A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gépjárművek dinamikája és szerkezettana

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvmester Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 271 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-9668-21-4
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal. Tankönyvi szám: TM-51001.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A közúti gépjármű akkor kezdett kialakulni, amikor a fejlesztési munkák eredményeként, a belsőégésű motor fordulatszáma és ezzel fajlagos teljesítménye megfelelően megnőtt, a fajlagos tömege... Tovább

Előszó

A közúti gépjármű akkor kezdett kialakulni, amikor a fejlesztési munkák eredményeként, a belsőégésű motor fordulatszáma és ezzel fajlagos teljesítménye megfelelően megnőtt, a fajlagos tömege megfelelően csökkent, a vonóerő pedig elegendő lett a motorral összeszerelt jármű továbbítására. A további fejlesztések során a motor fordulatszáma, fajlagos teljesítménye és ezzel a jármű sebessége jelentős mértékben nőtt. Ez magával hozta a kocsitest, a futómű, kormánymű és a fékberendezés fejlesztésének igényét. A fejlesztés napjainkban is folytatódik. A gépjárművek utazási kényelme, biztonsága, kezelhetősége és megbízhatósága jelenleg is tovább javul, miközben a költségek csökkennek.
A gépkocsi gyártásának Magyarországon is vannak hagyományai. A századforduló táján már a Budapesti Malomépítészeti és Gépgyár a Váci úton manufakturális módon gyártotta a Phőnix márkanevű személygépkocsikat. A Magyar Állami Gépgyárban a Kőbányai úton a Magomobil, a Magotax és a Magosix személygépkocsikat gyártották. Csonka János a Fehérvári úti üzemében a posta számára épített levélgyűjtő kis gépkocsikat. A győri RABA Rt. tehergépkocsikat és katonai járműveket gyártott. Aradon a Magyar Automobil Rt. városi emeletes autóbuszt készített. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
1. A GÉPJÁRMŰRE HATÓ ERŐK 9
1.1. A gépjárműre ható erők két csoportja 9
1.1.1. A vonóerők reakcióerői 10
1.1.2. Külső erők 11
1.1.3. A tengelyterheléseket módosító egyéb tényezők 16
1.2. Menetellenállások 18
1.2.1. Gördülési ellenállás 18
1.2.2. A rugalmas gumiabroncs és az útfelület közötti súrlódási erők 23
1.2.3. Légellenállás 29
1.2.4. Emelkedési ellenállás 35
1.2.5. A gyorsítási ellenállás, a gépjármű tehetetlenségi ereje 36
1.2.6. A menetellenállások és a gépjármű sebessége 37
1.3. Menetdinamika 38
1.3.1. A vonóerő 38
1.3.2. A hajtómű áttétele és hatásfoka 39
1.3.3. A gépjármű dinamikai egyensúlya és mozgásegyenlete 41
1.3.4. A vonóerő-diagram 41
1.3.5. A teljesítménydiagram 44
1.3.6. A gépjármű menetstabilitása 46
2. A GÉPJÁRMŰVEK SZERKEZETI FELÉPÍTÉSE 57
2.1. Kocsitest 57
2.1.1. A kocsitest szerkezeti megoldásai 58
2.1.2. A gépjármű aktív és passzív biztonsági berendezései 63
2.1.3. Az utastér szellőztetése és fűtése 70
2.2. A gépjárművek korrózió elleni védelme 72
2.2.1. Leggyakrabban alkalmazott festékfajták 72
2.2.2. Fényezési eljárások 73
2.3. Gépjármű-felépítmények 75
2.3.1. Személygépkocsik 75
2.3.2. Autóbuszok 77
2.3.3. Tehergépkocsik 85
3. A FUTÓMŰ 95
3.1. A gépjárművek kerekei 95
3.1.1. Gumiabroncsok 96
3.1.2. Kerékpántok, keréktárcsák 105
3.1.3. A kerekek csapágyazása 109
3.1.4. A gépjármű kerekeinek kiegyensúlyozottsága 115
3.2. A gépjárművek kormányzása 118
3.2.1. A kormányrudazat és a gömbcsuklók 123
3.2.2. A gépjármű kanyarodási sávja 128
3.2.3. Kormányművek 130
3.2.4. Szervokormányok 133
3.3. A gépjárművek rugózása 137
3.3.1. Laprugók 137
3.3.2. Torziós rugók 141
3.3.3. Csavarrugók 142
3.3.4. Gumi rugók 144
3.3.5. Légrugók 146
3.4. Gépjármű-kerékfelfüggesztések 151
3.4.1. Kapcsolt kerékfelfüggesztések 152
3.4.2. Független kerékfelfüggesztések 155
3.4.3. Ikertengelyek felfüggesztése 162
3.4.4. A rugók és a lengéscsillapítók elhelyezésének kihatása 165
3.4.5. Haránt- és hossz-stabilizátorok 166
3.5. A gépjárművek lengései 169
3.5.1. A haladó gépjármű lengései 170
3.5.2. A gépjármű lengéstani modellje 171
3.5.3. A gépjárművek lengéscsillapítása 172
A FÉK 178
4.1. A fékezés 178
4.1.1. Egyszerű fékezési folyamat 178
4.1.2. A valóságos fékezési folyamat 180
4.1.3. Fékerőmegosztás 182
4.2. Fékberendezések 187
4.2.1. A fékberendezések csoportosítása 187
4.2.2. A fékberendezések szerkezeti egységei 189
4.2.3. Dobfékek 190
4.2.4. Tárcsafékek 202
4.2.5. Hidraulikus fékrendszerek 210
4.3. Fékerő-szabályozó berendezések 220
4.3.1. Blokkolásgátló berendezések 222
4.3.2. Az ABS kiegészítésével elérhető egyéb szabályozások 236
4.4. Légfék-berendezések 241
4.4.1. A légfék energiaellátó és -tároló
rendszerének részegységei 242
4.4.2. Üzemi légfékberendezés 252
4.4.3. Rögzítőfék-berendezés 257
4.4.4. Pótkocsik légfékberendezései 260
4.4.5. Fékerő-szabályozó berendezések légfékekhez 263
4.4.6. Tartós lassítófékek 268

Szaller László

Szaller László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szaller László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem