1.054.466

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Magyar irodalom I-III. osztály

Tanári kézikönyv a magyar irodalom tanításához a szakmunkásképző iskola I-III. osztálya számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 187 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-9286-2
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 84 002.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A szakmunkásképzés egységesítése előremutatóan alakította át az iskolatípust. A szakmunkásképző iskolák szerves részévé váltak közoktatási rendszerünknek. A közismereti tantárgyak tananyaga az... Tovább

Előszó

A szakmunkásképzés egységesítése előremutatóan alakította át az iskolatípust. A szakmunkásképző iskolák szerves részévé váltak közoktatási rendszerünknek. A közismereti tantárgyak tananyaga az általános iskolában szerzett ismeretekre épül, egyben alapot ad a továbbtanuláshoz is. Az egységesítés magasabb igényeket támaszt a szakmunkásképzéssel szemben. Ezekhez a megnövekedett követelményekhez igazodva új irodalom tanterv és évfolyamonként új tankönyv készült. Tanári kézikönyvünk egy kötetbe gyűjti azokat a tartalmi,, módszertani javaslatokat, amelyekkel a tankönyvek szerzői - úgy vélik segíthetik az iskolatípus magyar tanárainak munkáját. Kézikönyvünk első fejezetében a szakmunkásképző iskolákban folyó irodalomtanítás feladatairól, sajátosságairól és az eredményesnek vélt módszerekről szólunk.
Szeretnénk meggyőzni a kollégákat arról, hogy a fokozott, de méltányos követelmények korszerűsítést, minőségi változást feltételeznek a tantárgy tanításában és tanulásában. E bevezetőül szánt fejezet után az egyes évfolyamok tankönyvének használatával kapcsolatban mondjuk el javaslatainkat. Mindhárom tankönyv szerkezete azonos: törzs- és kiegészítő anyagot, kislexikont tartalmaz. Az első osztályos tankönyv kapcsán.szólunk a törzsanyag feldolgozásáról, a kiegészítő anyag felhasználási lehetőségeiről, a kislexikonban közölt ismeretek hasznosításáról. A másodikos és harmadikos tankönyvek szerzői szintén érintik kézikönyvükben ezeket a kérdéseket. Vissza

Tartalom

Bevezetés 5
Tartalom 7
Törekvések és lehetőségek a szakmunkásképző iskola irodalomtanításában (Dr. Kunné Vastagh Julianna munkája) 11
Az irodalomtanítás legfőbb sajátosságairól 13
A módszerekről 15
Az ellenőrzésről 18
I. osztály (Dr. Kunné Vastagh Julianna munkája)
A tananyag 23
A tankönyv 25
Javaslat az irodalomórák célszerű felhasználására 25
A törzsanyag néhány órája 26
Ady Endre: A téli Magyarország 27
Garai Gábor: Magányos fa 30
Tamási Áron: Ábel a rengetegben 33
Váci Mihály: Nénike a tenyeremen 37
A szöveggyűjtemény használatáról 41
A kislexikon használatáról 43
A magánolvasmányok megbeszéléséről 45
A rendhagyó irodalomóráról 46
Irodalom 50
II. osztály (Mille Éva munkája)
Bevezetés 53
Tanmenet-javaslat 54
A tankönyv használatáról 55
A törzsanyag feldolgozása 55
A szöveggyűjtemény 57
A kislexikon 58
Néhány javasolt ellenőrzési eljárás 60
A törzsanyag néhány órája 61
Shakespeare: Romeo és Júlia 61
Radnóti: Virágének 75
Csehov: Kaméleon 78
A tankönyv képanyagának felhasználása 83
A „kalotaszegi bölcső" 84
Gauguin: Édes álmok 85
Munkácsy: Elítélt 89
Irodalom 91
Dokumentumok, szemelvények a szakirodalomból 93
I. „Új dalra késztet új öröm" (Szerelem-család) 93
1. Petőfi Sándor: A virágnak megtiltani nem lehet, Minek nevezzelek? 93
2. Barabás Miklós: Bittó Istvánné 96
3. Vajda János: Húsz év múlva 97
4. Móricz Zsigmond: Kisvárosi ház 98
5. József Attila: Már kétmilliárd 98
6. Petrov-Vodkin: Pétervári madonna 100
7. A versmondásról 101
II. „Vizsgáld meg az én ügyemet" (Sorsok és jellemek) 102
1. Moliére: Tartuffe 102
2. Arany János: Szondi két apródja, Epilógus 104
3. Mikszáth Kálmán: Szegény Gélyi János lovai elletnek).. 105
III. „Haza és haladás" - „Haza és emberiség" 106
1. Balassi Bálint: Búcsúja hazájától 106
2. Kölcsey Ferenc: Himnusz, Parainesis 108
3. Vörösmarty Mihály: Szózat 109
4. Székely Bertalan: Egri nők 110
5. Petőfi Sándor: Egy gondolat bánt engemet
II. Úti levél, Európa csendes, újra csendes 110
6. E. Delacroix: A szabadság vezeti a népet 112
7. Ady Endre: Magyar jakobinus dala, „Robbanó ország" - részletek Ady
prózájából 114
8. Derkovits Gyula: Utolsó vacsora 114
9. Solohov: Emberi sors 115
10. A modern művészetről 116
III. osztály (Dr. Szekér Endre munkája)
Bevezetés 121
1. A tananyag áttekintése 121
2. Módszertani lehetőségek és az irodalomkönyv használata . 124
A) Néhány általános módszertani, feldolgozási kérdés ... 124
B) A törzsanyag feldolgozásának módszertani kérdései 126
Két irodalmi alkotás feldolgozásáról 128
József Attila: Levegőt! 128
Kosztolányi Dezső: A kulcs 134
Dokumentumok, szemelvények a szakirodalomból 144
a történelem futószalagára 144
1. Móricz Zsigmond: Kis Samu Jóska 144
2. József Attila: Munkások 146
3. József Attila: Levegőt! 150
4. Radnóti Miklós: Töredék 152
5. Kosztolányi Dezső: A kulcs 155
II. Máról a ma olvasójának 158
1. Tersánszky J. Jenő: Rózsit elsiratom 158
2. Fejes Endre: A hazudós 160
3. Gerelyes Endre: Kilenc perc 163
4. Ajtmatov: A versenyló halála 165
5. Hemingway: Az öreg halász és a tenger 167
III. A ma színházlátogatójának, filmnézőjének 170
1. Sarkadi Imre: Elveszett paradicsom 172
2. Arthur Miller: Az ügynök halála 175
3. Bulgakov: Képmutatók összeesküvése (Moliére) 179
4. Kitekintés a mai magyar filmművészetre 183
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem