1.054.268

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bevezetés az élettudományba/A neveléstan alapvonalai/A népmese/Helyes magyarság

Bevezetés az összehasonlító mesekutatásba

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Genius Könyvkiadó R.T.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 557 oldal
Sorozatcím: Szabad Iskola
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 17 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: Négy mű egy könyvbe kötve. Az első mű fekete-fehér fametszetekkel illusztrált. A műveket a "Jókai" nyomda rt., Budapest nyomtatta.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
1. Az élet.

Du Bois Reymond-nak van egy hírhedt mondása, mely szerint: „minden élőlény egy halálos betegségben szenved s az: élet". E szerint az élet - halálos betegség,... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
1. Az élet.

Du Bois Reymond-nak van egy hírhedt mondása, mely szerint: „minden élőlény egy halálos betegségben szenved s az: élet". E szerint az élet - halálos betegség, ami paradoxonnak vagy szellemességnek talán elfogadható, de meghatározásnak semmikép sem. Ép ily kevésbbé sikerült az élet fogalmát másoknak is definiálni s igy bele kell nyugodnunk abba, hogy ismereteink mai állása mellett az élet lényegét pontosan meghatározni nem lehet. Ennek az az egyszerű oka van, hogy magát az életet még ma sem ismerjük és valószínűen még igen soká vagy soha sem fogjuk tökéletesen megismerni. A szabatos definícióra való meddő törekvés helyett tehát sokkal helyesebb az élet megnyilvánulásait figyelemmel kísérni, mivel az élet közelebbi megismeréséhez csak ilyen módon juthatunk.
Az életjelenségek tanulmányozásával az élettudomány : biologia foglalkozik. E gyűjtőnév több tudományágat egyesit. Az alaktan, élettan, fejlődéstan, örökléstan, származástan, rendszertan, őslénytan,(sőt némely felfogás szerint a lélektan és társadalomtudomány is) biologiai tudományok. A biologia legfőbb módszere hosszú időn át a megfigyelés volt, amihez az utolsó évtizedek vívmánya gyanánt a kísérletezés járult. A modern biologiát a kísérleti irány jellemzi, amely egymaga több problémát oldott meg és vetett fel, mint a többi módszer együttvéve. Vissza

Tartalom

Dr. Leidenfrost Gyula: Bevezetés az élettudományba - fametszetekkel
I. Az élet 5
II. Az életföltételek 12
III. Állatok és növények 19
IV. Az élő szervezet elemei 25
V. A szervezet fölépítése 31
VI. Az állati szervezet 38
VII. A növényi szervezet működése 84
VIII. Az állatok szaporodása és fejlődése 104
IX. Az átöröklés 117

Dr. Szelényi Ödön: A neveléstan alapvonalai
1. Nevelés és neveléstan. A nevelés szükségessége 5
2. A nevelés korlátai. A jövő távlata 10
3. A neveléstan alapkérdései 17
4. A nevelés célja. Világnézet és nevelés 23
5. A nevelés tényezői 31
6. A nevelés főtárgya : az iskolás gyermek 37
7. A nevelés eszközei. Az érték fogalma 43
8. A nevelés módszerei 47
9. A nevelés munkája. Reális értékek. Testi és
technikai nevelés 52
10. Ideális értékek. Az értelem nevelése 64
11. Ideális értékek. Az igaz közlése (oktatás-didaktika) 76
12. Ideális értékek, a szép. Esztétikai nevelés 82
13. Az erkölcsi érték. Az akarat nevelése 86
14. A vallásos érték. Vallásos nevelés 93
15. A nevelés szervezése 96
Befejezés 102

Dr. Braun Soma: A népmese - Bevezetés az összehasonlító mesekutatásba
Előszó 5
I. Az összehasonlító mesekutatás tárgya, célja és módszere 7
1) A prímitiv népköltés, két fő ága a mese és a dal. - Wundt megállapításai. - A mese
és a monda. - A primitív népmese jellemző vonásai. - A mese gyermekessége.- Főkülönbség a primitív emberek meseköltése és a kultúrnépek meséi. között; kettejük belső összefüggése.
2) A mesekutatás közelebbi céljai, von der Leyen célkitűzése. - A távolabbi célok, néplélektani, kultúrtörténeti és irodalomtörténeti határkérdések megoldása.
3) Az összehasonlító mesekutatás módszere: a földrajz- történeti kutatási mód - Borenius értekezése a Kalevala keletkezési helyéről - Krohn Gyula és Kaarle, Aarne Antti idevágó munkássága. - Hármas feladat: a mese és mesemotivumok ősi formájának, keletkezési helyének és idejének megállapítása.
II. A népmese eredete 19
1) A különböző népek meséinek nagy hasonlósága. - Kísérletek e jelenség okának,- a mesék eredetének megmagyarázására. - Grimm testvérek, az árja-elmélet. - Benfey Tódor, az ind-elmélet. Tylor és Lang, az anthropologiai iskola.
2) Az eredetről szóló elméletek kritikai méltatása. - Ujabb elméletek: Katona Lajos,
Laistner, Forke.
III. A népmese fejlődése 45
1) A mesék fejlődésének bélyegző jegyei: a fejlődési formák egymásmellettisége, átmeneti formák, -- Wundt elmélete a mese fejlődéséről: mythologiaí, tréfás és erkölcsi meseformák. - tündérmese. - Aetiologiai, biologiai mesék.
2) A psychoanalytikai kutatási módszer a mesék
fejlődésére. - Általános elvek. - Példa: a két testvér ó-egyptomi meséje.
IV. A népmese változásai 82
A népmesék alkotó elemei: mesemotívum, meseformula, mesetypus. -Ethnologiai mesemotívum : a Polyphemos-mesék. - A Jephtamotivum. Mythologiai mesemotivumok: a
Grimm-féle gyűjtemény 92. és 93. számú darabja. - Kharaktermotivumok: a Rampsinit
király kincse, - Néhány nevezetes mesetypus. Csonka motívumok. - A mesemotivumok kereszteződése.
V. A népmese szerkezete 104
1) Architektonikus elrendezés, - A hagyomány erős hatása. - Hármas tagoltság. Három hős, egy feladat. - Három feladat, egy has. - Hármas felosztás, mint az időrend következése.
2) A cselekmény párhuzamossága. -A fő hős ketté oszlása. A csonka kezű leány meséje a psychoanalysis megvilágításában.
VI. Az ó-ind mese 118
1) Az ind meseköltés jellemző vonásai. - Ó-ind mesegyűjtemények: a Vetalupancavinsati
A) Siddhí Kür
2) A Pancatantra
VII. Az ó-ind. mese hatása a nyugati népek meséire 138
1) Sémadéva és Boccaccio - Párhuzamos helyek a Sukasaptati és a Dekamerone között - A botcsinálta doktor
2) Ind eredetű népmesék. - A hálás állatok és hálátlan ember meséje - A varázsló és tanítványa - A hűtlen feleség meséje - A három érzékeny testvér
VIII. A klasszikus görög-latin mese 149
1) Mesetöredékek - Közmondások
2) Ámor és Psyche meséje - A mese tartalma és elemzése - Kapcsolatai a népmesével - A hellenistikus korból való kis-plasztikai emlékek tanúsága - Ó keresztény reliefek - A láthatatlan férj gnostikus elmélete - Tamás apostol hymnusai - Ó-egyiptomi vélemény a fáraók isteni eredetéről - Démonok a mai egyiptomi néphitben - Psyche mythosa - A Psyche-mese platóni elemei - A mese családfája
IX. A magyar népmese 175
1) A magyar népmese jellemző vonásai: logikus fantázia, szemléletesség, világosság, értelmi fensőség, humor, a cselekvény drámaisága - Formáls bélyegző vonások: typikus kezdő és záróformák - Népmeséink felosztása a mesehősök célja szerint.
2) A magyar mese fejlődéstörténetének áttekintése - Keresztény hatások - A népkönyvek és széphistóriák - Újkori irodalmi hatások.

Dr. Balassa József: Helyes magyarság
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem