Előszó
Minden bizonnyal diák vagy, hiszen ki is elemezne verset "csak úgy", ha nem muszáj? Márpedig, akinek folyamatosan muszáj, az a diák. Elemezni muszáj az általános iskola felső tagozatában, a...
Tovább
Előszó
Minden bizonnyal diák vagy, hiszen ki is elemezne verset "csak úgy", ha nem muszáj? Márpedig, akinek folyamatosan muszáj, az a diák. Elemezni muszáj az általános iskola felső tagozatában, a középiskolában, elemzni kell az érettségin (minden szinten) és - horribile dictu! - egy-egy szemináriumi dolgozat formájában a felsőbb iskolákban is. Elemezni tehát muszáj.
Ha pedig muszáj, akkor kell, hogy legyen valamiféle "eszköz", valamiféle "módszer" és "recept", valami "képlet", amelybe csak belehelyettesítem, hogy sorszám szor évszám, az hexameter, vagy hasonló. Hát, rossz hírem van: ilyen képlet nincs. Viszont eszköz, módszer és recept van, több is, sok is - sokkal több, mint amennyit itt meg fogunk beszélni (pedig szándékom szerint az se lesz kevés). A könyv végén hivatkozásokat találhatsz, további, elemzéssel foglalkozó könyveket, internetes hozzáféréseket. Ha érdekel, úgyis rá fogsz találni ezekre, ha kifejezetten nem érdekel, azért akkor is próbálj belenézni egyikbe-másikba! Tanulhatsz a mintákból, elleshetsz módszereket, fordulatokat, logikai rendet sajátíthatsz el. Talán még gondolkodási módot is... Végül is, talán épp ez a cél.
Ebben egyébként a könyv is igyekszik a segítségedre lenni: részben elemzési mintákat ad, lehetőleg olyan versekből , amelyek nem szerepelnek a többi hasonló gyűjteményben, aztán megpróbál arra is rávenni, hogy - "egyszerűbbtől bonyolultabbig" alapon - magad is próbálkozz, legalább vázlatok elkészítésével. A könyvben egyverses és összehasonlító elemzéseket, stilisztikai és teljes elemzéseket egyaránt találsz majd. Olyant is, ahol magát az elemzést elemzem - vagyis megmagyarázom a bizonyítványomat, mit miért írtam éppen oda, ahové, és miért azt, amit. És találsz persze feladatokat, s a végén kulcsot hozzájuk.
Vissza