Előszó
Kulcsok és szavak
A borászok többsége életében nem használta ennyiszer a "marketing" szót, mint at utóbbi hónapokban. A szakmában szinte mindenki a bormarketing szükségességéről beszél, a...
Tovább
Előszó
Kulcsok és szavak
A borászok többsége életében nem használta ennyiszer a "marketing" szót, mint at utóbbi hónapokban. A szakmában szinte mindenki a bormarketing szükségességéről beszél, a piacszervezés, a piacbefolyásolás kulcsszó (vagy inkább varázsszó?) lett. Már-már azt érezhettük, a mágusok, ráolvasók országa lettünk: az érintettek próbálják mennél többször ismételgetni a varázsszót, hátha így sikerül meggyőzni a kormányzati illetékeseket. Nem sikerült. Nem lett nemzeti boriroda.
A szakma most taktikát változtatott: létrejön az "üres" boriroda, a Magyar Bormarketing Kht. Talán ez segít. Fordított a helyzet, mint gyermekszületés előtt, hiszen akkor babonából még egy kis csomag pelenkát sem szoktak beszerezni, most viszont berendezték az egész gyerekszobát, hátha ettől életerősebb lesz a kicsike. Érdekes megoldás, jobb, mint például a parlament előtt traktorozni. Remléhetően a földművelődésügyi tárca illetekéseinek, valamint a kormányzat egyéb döntéshozóinak is tetszeni fog...
Néhány hónapja egy konferencián felszólaló államtitkár azt mondta az őt hallgató borászoknak: felejtsék el azt a szót, hogy kormány, csupán a piacra, a piacra jutást segítő támogatásokra koncentráljanak. Akkor csalódottság fogadta ezeket a szavakat, most viszont úgy tűnik, megfogadták a jó tanácsot. Hiszen mi más is lenne a nemzeti bormarketingre fordított pénz, mint igen hatékony módon szervezett, piacra jutást támogató tevékenyég? A gond csak az, hogy az ehhez szükséges induló forrást, ha nem is közvetlenül a költségvetésből fedeznék, de a pénz begyűjtése, átcsoportosítása mégis a büdzsén keresztül történne. A kormányt végleg elfelejteni tehát nem lehet.
A kulcsszó - marketing - megvan. Már "csak" a fontos ajtók kulcsai, a döntő szavak, és mindenek előtt a további tettek hiányoznak.
Vissza