Előszó
Németországi Szövetségi Köztársaság Kormánya 1992-ben 2513 méter közúti és vasúti híd építésére alkalmas hídszerkezetet adományozott a Magyar Köztársaság Közlekedési Minisztériumának az egykori NDK védelmi tartalékkészletétől. A hídszerkezetek kétötöde katasztrófa-elhárítási készletként állami céltartalékba került, a fennmaradó hányad pedig többéves körültekintő munka eredményeként az önkormányzati úthálózaton, az országos úthálózat alsóbbrendű útjain és a vasúthálózat mellékvonalain szolgálja a közlekedést. 88 helyen több mint 1600 méternyi új híd épült szerte az országban. Ezek elsősorban kistelepülések közlekedési gondjait oldják meg; kerékpárosok, gyalogosok biztonságát szolgálják; egymástól elzárt településrészeket kötnek össze, korábban csak kerülő úton elérhető mezőgazdasági területeket visznek közel a településekhez. Olyan gondokat szüntetnek meg, melyek hazánk közlekedési hálózatának egyre ígéretesebb fejlődése ellenére is csak kosszú évek múlva nyerhettek volna megoldást. Az önkormányzatok pályázat révén nyerhettek el hídszerkezeteket. A pályázatokat a Belügyminisztérium, a Honvédelmi Minisztérium, a Pénzügyminisztérium, a Földművelési és Vidékfejlesztési Minisztérium, Külügyminisztérium, Környezetvédelmi Minisztérium és a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium szakértőiből létrejött Tárcaközi Bizottság bírálta el. 1993 és 2002 között több száz igény érkezett a készletet kezelő Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Tartalékgazdálkodási Közhasznú Társasághoz. A Tárcaközi Bizottság sokszor még a szállítás és a tárolás költségét sem fedező, kedvezményes áron ítélte oda a hídszerkezeteket a nehéz anyagi helyzetben lévő, elmaradott infrastruktúrájú önkormányzatoknak. Az eddig megépített hidak értéke egy milliárd forintra tehető; pénzben aligha fejezhető ki azonban az az érték, amelyet a gyorsabb és biztonságosabb közlekedés jelent azok számára, akik közlekednek az új hidakon.
2002. március 05-én a Közlekedési és Vízügyi Minisztériumban "Hidak, amelyek összekötnek" címmel fotókiállítás nyílt a német szerkezetekből készült hidakról. Tombor Sándor közigazgatási államtitkár megnyitó beszédében elmondta: "A most megnyíló kiállítás nem pusztán a jól végzett munka eredményeinek bemutatása. E kiállítás számadás is. A kiállított tablók bizonyítják, hogy éltünk a lehetőséggel, jól gazdálkodtunk a ránk bízott értékkel." Egyetértett ezzel Wilfried Gruber, az NSZK magyarországi nagykövete is, aki kijelentette, hogy "jobb helyre nem is kerülhettek volna a hídszerkezetek".
Ahogy a kiállításon bemutatott hatvan fénykép, úgy ez az album sem képes végső és teljes összegzést adni, de igyekszik átfogó képet nyújtani a német hídszerkezetek hasznosításáról, az elkészült hidak sokszínűségéről. Bízunk abban, hogy tükrözi majd azt az országok, minisztériumok, szervezetek, települések közötti összefogást és azt a közös munkát, amelyet Tombor Sándor a következőkben fogalmazott meg: "Jelképes hidak épültek az elmúlt egy évtizedben a Németországi Szövetségi Köztársaság és Magyarország között. Hidak, melyeknek jó szándékból, elkötelezettségből, lelkesedésből, szakértelemből és sok-sok munkából vertek cölöpöket." Ennek köszönhetően állnak és szolgálnak a valós hidak. Áll és szolgál a híd a szigetközi Kisbodak község közelben is, ahol a többször említett fotókiállítás alapgondolatát is adó idézetet vésték egy, a híd lábánál elhelyezett emlékoszlopra. "Szent Kristóf példájára verj hidat, ne éket, emberek, népek, ég és föld közé".
Vissza