1.054.486

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A megújuló és környezetbarát energetika villamos gépei és szabályozásuk

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor

Kiadó: Műegyetemi Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 339 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-420-670-0
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A 21. század egyik legnagyobb kihívása az, hogy a század végére kb. 10—12 milliárdra szaporodó emberiséget úgy lássuk el energiával, hogy közben otthonunkat a Földet ne tegyük visszavonhatatlanul... Tovább

Előszó

A 21. század egyik legnagyobb kihívása az, hogy a század végére kb. 10—12 milliárdra szaporodó emberiséget úgy lássuk el energiával, hogy közben otthonunkat a Földet ne tegyük visszavonhatatlanul tönkre. A fosszilis tüzelőanyagok égetésekor keletkező C02, SO2, NO» korom, stb. káros hatásai: a globális felmelegedés, a savas esők, az ózonpajzson növekvő lyuk, a különböző allergiás megbetegedések számának emelkedése ma már közismert tények. A globális szennyezőanyag kibocsátás kb. 50%-áért az energiatermelés, az NOx kibocsátás kb. 70%-áért a közlekedés a felelős. Ha a több száz éve ásványi szén, olaj, földgáz formájában föld alatt pihenő szén a levegőbe kerül, akkor az atmoszféra fokozatosan visszajut az ősi állapotába. A Föld atmoszférájának (és a jelenlegi életnek) a megmentése csak úgy lehetséges, ha a globális szennyezőanyag kibocsátást a jelenlegi töredékére csökkentjük, a fejlődő országok növekvő energiafelhasználása ellenére. Pl. a szén megkötése hosszú folyamat, sokan elgondolkodtató példaként hozzák fel, hogy a Watt gőzgépében elégetett szén CO2 molekuláinak egy része még ma is a légkörben repdes.
Az 1973-as olajválsággal kapcsolatban sok futurológus az üzemanyag ellátás összeroppanását jósolta a kimerülő készletek miatt. A legújabb statisztikai adatok szerint a szénkészletek további 200 évig, a gázkészletek 65 évig, az olajkészletek pedig kb. 45 évig elegendőek. A kb. 50 éve hasonló időtartamú előrejelzések sokak előtt hiteltelenné váltak, pedig a készletek valóban végesek. A katasztrófa azonban nem a készletek végleges kimerülésekor jelentkezne, hanem sokkal előbb, amikor pl. a fogyasztás éves mértéke meghaladná (vagy akárcsak megközelítené) a kitermelés lehetséges mértékét. Az atomenergia népszerűtlenné válása után a kivezető utat csak a megújuló energiaforrások jelentik.
A megújuló energiák végső forrása legtöbb esetben a Nap sugárzása, ill. a Föld mozgási vagy hőenergiája. Ezek az energiák gyakorlatilag kimeríthetetlenek (a megújulás mértéke azonos a kinyerés mértékével). Az évenként kinyerhető energia fajtánként is sokszorosa a mai globális energiaszükségletnek.
Könyvünk elsősorban a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar hallgatóinak íródott, de alapvető tankönyve lehet a Gépészmérnöki Karral közösen gondozott Energetikai mérnök szak hallgatóinak, továbbá a más egyetemek és főiskolák villamos irányítottságú és környezetvédelmi szakos hallgatóinak.
Interdiszciplináris tárgyról lévén szó, arra törekedtünk (általában az egyes fejezetek bevezető részeiben), hogy a villamosmérnök hallgatók megtalálják a könyvben azokat a legfontosabb aerodinamikai, hidraulikai, gépészmérnöki és közlekedésmérnöki alapismereteket, amelyek magyarázatot adnak arra, hogy a villamos részt miért az adott módon kell kialakítani és működtetni. Ezek a rövid, nagyvonalú (és sokszor csak minőségi leírások) nem tárgyalják, nem tárgyalhatják más tudományágak témakörét kellő mélységben. Csupán arra utalnak (a szakirodalom megjelölésével), hogy hol lehet az adott kérdésnek utánanézni. Több kötetből álló esetleges „Megújuló energetika sorozat" esetében ezek a bevezető részek kihagyhatok. Vissza

Tartalom

A gyakrabban előforduló jelölések jegyzéke
1. ELŐSZÓ 1
2. AZ ALKALMAZOTT VILLAMOS GÉP ÉS HAJTÁSTÍPUSOK ÖSSZEFOGLALÁSA 3
2.1. Kommutátoros egyenáramú hajtások 3
2.2. Kommutátor nélküli egyenáramú hajtások 14
2.3. Aszinkron gépes hajtások 18
2.4. Szinkrongépes hajtások 30
2.5. Kapcsolt reluktancia motoros hajtások 36
3. SZÉLERŐMŰVEK 39
3.1. Alapfogalmak 39
3.1.1. Aerodinamikai alapismeretek 39
3.1.2. Hazai szélviszonyok, gazdasági vizsgálatok, EU-s célkitűzések 50
3.2. Alapvető szabályozási feladatok 55
3.2.1. A szélturbina elforgatása vagy elbillentése 57
3.2.2. A lapátszög szabályozása 59
3.2.3. Nyomaték és teljesítmény korlátozás (Speciális szárnyprofil) 64
3.2.4. Szabályozási lehetőségek a fordulatszám'változtatásával 65
3.2.5. Követelmények és szabályozási lehetőségek szigetüzemben 67
3.2.6. Az áttétel és a generátor hatásfoka 70
3.2.7. Méretezési kérdések, statisztikai számítási módszerek 72
4 3.3. Hálózathoz közvetlenül kapcsolódó generátorok 79
3.3.1. Kalickás forgórészű aszinkron generátorok 79
3.3.2. Szinkron generátorok 87
3.3.3. Impulzus vezérelt rotor ellenállás 91
3.4. Kétoldalról táplált generátorok 94
3.4:1. Kaszkád kapcsolások 94
3.4.2. Kefenélküli kétoldalról táplált generátorok 102
3.5! Frekvenciaváltón keresztül hálózatra csatlakozó generátorok 105
3.6. Áttétel nélküli szinkron generátorok 121
3.6.1. Állandómágneses szinkrongépek 122
3.6.2. Állandómágneses szinkron szélgenerátorok szabályozása 126
3.7. A költségek megoszlása, gazdaságosság, környezeti hatások 130
3.8. A management és monitoring rendszerek feladatai 137
3.9. Dizel-szélturbina hibrid rendszerek 140
4. VÍZERŐMŰVEK ÉS SZIVATTYÚS TÁROZÓK 149
4.1. Néhány alapismeret vízerőművekről 149
4.2. A leggyakoribb turbina típusok 150
4.3: A vízturbinák szabályozása 156
4.4. Szivattyús tározók, különböző erőművek együttműködése 159
4.5. Szivattyús tározású vízerőművek villamos generátorai 161
4.6. Változtatható fordulatszámú motor/generátor 166
4.7. Vízenergia hasznosítás helyzete Magyarországon 172
5. FOTOELEKTROMOS ENERGIAFORRÁSOK 177
5.1. A napelemek működése, villamos jellemzői, konstrukciós felépítése 178
5.1.1. Alapvető villamos jellemzők — 179
5.1.2. Hatásfok 179
5.1.3. Veszteségek 180
5.1.4. A villamos jellemzőket befolyásoló tényezők 180
5.2. Fotoelektromos rendszerek felépítése - 182
5.2.1. A fotoelektromos generátor — 183
5.2.2. Teljesítmény átalakító és szabályozó 183
5.3. Kombinált üzem akkumulátorral 184
5.3.1. Akkumulátorok fotovillamos rendszerben 185
5.3.2. Töltésszabályozó 190
5.4. Maximális teljesítményre szabályozás (MTSZ) 191
5.4.1. A terhelés típusok összehasonlítása Pb«
közelítése szempontjából 194
5.4.2. A maximális teljesítményre szabályozás megvalósítási lehetőségei 201
5.5. Villamos hajtások fotoelektomos áramforrással 210
5.5.1. Egyenáramú hajtások 210
5.5.2. Váltakozóáramú hajtások 216
6. EGYÉB MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK ÉS A KAPCSOLT VILLAMOS- ÉS HŐENERGIATERMELÉS VILLAMOS HAJTÁSAI — 219
6.1. Geotermális energia 219
6.1.1. Vízkitermelő szivattyúk — 225
6.2. Hőszivattyúk — 228
6.3. Biomassza - 233
6.4. Gázturbinás blokkok indítása 236
6.5. Szivattyúk, légfúvók, kompresszorok 239
7. VILLAMOS AUTÓK 253
7.1. Történeti áttekintés 253
7.2. Autók villamos hálózata 256
7.2.1. Belsőégésű motoros autók villamos hálózata 257
7.2.2. Tüzelőanyagcellás és napelem-telepes autók főáramköre 258
7.2.3. Hibrid villamos autók főáramköre 259
7.2.4. Akkumulátoros energiatárolású villamos autók áramköre 261
7.2.5. Villamos autók segédüzemi áramköre 262
7.2.6. Egyenfeszültségű villamos jármű hálózat 262
7.2.7. Nagyfrekvenciás villamos jármű hálózat 263
7.3. Vonóerő-sebesség tartomány tervezése 265
7.3.1. Mozgásegyenlet, vontatási ellenállás, vonóerő 265
7.3.2. Csúszáshatár, tapadási határ, kipörgés, blokkolás 269
7.3.3. Nyomaték átvitele a kerekekre 271
7.3.4. Vontatáshoz szükséges vontatási jelleggörbe és határteljesítmény 274
7.3.5. Jármű főhajtások fajtái a mechanikai áttétel megválasztása szerint 277
7.4. Vonóerő, utazási sebesség és fékerő szabályozási követelmények 279
7.4.1. Vontatási követelmények 279
7.4.2. Villamos autó kezelése és szabályozása 280
7.4.3. Vezérlő, jelző és érzékelő elemek az autóban 283
7.5. A járművek energiaigénye 284
7.5.1. Autók villamosenergiaellátási kritériumai 286
7.5.2. Primer energiafonások felhasználása járművek hajtására 286
7.5.3. Villamos autók energiaellátási módjai 287
7.5.4. Akkumulátorok töltése-296
7.5.5. Akkumulátorok töltöttségi állapotának meghatározása 299
7.5.6. Másodlagos energiatárolók alkalmazása 300
7.6. Villamos autók szabályozott főhajtásai: 303
7.6.1. Egyenáramú kommutátoros motoros jármű főhajtás 303
7.6.2. Kommutátor nélküli egyenáramú jármű főhajtások 309
7.6.3. Aszinkrongépes járműhajtások 317
7.6.4. Szinkrongépes járműhajtások 326
7.6.5. Kapcsolt reluktancia motoros jármű főhajtás 329
8. IRODALOMJEGYZÉK 331
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem