1.054.440

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyakorlati pedagógiai kommunikáció

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: ADU-Fitt Image
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 149 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN: 963-20203-4-0
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Sajátos kommunikációs kapcsolatot kezdeményezek olvasóimmal. Indítékaim nyilvánvalóak. Megbízást kaptam a az ADU Oktatási Központtól és a Fitt Imagetől, hogy készítsek egy könyvet, mely a főiskolai... Tovább

Előszó

Sajátos kommunikációs kapcsolatot kezdeményezek olvasóimmal. Indítékaim nyilvánvalóak. Megbízást kaptam a az ADU Oktatási Központtól és a Fitt Imagetől, hogy készítsek egy könyvet, mely a főiskolai és egyetemi hallgatókat elindítja vagy továbbvezeti a pedagógiai kommunikáció tanulmányozásának útján. Van elképzelésem arról, hogy kik lehetnek olvasóim, de nem ismerem őket személy szerint, abban sem lehetek egészen biztos, hogyan fogadják és használják e kötetet. Mivel azonban hosszabb ideje foglalkozom ezzel a tárgykörrel, éveken át tanítottam is, és van mondanivalóm róla, esélyesnek tarthatom a valódi - kellő reakciót kiváltó {Ég kommunikációt. Várható közönségem nagyrészt tanárjelöltekből áll, amiből számomra főleg két dolog következik. Az egyik az, hogy számíthatok olvasói intelligenciájukra és viszonylag magas szintű előzetes ismereteikre, ezért csak azt kell részletesebben magyaráznom, ami feltehetőleg új tudáshoz juttatja őket, vagy új összefüggések közé helyezi meglévő tudásukat. A másik az a belátás, hogy lesznek, talán nem is kevesen, akik ezt a tananyagot csakis azért veszik kézbe, mert vizsgázniuk kell belőle, a vizsga pedig továbbhaladásuk - közvetve: pályára kerülésük egyik előfeltétele. Tudom: a tárgy iránti érdeklődés és a kötelességtudat vagy a személyes érdekek megfontolása nemcsak hogy nem zárja ki egymást, de nem is különülnek el. Ezért egyaránt kell (viszonylag) mélyre hatolnom a témában, olyan problémákat is felvetnem, melyekre nincs egyértelmű kész válasz, és úgy járnom el, ahogyan a tananyag-készítés megkívánja. Például - még ha olykor ez egyszerűsítés is - kiemelni a fontosabb állításokat, pontokba szedni az összetettebb mondanivalót, táblázatokba foglalni, amit lehet és így tovább. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 1
I. A PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓTAN 3
A pedagógiai kommunikációelmélet létrejöttének ösztönzői 3
A vizsgálódás kettős kerete: kommunkációelmélet és neveléstudomány 5
Nyelvtudományok 7
Nyelvpedagógia 8
Etológia, humánetológia 8
Szociálpszichológia 9
Kibernetika, információelmélet 10
Szemiotika 11
Kultúraelmélet 11
Új vizuális kultúra 13
Manipulációkutatások 13
Gyakorlati ösztönzések 14
Kommunikáció-fogalmak 14
A pedagógiai kommunikáció összetettsége 18
A szó-modell részleges rehabilitációja: új retorika 19
Nevelési irányok és kommunikációs sajátosságok 21
A pedagógiai kommunikáció színterei 22
A tanár szerepelvárásai, umplicit neveléselmélet 23
Befolyásolásra törő kommunikáció 26
Kényszerítés és kínálat 26
Új befolyásolási alaphelyzet 27
A meggyőző kommunikáció 29
A kijelentéstől az értékelésig 33
A tanári beszéd 37
Törekvés az egyértelműségre 39
Megértés, másképp értés, félreértés 41
Anyanyelvünk kulturális és a pedagógiai kommunikáció 42
Ritualizált pedagógiai kommunikáció 45
A tanulók kommunikációs viselkedése 51
II. A PEDAGÓGUSOK KOMMUNIKATÍV MAGATARTÁSA 55
Magatartástípusok 55
Empátia 57
Empátiafelfogások 57
Az empátia funkcióinak és szerkezetének kutatása 58
Szándékolt empátia a pedagógiai kommunikációban 60
Kommunikáció tanítási órán 61
A pedagógus élőbeszéde 61
A pedagógus mint rétor 61
Az előadás mint beszélgetés 65
A tanári beszédstílus kötöttségei és szabadsága 67
A kérdezés mint a kommunikáció formája és ösztönzője 69
A megbeszélés mint kommunikáció 73
III. NEM NYELVI KOMMUNIKATÍV VISELKEDÉS A 81
TANÍTÁSI ÓRÁN
A fő nonverbális csatornák pedagógiai szempontú előzetes 81
áttekintése
Nonverbelitás a tanteremben 82
A nézés a pedagógiai kommunikációban 86
Paralingvisztikai kommunikáció 88
Testkommunikáció a pedagógiában 91
Pedagógiai vonatkozások 92
Írás és olvasás a pedagógiai kommunikációban 94
A tankönyvhasználat mint kommunikációs folyamat 96
Írás a tanítási órán 98
Az írás kultúrája 99
IV. MEDIÁLIS PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ 103
A szemléltetéstől a vizuális kommunikációig 103
Az érzékszervek rangsora 104
Kép, jel, nyelv 105
Aktivizáló vizuális közlés 108
Új tanulási alaphelyzet 110
A pedagógiai kommunikáció zavarai 113
V. A PEDAGÓGIAI KOMMUNIKÁCIÓ MEGFIGYELÉSE ÉS ELEMZÉSE 117
Megfigyelési-elemzési rendszerek 117
A kommunikációs képességek intenzív fejlesztése 128
Ismérvek és rejtett dimenziók 133
A pedagógia kommunikatív irányai 134
VI. KITEKINTÉS A TÖMEGKOMMUNIKÁCIÓ ÉS A PEDAGÓGIA VISZONYÁRA 137
Tömegkommunikáció és életmód 137
Kétféle tájékoztatás- és műsorpolitika 139
Az egyén és a tömegkommunikáció 140
A kommunikációs formák áttekintése 143
IRODALOM 145

Dr. Zrinszky László

Dr. Zrinszky László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Zrinszky László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem