Előszó
A Kodolányi János Főiskola Pedagógiai Intézete első évkönyvének fő célja az alig több mint egy éve működő intézet szakmai munkájának bemutatása.
A további évkönyveinkre vonatkozó elképzelésünk, hogy azok tartalmazzák munkatársainknak a tanárképzéssel és az iskola életével kapcsolatos olyan pedagógiai, pszichológiai tanulmányait, amelyek új információk, kutatási eredmények közretételével segítik hallgatóink, oktatóink és a pedagógusok ilyen területeken történő tájékoztatását. Eszerint tehát az évkönyv fokozatosan szakmai tanulmánykötetté fog átalakulni. A jelenhez visszatérve, a Pedagógiai Intézetről azt szükséges tudni, hogy ennek a szervezeti egységnek elsődleges feladata a Kodolányi János Főiskolán folyó tanárképzés pedagógiai és pszichológiai tanegységeinek oktatása, a komplex pedagógiai-pszichológiai szigorlat lebonyolítása, a tanári képesítő vizsgák és az iskolai gyakorlatok szakmai irányítása.
Ezeknek a teendőknek a hiánytalan szakmai ellátása érdekében került megszervezésre az intézeten belül az Elméleti Pedagógiai Tanszék, az Alkalmazott Pedagógiai Tanszék, a Pszichológiai Csoport és az Iskolacentrum, valamint a Neveléstudományi Kutatóközpont.
A két pedagógiai tanszék és a Pszichológiai Csoport a tanárképzési teendőkön túl olyan, nem pedagógusképző szakterületeken is végez oktató munkát (pl. andragógia, szociális munka szak stb.), ahol neveléstudományi, pszichológiai tárgyak szerepelnek a képzés tantervében.
Ugyanezek a Pedagógiai Intézeten belüli szervezeti egységek végzik a főiskola tanári képesítéssel nem rendelkező oktatói, valamint a hallgatók gyakorlati képzésében résztvevő vezetőtanárok pedagógiai, pszichológiai továbbképzését.
A képesítő vizsgák, az iskolai gyakorlatok, valamint a vezetőtanárok továbbképzésének szervezése az Iskolacentrum feladata.
A Neveléstudományi Kutatóközpont szerkeszti és működteti a Neveléstörténet című országos terjesztésű szakfolyóiratot országosan elismert szakértőkből álló szerkesztőbizottságra támaszkodva. Ezen kívül a kutatóközpont a főiskola főigazgatóságának intenciói szerint folyamatosan végez olyan kutatásokat az oktatók és a hallgatók körében, amelyek a főigazgatóság egyes döntéseihez szolgáltatnak szakmai támpontokat.
Az intézet munkatársainak többsége tudományos fokozattal rendelkezik, akik pedig még nem szereztek fokozatot, már doktori képzésben vesznek részt, illetve doktori védés előtt állnak.
Erre a személyi háttérre támaszkodva készítette el az intézet a BA-szintű pedagógia szakos képzés engedélyezésére vonatkozó akkreditációs szakmai anyagot.
Vissza