A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A történelmi kultúra útja

Középiskolai történelemtanítás

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Orsz. Középiskolai Tanáregyesület
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Varrott papírkötés
Oldalszám: 128 oldal
Sorozatcím: Pedagógiai szakkönyvek
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta a Dunántúl Pécsi Egyetemi Könyvkiadó és Nyomda R.-T. Pécsett.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Jelen munka rövidre fogott, rendszerese vázlatát nyújtja annak, amit a bp. tanárképzőintézetben évek óta előadtam. Tárgyam annak megvizsgálása, hogy miként kell felépíteni középiskolai szervezetünk... Tovább

Előszó

Jelen munka rövidre fogott, rendszerese vázlatát nyújtja annak, amit a bp. tanárképzőintézetben évek óta előadtam. Tárgyam annak megvizsgálása, hogy miként kell felépíteni középiskolai szervezetünk keretében a történelmi kultúra olyan élő hatású rendszerét, amely a művelt embert valóban műveltté, történelmi átélésekben és szempontokban gazdaggá teheti. Hogy mit jelent valódi történelmi kultúra, már 1908 óta vizsgálom. Serkentő hatással volt vizsgálataimra az, hogy megjelenhetett "A történelemtudomány módszertana" c. kis munkám (1922), majd a gazdaság- és társadalomtörténet c. cikkem. 1867 óta először ül miniszeri székben történelemtudós. Régi hódolatomat és hálámat fejezem ki, midőn e kis művemet Hóman Bálint miniszter úrnak életpályája félszázados fordulóján igaz hódolattal ajánlom, kérve, hogy fogadja szívesen. Vissza

Tartalom

Előszó 7
1. Bevezetés. A történelmi kultúra mivoltáról 9
I. rész
A történettanítás célja és fő elvei
2. A régi történelemtanítás. A pozitivista programm jellege 15
3. Történelem mint a kultúrmunka átélése (szintetikus felfogás) 18
4. A tárgyalandó anyag kiszemelése elvi alapon és a gyakorlatban 22
5. Az emberi nem és az egyén fejlődési párhuzama és ennek pedagógiai jelentősége 29
6. Az érdeklődés alapja. A multtal való kapcsolat tudatának kidolgozása 32
7. A történelemtanítás emberismertető (karakterológiai) célja 35
8. A tanuló életkörének kitágulása és a felelősségérzés emelkedése 39
9. A történeti folytonosság tudatának kialakítása 42
10. Ok és cél. Történelmi megértés. Jellemképzés 47
11. A történelem, mint a szociális (állampolgári) nevelés alapja 53
12. A kulturális munkaközösség gondolatának nevelése 60
13. A történelem szerepe a tantervben és a tantervelméletben 61
14. A történetiség mint pedagógiai elv 70
II. rész
A tanítási eljárások ismertetése
15. A didaktikai eljárás kiindulópontjai 75
16. Az anyag általános rendezésének módjai 81
17. A két fő témafaj feldolgozás szerint 86
18. Az időrendi tájékozódás fontossága, évszámok és használatuk módja 91
19. Szemléletpótlás, ál-szemléltetés és élményszerűség 92
20. Források olvastatásának módjai 96
21. Házi dolgozatok és házi olvasmányok 101
22. Ijfúsági történelmi folyóirat és könyvtár 102
23. Munkaoktatás, individualizmus és a történelmi oktatás viszonya 103
24. A tankönyv használatának mértéke s a tanár egyénisége 106
25. Az előadás jelentősége, mibenléte. Előadásra készülés, óraterv 107
26. A kérdezés módjai 113
27. Megszilárdító ismétlés és ismétlés önálló szempont alapján 115
28. Segédeszközök használata. Térkép, képgyűjtemény 116
29. Iskolán kívüli kapcsolatok kiépítése. Történelmi szinművek. Múzeumlátogatás. Helytörténelmi emlékek ápolása. Iskolai múzeumok 117
Visszatekintés 119
Irodalmi tájékoztató 121

Dr. Dékány István

Dr. Dékány István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Dékány István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem