Előszó | 3 |
"A pedagógia alapjai" elnevezésű pedagógiai tudományág fogalma, funkciója, helye a neveléstudomány rendszerében | 7 |
Történelmi előzmények | 10 |
Összehasonlító-pedagógiai vonatkozások | 12 |
Összefoglalás | 15 |
Függelék | 16 |
Irodalom | 19 |
A pedagógia alapfogalmai: nevelés, oktatás, képzés | 21 |
A nevelés fogalmának történeti és összehasonlító-pedagógiai megközelítése | 21 |
A nevelés fogalmának általános összefüggései a szocialista pedagógiában | 27 |
A nevelés definíciója | 34 |
"Szocialista nevelés, "kommunista" nevelés | 41 |
Az "oktatás" és a "képzés" | 43 |
Irodalom | 49 |
A neveléstudomány fogalma, funkciója, interdiszciplináris kapcsolatai | 51 |
A "neveléstudomány" és a "pedagógia" terminusok pontos értelmezése | 51 |
A pedagógia tárgyának problematikája | 52 |
A pedagógia tudomány-jellege | 60 |
Az elmélet és gyakorlat viszonya a pedagógiában | 63 |
A pedagógia kapcsolata más tudományokkal | 65 |
Irodalom | 67 |
A nevelés lehetősége és szükségessége: átöröklés, környezet, nevelés | 69 |
Történeti vonatkozások | 70 |
A nevelhetőséggel kapcsolatos főbb elméletek | 73 |
Az örökléssel kapcsolatos kutatások jelentősége a nevelhetőség kérdésében | 78 |
Személyiségtípusok, örökletesség, nevelhetőség | 83 |
Pedagógiai példa, szociológiai hivatkozás | 88 |
Összegezés és következtetés: a személyiségfejlesztés folyamatának marxista értelmezése | 92 |
Irodalmi utalások | 94 |
Függelék | 95 |
A nevelés célja és feladatai | 97 |
Történeti vonatkozások | 97 |
A nevelési céllal kapcsolatos jelenkori (elméleti) problémák | 105 |
A sokoldalúság és mindenoldalúság mai problémái | 105 |
A "viszonylagos sokoldalúság" speciális pedagógiai vonatkozásai | 111 |
A személyiség-fogalom időszerű kérdései | 113 |
Általános és konkrét cél | 120 |
A nevelés feladatai | 123 |
A nevelés feladatainak "hagyományos" rendszere | 124 |
A kultúra ágai szerinti nevelési feladatok | 129 |
Praktikus feladatmeghatározások a tantervekben | 131 |
Irodalom | 134 |
Függelék | 135 |
Pedagógiai topográfia, pedagógiai technológia | 141 |
Pedagógiai topográfia: a nevelési cél megvalósításának színterei | 141 |
Pedagógiai technológia: a cél- és feladatrendszer összefüggései | 148 |
Irodalom | 152 |
Függelék | 153 |
A nevelési folyamat szubjektív tényezői | 155 |
A gyermek funkciója a nevelési folyamatban | 157 |
"Gyermekközpontúság", nevelésközpontúság | 159 |
"Az iskola a tanulóért van" | 162 |
A gyermek megismerése a nevelési folyamatban | 164 |
A pedagógus a nevelési folyamatban | 171 |
A pedagógus személyiségével szemben támasztott követelmények | 181 |
A nevelő és növendék viszonya | 184 |
Irodalom | 188 |
Közoktatáspolitikai feladatkitűzések az MSZMP 1972-es határozatában | 189 |
Tájékoztató bibliográfia a köznevelés fejlesztését célzó kutatások és publikációk köréből | 192 |