Előszó
Ez a 10. évfolyam számára készült biológiakönyv az Apáczai Kiadó új, háromkötetesre tervezett gimnáziumi biológiakönyv-sorozatának első kötete.
A középiskolások számára többféle biológia-tankönyv...
Tovább
Előszó
Ez a 10. évfolyam számára készült biológiakönyv az Apáczai Kiadó új, háromkötetesre tervezett gimnáziumi biológiakönyv-sorozatának első kötete.
A középiskolások számára többféle biológia-tankönyv készült. Szépek, és mindegyikből ugyanazt az élővilágot lehet megismerni. Minden tankönyvíró szeretne arra ösztönözni, hogy a tanulók gyarapítsák, bővítsék tudásukat, lássák meg az élővilág különleges szerveződését, és értsék a változásait.
Miben különbözik ez a biológiakönyv a többitől? Ha valaki kézbe veszi ezt a könyvet, és belelapoz, azonnal meglát néhány fontos eltérést. Könyvünk nagyobb méretű, mint a többi könyv. Számtalan - csaknem 700 - színes fényképet és magyarázó rajzot tartalmaz. Ezek a formai újdonságok a tanítási tapasztalatok alapján kialakult, tudatos, tanári meggyőződésemből következnek. Arra a megállapításra jutottam - szaktanár kollégáim többségével együtt -, hogy a biológia tudománya semmilyen szinten nem sajátítható el az élőlények ismerete nélkül!
Ma, amikor olyan népszerűek a különböző televíziós csatornákon bemutatott természetfilmek, nem szerencsés, hogy a biológia tantárgy mindössze néhány - típusosnak tekintett - élőlény bemutatására alapozza a teljes ismeretanyagot. Kell, hogy a tanulók saját tankönyvükben is megtalálják mindazt, amit az élővilág sokszínűségének nevezünk.
Könyvünknek nemcsak formája, hanem - a tanterv és az érettségi követelményrendszer adta lehetőségeken belül - a tartalma is új szer. A nemzetközi összehasonlításban is eredményes hazai természettudományos oktatás egyik legnagyobb értéke, hogy a természettudományos tárgyakat rendszerszemléletben tanítjuk. Mindez a biológiatanításra is igaz.
Az élőlények megismerésére legalkalmasabb ismeretanyag a rendszertani anyagrész. A rendszertan megismerése a biológia egyéb területeinek oktatását is megalapozza: ez nemcsak az élőlények kategorizálását jelenti, hanem a fajok származástani kapcsolatainak megismerését, az életműködések összehasonlító elemzéséhez szükséges evolúciós szemlélet is nyújtja, sőt a fajok jellemzésén keresztül az élőlények ökológiai igényeit és az életközösségekben betöltött szerepüket is ismerteti.
Vissza