1.054.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Felnőttképzési menedzsment

Az intézményvezetők, képzési vezetők, felnőttoktatók, szakértők és tanácsadók kézikönyve/Elmélet és gyakorlat

Szerző
Lektor

Kiadó: Perfekt Gazdasági Tanácsadó Oktató és Kiadó Részvénytársaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 334 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-394-615-8
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A felnőttképzési menedzsment a folyamatok összehangolt rendszere, melynek keretében az intézmény:
- gondoskodik minden érdekelt fél elvárásainak és a kereslet körültekintő megismeréséről,
- a... Tovább

Előszó

A felnőttképzési menedzsment a folyamatok összehangolt rendszere, melynek keretében az intézmény:
- gondoskodik minden érdekelt fél elvárásainak és a kereslet körültekintő megismeréséről,
- a partnerek igényeivel összhangban megtervezi a képzés tartalmát és a szolgáltatás nyújtásának kondícióit,
- a megfelelő kommunikációs csatornákon keresztül informálja és ösztönzi a partnereket a képzési szolgáltatás igénybevételére,
- biztosítja a tanítási-tanulási folyamathoz szükséges személyi és tárgyi erőforrásokat,
- a partneri elégedettség minél magasabb szintjének elérése érdekében megszervezi a képzést,
- értékeli a felnőttek teljesítményét és
- gondoskodik a folyamatok ellenőrzéséről és folyamatos tökéletesítéséről.
A felnőttképzési menedzsment tehát információgyűjtést és elemzést, tervezést, a tanítási és tanulási folyamat kivitelezését (a képzési szolgáltatás nyújtását, értékesítését), értékelést, ellenőrzést és visszacsatolást átfogó komplex tevékenységrendszer, mely minden érdekelt fél (az intézmény és érintett partnerei) elégedettségének elérésére törekszik. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ - Jókai István 13
I. fejezet A FELNŐTTKÉPZÉS KIALAKULÁSA 15
1. Az intézményes felnőttképzés kialakulása 16
2. A felnőttképzés céljának módosulása 18
3. Felnőttképzési menedzsment 19
II. fejezet FELNŐTTKÉPZÉSI IGÉNYEK 21
1. A felnőttképző intézmény célja 22
2. Felnőttkori tanulási aktivitás 22
3. A felnőtt viselkedésének alapjai 23
3.1. Szükségletek 23
3.2. Szükségletek szerkezete 24
3.3. Konkrét szükségletek 24
3.4. Motiváció 25
3.5. Motiváltság 26
3.6. Kompetencia és kompetenciadeficit 27
3.7. A felnőttek tanulási motivációi 28
3.7.1. Konstruktív tanulásfelfogással bíró felnőttek 29
3.7.2. A tudatos hozzá nem értő költségérzékeny felnőttek 29
3.7.3. Nem konstruktív felfogással rendelkező felnőttek 29
3.7.4. Kor és életciklusszakasz 30
3.8. Felnőttek tanulási motivációjának néhány andragógiai jellemzője 30
3.9. Figyelem 30
3.10. Figyelem és az életkor 31
3.11. Érzelem és érdeklődés 32
3.12. Az érdeklődés fejlesztése 32
3.13. A felnőttek emlékezeti tárolómodellje 33
4. Igények 34
4.1. Az igények kielégítésére szolgáló kínálat 36
4.2. A képzési kínálat kialakítása 37
4.3. Az igények értelmezése a minőségmenedzsmentben 40
4.4. Az igények megismerése 40
5. A felnőttképzés tartalmi elemei 41
5.1. Jogszabályi értelmezés 41
5.2. Egész életen át tartó tanulás és az élet teljes körére kiterjedő tanulás 43
5.3. A felnőttképzés elméleti megközelítései 43
6. Kompetenciamenedzsment 45
6.1. A kompetencia születése 45
6.2. Személyiségvonások 46
6.3. A kompetencia értelmezése 46
6.4. A kompetenciák száma és szintje 47
6.5. Kompetenciamátrix 47
6.6. A felnőttképzés kompetenciaalapú megközelítése 48
6.7. A felnőttképzés mint másodlagos szocializáció 49
6.8. Konstruktív álláspont 50
III. fejezet A FELNŐTTKÉPZŐ INTÉZMÉNYEK KÖRNYEZETE 53
1. A felnőttképző intézmény partnerei 54
1.1. Partnerközpontúság mint szemlélet 54
1.2. Az elvárások feltárása 55
1.3. Az értékes partnerek megtartása 57
1.4. Praktikumok a partnerközpontúság kezelésében 58
2. A partnerek csoportosítása 58
2.1. Belső partnerek 58
2.1.1. Felnőttképzési szakértők 59
2.1.2. Felnőttoktatók 59
2.2. Közvetlen partnerek 60
2.3. Külső partnerek 60
2.4. Partnerek az intézményi információs rendszerben 64
2.5. Stratégiai szövetségek a partnerekkel 64
2.6. Partneri etika 65
2.7. Etikai menedzsment 66
3. A normarendszer kialakulása a felnőttképzésben 67
3.1. Az irányítás jogi normái 68
3.2. A felnőttképzés jogforrási rendszere 69
3.3. A jogszabályok megjelenése a felnőttképzésben 69
3.4. Külföldi megközelítések 70
3.5. Jogszabályi keretrendszer kezdeményezése 70
3.6. Törvény születik 72
3.7. A felnőttképzés területén létrejött civil szervezetek szerepe a jogszabályalkotásban 73
4. A felnőttképzés rendszerének szervezeti tagoltsága 74
4.1. A felnőttképző intézmények törvényi meghatározása 75
4.2. Üzleti vállalkozások 75
4.3. Iskolai rendszerbe tartozó intézmények 76
4.4. Regionális képző központok (RKK) 77
4.5. Civil szervezetek/önkéntes állampolgári csoportosulások 78
4.6. Munkahelyen történő képzés/belső képzés 79
IV. fejezet A FELNŐTTKÉPZŐ INTÉZMÉNYEK MŰKÖDÉSI SZINTJEI 81
1. A partneri megfelelés fokozatai 82
2. Partnerségi szint 83
2.1. A partnerségi szint meghatározott (a felnőttképzés irányítási rendszere által kinyilvánított) követelményei 83
2.2. Nyilvántartás/belépés a felnőttképzés piacára 85
2.3. Értesítés a nyilvántartásról 86
2.4. A felnőttképző intézmény nyilvántartással kapcsolatos kötelezettségei 87
2.5. A felnőttképző intézmény beszámolási kötelezettsége 88
2.6. A megismételt nyilvántartási eljárás 89
2.7. A nyilvántartás nyilvánossága 89
2.8. A nyilvántartásból történő felfüggesztés és törlés 89
2.9. A felnőttképzési intézmények ellenőrzése 90
3. A képzési program 92
3.1. A képzési programmal szembeni követelmények 93
3.2. A program célja 94
3.2.1. Taxonómia 95
3.2.2. Bloom-féle taxonómia 95
3.2.3. De Block rendszere 95
3.2.4. Nagy Sándor célrendszere 96
3.2.5. Képzési cél fontossága 96
3.2.6. A célok megfogalmazásának támogatása 97
3.3. A program célcsoportja 98
3.4. A program során megszerezhető kompetenciák 99
3.4.1. Operacionalizált célok 99
3.4.2. A kompetenciák megfogalmazása 100
3.5. A képzésbe való bekapcsolódás és részvétel feltételei 103
3.5.1. Formai feltételek 104
3.5.2. Tartalmi feltételek 105
3.5.3. A részvétel követésének módja 105
3.6. A tervezett képzési idő 106
3.6.1. Összóraszám 106
3.6.2. Képzési napok száma 107
3.6.3. Távoktatás időbeosztása, periódusai 108
3.6.4. A felnőttkori sajátosságok figyelembevétele 110
3.7. A képzés módszerei 111
3.7.1. Módszerek 111
3.7.2. A módszerek kiválasztása 112
3.7.3. Munkaformák 113
3.7.4. Sajátos formák felnőttek számára 114
3.7.5. Távoktatás mint stratégia 115
3.7.6. Távoktatási oktatócsomag / programcsomag szerkezete 115
3.7.7. Információhordozók mátrixa 116
3.7.8. Az egyes információhordozók bemutatása 117
3.8. A tananyag egységei (moduljai), azok célja, tartalma, terjedelme 118
3.9. A maximális csoportlétszám 120
3.10. A képzésben részt vevő teljesítményét értékelő rendszer leírása 120
3.10.1. Az értékelés modellje 121
3.10.2. Az értékelés feladata, tárgya és funkciói 122
3.10.3. Az értékelés fázisai 122
3.10.4. Az értékelés főbb lépései 122
3.10.5. Az értékeléssel szembeni követelmények 123
3.10.6. Részteljesítések jellemzői 123
3.10.7. Végteljesítés értékelése 124
3.10.8. Értékelési módszerek 124
3.11. A képzésről, illetve a képzés egyes egységeinek (moduljainak) elvégzéséről szóló igazolás kiadásának feltételei 125
3.12. A képzési program végrehajtásához szükséges személyi és tárgyi feltételek, ezek biztosításának módja 127
3.12.1. Személyi feltételek 127
3.12.2. Személyi feltételek biztosításának módja 128
3.12.3. A képzési folyamatban közvetlenül érintett belső partnerek képesítési követelményei 129
3.12.4. Tanulást segítő tutorálás személyi feltételei 129
3.12.5. Tárgyi feltételek 130
4. Minőségi szint (a felnőttképzési szolgáltatások minőségmenedzsmentje) 134
4.1. Partnerközpontú minőségértelmezés 134
4.2. Minőségirányítás/minőségmenedzsment 135
4.3. Minőségirányítási rendszer 135
4.3.1. Standard választása 136
4.3.2. Akkreditációs eljárás választása 139
4.3.3. Az akkreditációs eljárás 147
4.3.4. Képzési programok akkreditációja 148
V. fejezet A FELNŐTTKÉPZŐ INTÉZMÉNY FOLYAMATAI 155
1. Értékkonverzió 156
2. A felnőttképző intézmények azonosítható folyamatai 157
2.1. Elsődleges folyamatok 157
2.2. Kísérő folyamatok 158
2.3. Támogató folyamatok 158
2.4. Vezetési folyamat 158
3. Az elsődleges folyamatok lényeges jellemzői 160
3.1. Képzés és értékelés 160
3.1.1. A kompetenciák csoportosítása 162
3.1.2. A kompetenciák különböző gyakorlati értelmezése 163
3.1.3. A felnőttek autonóm tanulási képességének fejlesztése 165
3.1.4. Értékelés 166
3.2. Vizsgáztatás 168
3.2.1. Vizsgaszervezői jogosultság 168
3.2.2. Kritériumra irányuló értékelés 169
3.2.3. Vizsgabizottság 169
3.2.4. Vizsgabizottság tagjainak és segítőinek felkérése 170
3.2.5. A szakmai vizsga előkészítése és lefolytatása 171
3.2.6. A szakmai vizsga helye és időpontja 171
3.2.7. A szakképesítés megszerzését igazoló bizonyítvány 172
3.3. A már megszerzett kompetenciák felmérése és beszámítása 174
3.3.1. Az előzetes tudás felmérésének tanuláselméleti összefüggései 174
3.3.2. Módszerek 176
3.3.3. Az előzetes tudásszint-megállapításhoz kapcsolható további sajátosságok 176
3.3.4. A tudásszintfelmérés folyamata 177
3.3.5. Önértékelés a tudásszintfelméréshez 177
3.3.6. Jogszabályok az előzetes tudásról 177
3.3.7. Beszámítás a szakképzésben 177
3.4. Felnőttképzési szolgáltatások 179
3.4.1. Karriertervezés és kompetenciamenedzsment 179
3.5. Kommunikáció és értékesítés 182
3.5.1. Partneri kör 182
3.5.2. Célok 182
3.5.3. Tartalom 182
3.5.4. Médium 182
3.5.5. Költségek 183
3.5.6. Kommunikációs költségvetés 184
3.5.7. Eredmények mérése 184
3.5.8. Eladószemélyzet 184
3.6. Vevőszolgálat és panaszkezelés 185
3.6.1. Vevőszolgálat 185
3.6.2. Panaszkezelés 186
3.7. Humán erőforrások biztosítása 187
3.7.1. Munkaerő-szükséglet meghatározása 188
3.7.2. Személyzetbiztosítási megoldások 190
3.7.3. Humánerőforrás-terv 191
3.7.4. Kulcsfontosságú belső partnerek 192
3.7.5. A felnőttoktatóktól elvárt kompetenciák (EK) I92
3.7.6. A képzések tervezése 193
3.7.7. Személyzettanúsítás 193
3.8. Tárgyi erőforrások biztosítása 194
3.8.1. Szükséglettervezés 195
3.8.2. Erőforrás-ütemezés 195
3.9. Innováció 195
3.10. Minőségfejlesztés 198
3.10.1. A minőségfejlesztést szolgáló intézkedések 199
3.10.2. Minőségfejlesztés és jövedelmezőség 199
3.10.3. Magas minőség költségkorlátai 200
3.10.4. A folyamatszervezés logikája 200
3.10.5. PDCA-SDCA elv 201
3.11. Üzletvitel 202
3.11.1. A képzési szolgáltatások helyzete 202
3.11.2. A felnőttképzési iparág jellemzői 203
3.11.3. Partneri kör 203
3.11.4. Versenyhelyzet 204
3.11.5. Értékesítés 204
3.12. Vezetés 204
3.12.1. Küldetés 205
3.12.2. Intézményi célok kitűzése 205
3.12.3. Szervezetfejlesztés 206
3.12.4. Teljesítménymotiváció 207
3.12.5. Teljesítményértékelés és teljesítménymenedzselés 209
VI. fejezet TERVEZÉS, ÖNÉRTÉKELÉS ÉS HATÉKONYSÁGMÉRÉS 213
1. Képzési terv 214
1.1. A felnőttképzést folytató intézmény képzéseinek célcsoportja 215
1.2. A tervezett képzések kínálata/választéka 216
1.3. A képzésekhez szükséges személyi-tárgyi feltételek biztosításának módja és a finanszírozás forrásai 217
1.4. A képzések finanszírozási forrásai 218
1.5. A képzési terv végrehajtásának ellenőrzése 219
1.6. Monitoringmegbeszélések 220
1.7. A terv nyomon követése 220
2. Szervezettervezési feladatok 221
2.1. Változásmenedzsment 221
2.2. Korszerű intézményvezetői magatartás 222
2.3. Szakmai tanácsadó testület 223
2.4. Képzési tevékenységért felelős vezető 224
2.5. A minőségirányításért, a minőségirányítási rendszer működtetéséért felelős személy 224
2.6. Önértékelési rendszer 225
2.6.1. Adottságok 226
2.6.2. Eredmények 226
3. A képzések hozamának mérése és hatékonyságának értékelése 227
VII. fejezet SZERVEZET - KOMMUNIKÁCIÓ - FELNŐTTKÉPZÉS (Bertalan Tamás) 231
1. Szervezet - kommunikáció - felnőttképzés 232
1.1. Felnőttképzés és kommunikáció 232
1.1.1. Egyéni motiváció 233
1.1.2. Szervezeti identitás 234
1.1.3. Felnőttképzés és piac 236
1.1.4. Felnőttképzés és nyilvánosság 238
2. A felnőttképző szervezetek PR-ja 240
2.1. Szervezetek kommunikációja 240
2.2. Külső PR (Külső kapcsolatok és kommunikáció) 241
2.2.1. Szervezeti PR (Corporate PR) 241
2.2.2. Marketing PR (Consumer Relations) 244
2.2.3. Szakmai kapcsolatok (Professional relations) 246
2.2.4. Média- és sajtókapcsolatok 248
2.2.5. Kormányzati és közösségi kapcsolatok 249
2.2.6. Pénzügyi kapcsolatok 250
2.2.7. Válságkezelés 251
2.3. Belső nyilvánosság/belső kommunikáció/belső PR 251
2.3.1. Kommunikációs tevékenységterületek 252
2.3.2 Személyes kapcsolatok (Human Relations) 257
2.3.3 A képzési folyamaton belüli kommunikáció 557
2.3.4. Vezetői kommunikációs tanácsadás 259
2.3.5. Munkaerő-fejlesztés, beilleszkedés támogatása 259
2.3.6. Válságkezelés, panaszkezelés 260
2.4. További néhány fontos kommunikációs terület 261
2.4.1. Közérdekű ügyek kezelése (Issue Management) 261
2.4.2. Ágazati kapcsolatok 261
2.4.3. Kisebbségi kapcsolatok (Minority Relations) 261
Függelék A KÉPZÉSI FOLYAMAT ÁTFOGÓ ÉRTELMEZÉSE (Rettegi Zsolt) 263
1. Szempontok és nehézségek a „képzési és értékelési folyamat" jelentéstartalmának meghatározásában 264
2. A képzési folyamat 265
3. A képzési folyamatot megelőző tervező munka 267
3.1. Éves képzési terv elkészítése 267
3.1.1. Út a képzési terv összeállításához 268
3.1.2. A képzési terv szakmai tartalmának alapelemei 269
3.1.3. A tervezési alaplépések közötti összhang megteremtésének jelentősége 273
3.1.4. Az alaplépésektől a jogszabályi kereti 274
3.2. Felnőttképzési szolgáltatások biztosítása 275
3.2.1. Felnőttképzési szolgáltatások szerepe 276
3.2.2. Felnőttképzési szolgáltatások tartalma 277
3.3. Képzési programok összeállítása 281
3.3.1. Képzési program tervezése formális képzéseknél 282
3.3.2. Képzési program tervezése non-formális képzéseknél 283
3.3.3. A képzési programok tervezését meghatározó további kulcskérdések .283
4. A képzési folyamat elemei 284
4.1. Képzési tevékenység szakmai előkészítése 284
4.1.1. Költség- és programterv elkészítése 285
4.1.2. Nyilvánossági munka a képzés célcsoportjának megfelelően 286
4.1.3. A képzés személyi és tárgyi feltételeinek előkészítése, biztosítása 287
4.1.4. A képző által biztosítandó tananyagok összeállítása 289
4.2. Hallgatók bevonása 291
4.2.1. Érdeklődők tájékoztatása, regisztrálása 291
4.2.2. Jelentkezés a képzésre 292
4.2.3. Felnőttképzési szerződés megkötése 293
4.2.4. Tanulást előkészítő, támogató alfolyamatok 294
4.3. A képzés indítása, lebonyolítása 295
4.4. Résztvevők értékelése 296
4.4.1. Az értékelés alapkérdései 296
4.4.2. Az értékelési rendszer 296
4.4.3. A résztvevők értékelésének időpontja 296
4.4.4. A résztvevők értékelésének módja 297
4.5. Képzés zárása 297
4.5.1. A képzés zárása a hallgató részéről 298
4.5.2. A képzés zárása a szervező részéről 298
4.5.3. Statisztikai adatszolgáltatási kötelezettség 298
4.6. Képzés értékelése és utánkövetés 298
4.6.1. Az értékelésben közreműködők köre 299
4.6.2. Az értékelés tartalma 299
4.6.3. Az értékelés módja 299
4.6.4. Az értékelés időpontja 300
4.6.5. Az utánkövetés szerepe 301
5. A képzési folyamat köteles dokumentációja 302
5.1. Nyilvántartásba vett, felnőttképzési tevékenységet folytató intézmény képzési folyamatának kötelező dokumentumai 302
5.2. Akkreditációt kérelmező vagy már minősített, felnőttképzési tevékenységet folytató intézmény képzési folyamatának kötelező dokumentumai 302
FONTOS ALAPFOGALMAK 305
IRODALOMJEGYZÉK 329
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem