1.054.268

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A közlekedés önköltsége

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 456 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 78 fekete-fehér ábrával illusztrálva. 660 példányszámban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv a szállítási teljesítmények önköltségének elméleti és módszertani kérdéseivel foglalkozik.
Hazánkban — de világviszonylatban is — ez az első mű, amely ezzel a kérdéssel magas színvonalon, az egész távolsági közlekedést átfogva, mind a műszaki, mind a gazdasági tényezőkre kiterjedve foglalkozik. Az önköltség vizsgálatának, számításának és elemzésének elméletét és módszertanát egységesen dolgozza fel a közlekedés összes ágazataira, ezzel megalapozott és összehasonlító önköltségek meghatározását teszi lehetővé.
Átfogó képet nyújt a közlekedésről, majd a megalapozó elméleti fejezetekben tisztázza a szállítási teljesítmények önköltségének fogalmát, tartalmát, komponenseit, kategóriáit és szerepét az üzem- és szállítástervezésben, a műszaki fejlesztésben, a tervezésben, a díjszabások kialakításában, a gazdaságossági és jövedelmezőségi vizsgálatokban. Mélyrehatóan elemzi a kiszámítható értékek pontossági fokát és tárgyalja ennek meghatározó feltételeit. Sokoldalúan kifejti a... Tovább

Fülszöveg

A könyv a szállítási teljesítmények önköltségének elméleti és módszertani kérdéseivel foglalkozik.
Hazánkban — de világviszonylatban is — ez az első mű, amely ezzel a kérdéssel magas színvonalon, az egész távolsági közlekedést átfogva, mind a műszaki, mind a gazdasági tényezőkre kiterjedve foglalkozik. Az önköltség vizsgálatának, számításának és elemzésének elméletét és módszertanát egységesen dolgozza fel a közlekedés összes ágazataira, ezzel megalapozott és összehasonlító önköltségek meghatározását teszi lehetővé.
Átfogó képet nyújt a közlekedésről, majd a megalapozó elméleti fejezetekben tisztázza a szállítási teljesítmények önköltségének fogalmát, tartalmát, komponenseit, kategóriáit és szerepét az üzem- és szállítástervezésben, a műszaki fejlesztésben, a tervezésben, a díjszabások kialakításában, a gazdaságossági és jövedelmezőségi vizsgálatokban. Mélyrehatóan elemzi a kiszámítható értékek pontossági fokát és tárgyalja ennek meghatározó feltételeit. Sokoldalúan kifejti a kapacitáskihasználás, a forgalomnagyság, a szállítási távolság, a sebesség, az árufajta, az állóeszköz gazdálkodás, a műszaki színvonal összefüggéseit a ráfordításokkal és a költségekkel.
Egységes felfogásban kidolgozott módszertan segítségével tárgyalja a vasúti, a vízi, a gépjármű és a légi közlekedés szállítási teljesítményeinek átlagos és meghatározott egyedi feltételek mellett felmerülő önköltségét. A feltárt és matematikai formában kifejezett összefüggések gyakorlati alkalmazását számpéldák sorozatában mutatja be a közlekedésnél előforduló fontosabb esetekre. Vissza

Tartalom

Előszó 5
1. A közlekedés 11
1.1 Általános jelentősége 11
1.2 Az egyes ágak jellemzése 11
1.3 Szállítási teljesítmények és közgazdasági jelentőségük 23
1.4 Rentabilitás 39
2. A szállítási teljesítmények önköltségének fogalma és gazdasági szerepe 42
2.1 Az önköltség összetevői és fogalma 42
2.2 Társadalmi termelési költség 47
2.3 Népgazdasági ráfordítás 48
2.4 Az önköltség alakulásának tendenciája 49
2.5 Az önköltség szerepe 55
Az önköltségszámítás feltételei és elméleti kérdései 57
3.1 Előfeltételek 57
3.2 A szükséges állóeszköz-, anyagfogyasztási-, költség- és létszámadatok 58
3.3 Teljesítményi adatok 64
3.4 Elméleti követelmények, problémák és gyakorlati lehetőségek 67
3.41 Pontosság, differenciáltság 67
3.42 Az önköltség időbeni dinamikája 69
3.43 A szállítás útja 70
3.44 Átlagos és egyedi önköltség 71
3.5 Az anyag-, energia- és munkabérköltségek számbavételének problémái 78
3.6 Az értékcsökkenési leírás számbavételének problémái 80
3.7 A pályaköltségek számbavétele 87
3.8 Az elszámolási rend hatása az önköltségre 93
3.9 A közlekedés sajátosságainak hatása az önköltségszámításra 94
3.10 Az önköltségek összehasonlíthatósága 95
4. Az önköltségszámítás módszertana 98
4.1 Kidolgozása 98
4.2 A költségszámítás alapmódszerei 99
4.3 Állandó és változó költségek 103
4.4 A szállítási távolságtól függő és független költségek 113
4.5 Statikus és dinamikus önköltség 116
4.6 Önköltségszámítási módszerek 117
5. Vasúti közlekedés 123
5.1 Költségfelosztás 123
5.11 Az általános átlagos önköltségek megállapításának menete 123
5.12 Költség- és üzemelszámolás 127
5.13 A költségek felosztása az általános átlagos önköltségek megállapítása céljából 129
5.2 Megbatározott szállítások önköltségének megállapítása költségmutatós módszerrel 147
5.3 Áruszállítás 151
5.31 Az áruszállítási teljesítmények jellemző ráfordításai és költségmutatói 151
5.32 Az áruszállítási teljesítmények jellemző ráfordításaival összefüggésbe hozott költségek 156
5.33 A jellemző ráfordítások mennyisége az áruszállításnál 159
5.34 Az árutonnakilométerenkénti jellemző ráfordítások 182
5.35 Az áruszállítás költségmutatóinak értékelése 186
5.36 Az áruszállítás és az iparvágányokon végzett szállítás költségének kiszámítása a jellemző ráfordítások és a költségmutatók alapján 187
5.4 Személyszállítás 190
5.41 A személyszállítási teljesítmények jellemző ráfordításai és költségmutatói 190
5.42 A személyszállítási teljesítmények ráfordításaival összefüggésbe hozott költségek kiszámítása 193
5.43 A jellemző ráfordítások mennyisége a személyszállításnál 196
5.44 A jellemző ráfordítások mennyisége utaskilométerenként 208
5.45 A személyszállítás költségmutatói 210
5.46 A személyszállítás költségének kiszámítása a jellemző ráfordításokból és a költségmutatókból 211
5.5 A költségmutatók átértékelése egyes önköltségszámításoknál 215
5.6 Különböző tényezők hatása a szállítási önköltségre 220
5.61 A forgalom nagysága. Differenciális önköltség 220
5.62 Egyéb áruszállítási tényezők 229
5.63 A pálya építési (műszaki) jellemzői és az útvonal 242
5.64 A személyszállítás önköltségét befolyásoló paraméterek 307
5.65 A sebesség hatása az áruszállítás önköltségére 316
5.7 A gőzüzemről villamos-, illetve dieselüzemre való áttérés gazdaságossága 319
5.71 Beruházási költségek 320
5.72 A gőz-, villamos- és dieselüzem üzemi költségeinek összehasonlítása 334
5.73 A villamos- és a dieselüzem gazdaságossága 347
6. Gépjármű közlekedés 354
6.1 Autóközlekedési vállalatok 354
6.2 Szállítási teljesítmények és szállítási folyamat 354
6.3 A szállításokat terhelő költségek és felosztásuk 359
6.4 Egyedi önköltségszámítás 364
6.5 Az áruszállítás önköltségét befolyásoló tényezők hatása 373
6.6 A személyszállítás önköltségét befolyásoló tényezők 378
6.7 Pályaköltségek 378
7. Belvízi hajózás 380
7.1 Hajózási vállalatok 380
7.2 A személy- és áruszállítás általános átlagos költségei 381
7.3 A vízi szállítás egyedi önköltségszámítása 383
7.4 Árucikkenkénti szállítási önköltség 387
7.5 A szállítás időtartamának hatása az önköltségre 388
7.6 A forgalomnagyság hatása az önköltségre 389
8. Légi közlekedés 392
8.1 Módszerek, fogalmak 392
8.2 Kalkulációs tételek szerinti költségmegállapítás 395
8.3 A fajlagos költségeket befolyásoló tényezők 399
Mellékletek 415
1. Melléklet 416
2. Melléklet 427
3. Melléklet 428
4. Melléklet 442
5. Melléklet 446
6. Melléklet 448
7. Melléklet 451
Utószó 453
A felhasznált irodalom jegyzéke 455
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A közlekedés önköltsége A közlekedés önköltsége A közlekedés önköltsége A közlekedés önköltsége A közlekedés önköltsége

Belülről megerősített példány. Néhány lap foltos.

Védőborító nélküli példány.

Állapot:
5.480 ,-Ft
27 pont kapható
Kosárba