1.054.475

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Általános pszichológiai gyakorlatok II.

Motiváció és Emóció/Figyelem/Gondolkodás és Tudat/Kézirat

Szerző
Lektor

Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 318 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J2-1662.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a kötet szerkesztési elveiben és irányultságában követi az Általános Pszichológiai Gyakorlatok I. (Percepció és Képzelet, Tanulás és Emlékezés) c. jegyzetet, és így ebből a szempontból annak... Tovább

Előszó

Ez a kötet szerkesztési elveiben és irányultságában követi az Általános Pszichológiai Gyakorlatok I. (Percepció és Képzelet, Tanulás és Emlékezés) c. jegyzetet, és így ebből a szempontból annak folytatása. Ugyanakkor témaválasztását illetően külön kötetként Is használható mind az általános pszichológia oktatásában, mind a hallgatók ilyen témájú önálló munkáiban.
A gyakorlatok tervezésekor a hangsúlyt a klasszikus kísérleti pszichológia vizsgálataira helyeztük, és arra törekedtünk, hogy különösebb műszerezettséget nem igénylő eljárásokat mutassunk be. így bizonyos témakörök - jellegüknél fogva - óhatatlanul háttérbe szorultak jelentőségükhöz képest. A gyakorlatok leírásakor az alábbi szempontok vezettek bennünket:
- Mivel célunk az általános pszichológia gyakorlati oktatásának elősegítése volt, így jelen kötetben sem vállalkoztunk a bemutatott jelenségekhez kapcsolódó teljes elméleti háttér áttekintésére, az irodalomban és csak azt a forrást jelöltük meg, amelyre az adott gyakorlat közvetlenül épül Illetve amire hivatkozunk az elméleti részben. Bizonyos témákhoz ajánljuk a már megjelent gyakorlati jegyzeteket is, pl. BERNÁTH, L. (1991) Kognitív pszichológiai kísérletek, Tankönyvkiadó, Bp.
- A gyakorlatok szövegezése az egyetemi kurzusoknak felel meg: a ksz-eket sokszor "hallgatóknak" hívjuk (ezért tegezzük), az egész gyakorlat "óra" keretébe ágyazott, stb. Ennek ellenére kis átalakításokkal más - pl. tényleges kísérleti - helyzetben is elvégezhetőek.
- A legtöbb gyakorlathoz melléklet Is tartozik, ezeket a kötet végén közöljük. Azért, hogy az űrlapokat sokszorosíthassák, a mellékleteken csak annak a gyakorlatnak a sorszámát tüntettük fel, amelyikhez tartoznak (néha több melléklet Is kapcsolódik egy gyakorlathoz). Szeretnénk köszönetet mondani Gősiné Greguss Annának, aki több gyakorlat alapötletét adta, és precizitásával közreműködött jónéhány gyakorlat kidolgozásában.
A jelen kötetben közölt gyakorlatok nagy részét Is először az ELTE BTK Pszichológia Szak Nappali tagozatán 1990-től induló évfolyammal végeztük el. Aktív részvételükén, ötleteikért és alig-alig lankadó lelkesedésükért most is köszönet illeti őket.
Továbbra is szívesen fogadjuk a gyakorlatokkal kapcsolatos észrevételeket és újabb ötleteket. Vissza

Tartalom

Motiváció és Emóció
Az emóciókutatás alapvető módszerei I.: érzelemkiváltás9
Az emóciókutatás alapvető módszerei II.: arckifejezések megítélése12
Az emóciókutatás alapvető módszerei III.: érzelemintenzitás a jobb és a bal arcfélen16
Az emóciókutatás alapvető módszerei IV.: A GBR20
A pánik modellezése25
A táplálkozá szabályozás tényezői: az étel minősége, valamint az interoceptív jelzések iránti érzékenység30
Az étkezési szokások mérése tesztekkel34
Az emocionális sírás37
A sírás és a nevetés viselkedéses jegyeinek megfigyelése40
Mona Lisa mosolya: a faciális feed-back hipotézis43
A nevetés-meditáció46
A nem-verbális érzékenység mérése49
Az ember és az állatok agresszivitásának összevetése53
Az emberi agresszivitást csillapító mechanizmusok55
Agresszió típusok kódolása59
Az emberi territoriális viselkedés62
A szorongás mérése teszttel (MAS)65
A szorongás kiváltása és mérése teszttel (STAI)67
A szorongásprofil: a személyiség és a szituáció interakciója70
A szorongás mérése projektív módszerrel: Gottschalk-féle eljárás73
A fájdalomtól való félelem77
Szexualitás I.: viselkedébeli megnyilvánulások80
Szexualitás II.: szexuális szimbólumok84
A mese és az ösztönök világa87
Alvás, álom I.: az álomtartalom befolyásolása92
Alvás, álom II.: álomregisztrálás- és elemzés95
Az igényszint fogalma és mérése102
A sikerfélelem fogalma és mérési lehetősége107
Figyelem
Figyelem I.: dichotikus helyzet111
Figyelem II.: szelektív olvasás116
Figyelem III.: a figyelem elterelhetősége és megoszthatóság119
Gondolkodás, tudat
A szójelentés mérése: képi és verbális ingerek jelentésének összehasonlítása szemantikus differenciállal125
Olvasás I.: "elemi" folyamatok (felszíni vs. szemantikai kódolás, és ezek hatása a hibák észlelésére)132
Olvasás II.: irodalmi megértés és "irodalmi sémák"137
Lateralitás I.: a kezesség és vizsgálata141
Lateralitás II.: a kezességvizsgálatok vallditása148
Lateralitás III.: a jobb oldalas világ jelensége150
Lateralitás IV.: általános lateralitás 153
A belső beszéd szerepe a gondolkdásban és megértésben157
Problémamegoldás I.: a szempontváltás szerepe161
Problémamegoldás II.: a sík-tér szempontváltás szerepe165
Problémamegoldás III.: a beállítódás szerepe168
Problémamegoldás IV.: a heurisztikák szerepe172
Kreativitás I.: a kreativitás mérése teszttel175
Kreativitás II.: kreatív légkör179
Kreativitás III.: a kreativitás fejlesztése - brainstorming183
Verbális kommunikáicós játékok I.: társalgás187
Verbális kommunikációs játékok II.: tapintat, udvariasság190
Verbális kommunikációs játékok III.: félreértés194
Verbális kommunikációs játékok IV.: hazugság200
Verbális kommunikációs játékok V.: intézményes beszéd és természetes beszélgetés206
A normál éber tudat: az éntudat és a testkép211
A tudat kutatásának módszerei I.: a hangos gondolkodás220
A tudat kutatásának módszerei II.: tartalomelemzés225
Az éberségtől a módosult tudatállapot felé231
A disszociáció fogalma, mérése és a hipnábilitáshoz való viszonya236
Szuggesztiók-szuggesztibilitás I.: a szuggesztiók kidolgozásának fontosabb szabaályai243
Szuggesztiók-szuggesztibilitás II.: az idemotoros válasz, az ingamódszer248
Szuggesztiók-szuggesztibilitás III.: a gyors módszer a szuggesztiókra való fogékonyság becslésére ("apple-technique")251
A Kreatív imaginációs Skála254
A kontextális hatás illusztrálása a "Kreatív Imaginációs Skála" (CIS) kapcsán257
Mellékletek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem