1.054.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Egyenáramú vasúti járművek tirisztoros berendezése

Kézirat

Szerző
Lektor

Kiadó: Budapesti Műszaki Egyetem Továbbképző Intézete
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 280 oldal
Sorozatcím: Budapesti Műszaki Egyetem Továbbképző Intézete előadássorozatából
Kötetszám: 4932
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Megjelent 228 példányban, 195 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Kihajtható mellékelttel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

" EGYENÁRAMÚ VASÚTI JÁRMŰVEK TIRISZTOROS BERENDEZÉSE " című jegyzet a Budapesti Műszaki Egyetem Továbbképző Intézetének " Tirisztoros vezérlési! járművek műszaki-gazdasági kérdéseinek ismertetése"... Tovább

Előszó

" EGYENÁRAMÚ VASÚTI JÁRMŰVEK TIRISZTOROS BERENDEZÉSE " című jegyzet a Budapesti Műszaki Egyetem Továbbképző Intézetének " Tirisztoros vezérlési! járművek műszaki-gazdasági kérdéseinek ismertetése" tárgyú előadás hallgatói számára készült.
A jegyzetben az egyenáramú járművek főáramkörének és vezérlési rendszerének megértéséhez feltétlenül szükséges fizikai ismereteket, alapvető elektronikai! kapcsolásokat tárgyaljuk. Röviden ismertetjük a meglevő egyenáramú járműveinkben már alkalmazott elektronikus kapcsolásokat, kitérünk a legfontosabb menetdinamikai ismeretekre, gazdasági kérdésekre. A rendelkezésre álló terjedelem természetesen nem teszi lehetővé az egyes témák teljes mélységben történő ismertetését, csupán a megértéshez szükséges összefüggések, alapfogalmak tisztázását. Az anyag tárgyalásmódja, mérnöki, technikusi szintet tételez fel így elektrotechnikai és vontatási alapfogalmakat nem tárgyal. A jegyzet elsősorban azoknak a gyakorlati szakembereknek a képzését hivatott szolgálni, akik korábban is már az egyenáramú vasúti járművekkel foglalkoztak, de bővíteni kívánják elektronikai ismereteiket elsősorban az utóbbi húsz esztendőben kifejlesztett "félvezető alapanyagú" eszközök (teljesítmény-diódák, tranzisztorok, tirisztorok, integrált-áramkörök) megismerésével, alkalmazásával. Az új eszközök alkalmazása a vasúti járműveknél természetesen fokozatosan valósult meg és mint az egyes járműtípusok ismertetésénél, értékelésénél látni fogjuk viszonylag lassan jutott el a jelenleg ismert legkorszerűbb teljesen automatizált berendezésig. A járművek vezérlésének automatizálása már régi törekvés, egyrészt a járművezető tehermentesítése másrészt a gazdaságosabb, jobb menetdinamikai tulajdonságok miatt. A járműtömegek és kerékpárok számának növekedése miatt a korszerű vasúti vonójármű elengedhetetlen tartozéka ma már a kerékmegc8uszást és kerékperdülést gátló berendezés, amely korszerűen, megbízhatóan csak automatikus, főleg elektronikus vezérléssel oldható meg. Az automatizálást sokáig gátolta, hogy a menetdinamikai előnyökön kívül számottevő gazdasági megtakarítás nem volt kimutatható, sőt a bonyolultabb berendezés beszerzési, fenntartási költsége megnövelte a gyártási és üzemeltetési költségeket. Vissza

Tartalom

Előszó 3
Bevezetés 5
1. Vasút üzemben használt félvezetők és alapkapcsolások 7
1.1 Félvezetők fizikai alapjelenségei 7
1.11 Réteg diódák 18
1.12 Tranzisztorok 21
1.13 Tirisztorok 27
1.14 Szimisztorok 31
1.15 Hallotron 32
1.2 Teljesítmény félvezetők 34
1.21 Szilícium teljesítmény diódák 37
1.22 Teljesítmény tirisztorok 41
1.23 Tirisztorok mérése 55
1.3 Logikai áramkörök 60
1.31 A kettes számrendszer és a logikai algebra 60
1.32 Diódákkal megvalósított logikai áramkörök 65
1.33 Tranzisztorokkal megvalósított logikai áramkörök 71
1.4 Impulzustechnikai alapáramkörök 76
1.41 Négyszögfeszültségű astabil multivibrátor
1.42 Szinkronizálható astabil mulivibrátor 78
1.43 Monostabil multivibrácor 79
1.44 Bistabil multivibrátor 81
1.45 Blocking oscillátor 82
1.5 Integrált áramkörök 83
1.51 Vékonyréteg integrált áramkör 84
1.52 Félvezető alapú integrált áramkör 85
1. 53 Szigetelési problémák 87
1. 54 Hidrid áramkörök 88
1. 55 Logikai áramkörök 89
1. 56 Új szempontok a tervezésben 89
1. 57 HIKI gyártmányú logikai áramkör család 92
1.6 Mágneses erősítők 99
1.61 A telítődő fojtótekercsek felépítése 100
1.62 Öntelitő mágneses erősítők statikus és dinamikus jellemzői 101
1.63 Áram vezérlő tulajdonságú mágneses erősítők 103
1.7 Jármüveknél alkalmazott alapvétő elektronikus kapcsolások 105
1.71 Tirisztorok gyújtó áramkörei 105
1.72 Tirisztoros központi fénycsőinverter 109
2.Tirisztoros szabályozás gazdasági technikai előnyei 115
2.1 Csökkentett indítási veszteségek 115
2.2 Ideális menetdiagram megvalósítása 115
2.3 Gyors és automatikus fékezés lehetősége 120
2.4 Visszatáplálós fékezés korszerű megoldása 121
2.5 Hálózati veszteségek csökkentése 122
2.6 Mozgó alkatrészek számának csökkenése 122
3. Egyenáramú motorok tirisztoros vezérlésének alapkapcsolásai 123
3.1 Félvezetős egyenáramú kapcsoló 123
3.11 Bekapcsolás 123
3.12 Az áram megszakítása 124
3.13 Oltókondenzátor méretezése 129
3.14 Transzformátor törvény 131
3.15 Energia visszatáplálás 133
3.16 Simító fojtótekercs 134
3.17 Puffer kondenzátor 136
3.18 Kondenzátoros oltás 138
3.2 Vezérlés és szabályozás 140
3.21 Impulzusszélesség -vezérlés 140
3.22 Impulzusfrekvencia-vezérlés 141
3.23 Aramszabályozás 141
3.24 Ellenütemű vezérlés 142
3.25 A vezérlés elemei 143
4. Járműveken alkalmazott impulzus szabályozó berendezések 146
4.1 Német Szövetségi Vasutak akkumulátoros motorkocsija 146
4.2 Trolibuszok 150
4.21 Geapuls-vezérlésű trolibusz 151
4.22 BBC fejlesztésű elektronikus vezérlésű trolibusz 158
4.23 ZIU 5 G típusu szovjet trolibusz 168
4.24 Skoda TR9 típusu csehszlovák trolibusz 174
4.3 Közúti villamosvasúti járművek 191
4.31 T és KT típusú csehszlovák villamosvasúti járművek 191
4.32 RVZ-7 típusú szovjet motorkocsi 198
4. 4 Földalatti és gyorsvasúti járművek 199
4.41 Milleneumi FAV kísérleti motorkocsija 199
4.42 Berlini gyorsvasút (S-Bahn) BR 165 típusú kísérleti motorkocsija 248
4.43 Berlini földalatti vasút (U-ban) DL 70 típusú motorkocsija 252
4.44 Helsinki metró prototípus szerelvénye 257
4.45 Moszkvai metró kísérleti motorkocsija 260
4.5 Egyenáramú vasúti járművek frekcenciaátalakítós hajtása 267
4.51 Frekvenciaátalakítós hajtások alapelve 267
4. 52 Az aszinkron motor viselkedése váltakozó frekvenciával való hajtásnál 267
4.53 A frekcenciaváltós aszinkron motoros járművek területén
elért külföldi, eredmények 270
4.45 Akkumulátoros hajtás 270
4. 55 Egyenáramú felsővezetékes frekvenciaváltós sínjármű az USA-ban 271
4.6 Több áramnemű mozdonyok 274

Danka Miklós

Danka Miklós műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Danka Miklós könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem