétikai nevelés 188
Az esztétika mibenléte 188
A szép és a nevelés 188
Az örök szép szolgálatában 191
Az erkölcsi nevelés 195
Az erkölcsi nevelés mibenléte 199
A Teremtő életterve 199
A lelkiismeret 202
Az ember jó és rossz hajlamai 204
A jó készségek nevelése 206
Az erkölcsi gyarlóságokkal szemben követendő eljárás 208
A tiszta élet szolgálata 210
A kegyelmi élet szorgalmazása 214
A szociális nevelés 217
Az ember kapcsolatai 222
Az ember társadalmi egybetartozása 224
Társadalmi rétegződések 227
A társadalmi kapcsolatok helyes kidolgozása 231
Az élet fókusai 233
A vallásos nevelés 238
A vallásos élet mibenléte 238
A vallásos élet értékelése 239
A vallásos élet szolgálata 241
A vallásos nevelés eszközei 242
A vallásos gyakorlatok 244
Az én és az Én 246
Befejezés 249
Névmutató 251
Tárgymutató 261
Mellékletek
Összesített tárgy- és névmutató 271
Osztályfőnöki órák 305
Olvasmányok jegyzéke 353
Utóhang 371

Dr. Marczell Mihály

Dr. Marczell Mihály műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Marczell Mihály könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem