1.055.393

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A közoktatás rendszere 1.

Változó iskolarendszerek/A tantervek szerepe

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Közoktatási Vezetők Képzéséért Oktatási és Nevelésfejlesztési Alapítvány
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 225 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal. Negyedik átdolgozott kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Bevezetés
Tankönyvsorozatunk első farabját veszi kézbe az olvasó, mégpedig többszöri átdolgozott formájában. Azzal a reménnyel bocsátjuk útjára, hogy jól használható, tanulásra motiváló tankönyvet... Tovább

Előszó

Bevezetés
Tankönyvsorozatunk első farabját veszi kézbe az olvasó, mégpedig többszöri átdolgozott formájában. Azzal a reménnyel bocsátjuk útjára, hogy jól használható, tanulásra motiváló tankönyvet sikerül közre adnunk. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
I. KÖZOKTATÁSRENDSZER, ISKOLARENDSZER 11
1. Bevezetésül: az alapfogalmak értelmezéséről 11
a) A közoktatás meghatározása 11
b) A közoktatás rendszere 15
c) Az iskola közoktatási intézmény 17
2.Az iskolarendszert meghatározó kapcsolatok 19
a) Az iskolaszervezet alapelvei 19
b) Az iskolarendszer szervezeti tagoltsága 21
c) Az iskolák megkülönböztetése fokok szerint 22
3. Iskolarendszeri típusok 24
a) A létraszerű felépítés 24
b) Az elágazásos "villaszerű" típus 25
c) A lépcsőzetes iskolarendszer felépítés 26
4. Az iskolarendszert alakító tényezők 27
a) A társadalmi rendszer hatása 27
b) A termelés műszaki, technikai színvonala 36
c) A gazdagság és az iskolarendszer 39
d) A kultúra és az iskolarendszer 44
e) Az iskoláztatási hagyományok szerepe 47
Szemelvények 50
Az iskolarendszer tagozódása (Zibolen Endre) 50
Tervezhető-e az iskolarendszer? (Torsten Husen) 51
A közoktatási problémák helye a különböző társadalmi
problémák sorában (Szabó Ildikó) 53
Kérdések-feladatok 57
II. A MAGYAR ISKOLARENDSZER KIALAKULÁSA 59
1. Azok a századok, amikor még nincs egységes iskolaszervezet 59
a) A középkor iskolái 60
b) A reneszánsz hatása az iskolára 63
c) A reformáció és az ellenreformáció iskolái 65
d) Apáczai már iskolarendszerben gondolkodik 68
2. Az iskolarendszer kialakulása 69
a) A felvilágosult abszolutizmus oktatáspolitikája 70
b) A Ratio Educationis egységes szervezeti rendet érvényesít 72
c) A Norma Regina, II. József rendeletei 73
d) A második Ratio visszalépést jelent 74
e) A reformkorban új intézménytípusokkal bővül az iskolarendszer 75
f) Eötvös József első minisztersége, népiskolai törvénytervezete 77
g) Az Entwurf az önkényuralom re4delkezése 78
h) A közoktatás polgári és nemzeti megújulása 79
3. Általánosan művelő iskolák a kiegyezéstől a köztársaságig (1867-1989) 80
a) Az iskola előtti nevelés 81
b) Az alsófok iskolái 82
c) Általánosan képző középfokú iskolák 84
4. A szakképzés hazai fejlődése 90
a) Az iparoktatás kezdetei 90
b) A tanonciskoláról 91
c) A középfokú szakképzés 92
Szemelvények 95
Apáczai köznevelési rendszere (Fináczy Ernő) 95
Hazai iskolázás a XCI. században (Frankói Vilmos) 97
Állam, egyház, iskola Magyarországon - a kiegyezés előtt (Kelemen Elemér) 97
Közoktatáspolitika Trefort Ágoston minisztersége idején (Felkai László) 100
Dokumentumok 101
Az ideiglenes nemzeti kormány 6650/1945. ME. sze. rendelete az általános iskola megszervezéséről 101
Az általános iskola óraterve 101
Kérdések-feladatok 102
III. A MAGYAR ISKOLARENDSZER KIALAKÍTÁSA 103
1. Az átalakulás folyamata 103
a) Az átalakulást jelző törvények 103
b) Az 1993. év az oktatási törvények éve 106
c) A közoktatási törvény módosításai 108
d) Az iskolarendszer folyamatos átalakítása 109
2. Áttekintés a közoktatás mai helyzetéről 111
a) Az óvoda a kicsinyek közkedvelt nevelőintézménye 111
b) Az alapfokú oktatás intézményei 113
c) A középiskolai továbbtanulás arányai 117
d) A többcélú intézmény 122
e) A pedagógiai szakszolgálatok 123
3. A szakképesítési rendszer tartalma, szerkezete 124
a) Az alapfogalmak áttekintése, értelmezése 125
b) Az európai szakképesítési rendszerek 127
c) Az Országos Képzési Jegyzék (1996) tartalma és szerkezete 135
d) A szakmai és vizsgáztatási követelmények 136
e) A szakmai tantárgyak központi programjai 138
Szemelvények 140
Az iskolarendszer változásai (A magyar közoktatás távlati fejlesztésének stratgiájából) 140
A középfokú oktatás és munkaerőpiac kapcsolódása (jelentés a magyar közoktatásról, 1995.) 144
Az állam, a tanügy és a paradoxon (Székely Mária, Csepeli György, Örkény Antal) 145
Az alternativitás megjelenése (Vargáné Fónagy Erzsébet) 146
Kérdések-feladatok 149
IV. AZ EURÓPAI GAZDASÁGI KÖZÖSSÉG ISKOLARENDSZEREINEK ÁTTEKINTÉSE 151
1. Az EKG oktatás integrációja 151
a) A tankötelezettség korhatárának alakulása 153
b) Az oktatás részesedése a nemzeti össztermékből 155
c) Centralizált és decentralizált irányítás 157
d) Az oktatásügy civil társadalma 158
2. Iskolarendszerek jellemzői 160
a) Az iskolaszerkezeti változások 160
b) A pályaorientáció és a fakultáció 161
Szemelvények 163
Franciaország oktatásügye (Pedagógiai Lexikon I. (1997), Kovács Sándor) 163
Nagy-Britannia oktatásügye (Pedagógiai Lexikon II. (1997), Imre Anna) 165
A németországi iskolarendszerről (D. Egervári Piroska) 166
Külföldi tapasztalatok az iskolavezetők képzésében és továbbképzésében (Kovács Sándor) 170
Kérdések-feladatok 176
V. ÁLTALÁNOS TANTERVI ISMERETEK 177
1 A tantervminták kialakulása 177
a) A természetes tantervez a hagyományok éltették 177
b) A megtervezett tantervek 178
c) Az állami tantervek keletkezése 178
d) A tantervek differenciálódása 179
2. A különböző tantervfajták 181
a) A központi tanterv 181
b) A helyi tanterv fogalma 183
c) A tanítási-tanulási program egy tantárgyra vonatkozik 184
d) Az alaptanterv sajátossága 185
3. A tantervkészítés különböző szintjei 186
a) Az európai szint 186
b) Az országos szint 187
c) A helyi szint 190
4. A tantervkészítés alapkövetelményei 192
a) Az egyensúlykeresés követelménye 192
b) A tanterv egységességének követelménye 195
c) A tanterv megvalósításának feltételei 197
5. A helyi tervezés feladatai 200
a) A pedagógiai program 200
b) A helyi (intézményi) tanterv 202
c) A tantárgyi programok 206
Szemelvények 213
A Nemzeti alaptanterv egy pragmatikus megközelítése (Mátrai Zsuzsa) 213
Kérdések-feladatok 216
Bibliográfia 217
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A közoktatás rendszere 1. A közoktatás rendszere 1. A közoktatás rendszere 1. A közoktatás rendszere 1.

A címlapon tulajdonosi bejegyzés, több lapon aláhúzások találhatók.

Állapot: Közepes
2.440 Ft
1.950 ,-Ft 20
10 pont kapható
Kosárba