Előszó | 13 |
Az oktatás társadalmi és gazdasági környezete | 23 |
A közoktatás nemzetközi környezete | 23 |
A hazai környezet változásai | 26 |
Demográfiai folyamatok | 30 |
A népesség számának alakulása Magyarországon a kilencvenes években | 30 |
A népesség iskolázottsága | 32 |
A gazdasági növekedés, a humán és a társadalmi tőke kapcsolata | 33 |
A magyar gazdaságban 1998 és 2002 között lezajlott változások | 34 |
Munkaerő-piaci folyamatok | 36 |
A tudás alapú gazdaság kihívása az oktatás felé | 40 |
Társadalmi mutatók és folyamatok | 42 |
A gyermekek és fiatalok életminőségét befolyásoló tényezők | 43 |
A társadalmi kohézióra kedvezően ható néhány tényező | 46 |
Az oktatás a sajtó és a közvélemény tükrében | 47 |
A közoktatás irányítása | 51 |
Az irányítási rendszer általános jellemzője | 51 |
Az alapvető jellemzők alakulása | 51 |
Közigazgatás és közoktatás-irányítás | 52 |
Irányítási szintek, funkciók és szereplők | 53 |
Az egyes irányítási szintek | 55 |
Országos szint | 55 |
Területi szint | 61 |
Helyi szint | 64 |
Intézményi szint | 71 |
Szolgáltató és támogató intézményrendszer | 76 |
Helyi-területi pedagógiai szakmai szolgáltatások | 76 |
Országos kutató, fejlesztő és szolgáltató intézmények | 81 |
Nem állami szolgáltatók és tanácsadó vállalkozások | 82 |
Civil társadalom, partnerség, konzultáció | 83 |
A közoktatás finanszírozása | 87 |
A közoktatási kiadások alakulása | 87 |
A közoktatás GDP-ből való részesedése | 87 |
A költségvetés közoktatási kiadásainak alakulása | 89 |
Az egy tanulóra jutó kiadások | 90 |
A kiadások alakulása nemzetközi összehasonlításban | 91 |
A finanszírozás rendszere | 93 |
A rendszer alapvető jellemzői | 93 |
A finanszírozási rendszer működése az ezredfordulón | 94 |
A finanszírozás és a közoktatás helyi folyamatai | 97 |
A finanszírozást meghatározó helyi folyamatok | 97 |
Helyi finanszírozási stratégiák | 99 |
A 2002. évi közalkalmazotti béremelés hatása | 101 |
A finanszírozás költséghatékonysága | 102 |
Költséghatékonysági problémák a magyar közoktatásban | 102 |
A finanszírozás hatékonyságának területi mutatói | 106 |
Az oktatási rendszer és a tanulói továbbhaladás | |
Általános összefüggések | 107 |
Képzési szint, intézmény, program | 107 |
Az ISCED rendszer | 108 |
A tanulói továbbhaladás és az oktatási rendszerek nemzetközi összehasonlításban | 108 |
A középfokú oktatás nemzetközi összehasonlításban | 110 |
Oktatáspolitikai törekvések a felső középfokú oktatásban | 118 |
A hazai iskolarendszer alakulása | 119 |
Az iskolaszerkezetet befolyásoló demográfiai és szabályozásai változások és azok várható hatása | 119 |
Az oktatási rendszer vertikális változásai | 122 |
Az oktatási rendszer horizontális változásai | 125 |
A szakképzés szerkezetének átalakulása | 128 |
Átjárhatóság és korrekciós utak | 131 |
Közoktatás és élethosszig tartó tanulás | 132 |
A közoktatás egyes szintjei | 133 |
Az iskola előtti nevelés | 133 |
Alapfokú oktatás | 136 |
A középfokú oktatás | 141 |
A középfokú oktatásból kilépőket fogadó rendszerek | 148 |
Átmenet az oktatásból a munka világába | 152 |
Az oktatás és a munka közötti átmenet értelmezése | 153 |
Az oktatás és a munka közötti átmenet mutatói, mérése, tendenciái | 153 |
Az oktatás és a munka közötti átmenet típusai | 155 |
Pályaválasztás és életpálya-tanácsadás | 156 |
Oktatás és gazdaság | 159 |
A felnőttek tanulása | 163 |
A közoktatás egyéb alrendszerei | 169 |
A speciális oktatás | 169 |
A kisebbségi oktatás | 170 |
Kollégiumok | 170 |
A nem állami, önkormányzati oktatás | 172 |
Az oktatás tartalma | 175 |
A közoktatás tartalmi szabályozása | 175 |
Nemzetközi tendenciák | 175 |
A magyarországi tartalmi szabályozás átalakulása | 178 |
Tartalmi változások a közoktatás egyes területein | 191 |
Az iskoláskor előtti nevelés | 191 |
Általános és középiskolai oktatás | 193 |
Szakmai képzés | 197 |
Az alapfokú művészetoktatás | 199 |
A sajátos nevelési igényű gyerekek oktatása | 202 |
Nemzetiségi oktatás | 206 |
A kiemelt területek fejlődése | 208 |
Idegennyelv-oktatás | 208 |
Az informatika a közoktatásban | 215 |
A tanulás infrastruktúrája | 222 |
Az oktatás fizikai környezete | 222 |
Szakmai fejlesztési programok és alapok | 232 |
Megyei közoktatás-fejlesztési közalapítványok | 232 |
Közoktatási Modernicáziós Közalapítvány | 233 |
Soros Alapítvány | 235 |
Az Európai Unió programja | 235 |
Az iskolák belső világa | 239 |
Az iskolákon belüli viszonyok | 239 |
Iskolák, tanárok, tanulók | 239 |
Az intézményi struktúrák és működésük | 246 |
Az iskolavezetés | 252 |
Szocializáció, tanítás és tanulás | 254 |
A tanulók kötött és kötetlen tevékenységei | 254 |
Tanítás és tanulás | 258 |
Az iskolák és környezetük | 264 |
Az iskolák közötti kapcsolatok: verseny és együttműködés | 269 |
Pedagógusok | 273 |
A pedagógusszakma változásai | 273 |
Nemzetközi kihívások | 273 |
Hazai kihívások | 274 |
Létszám és összetétel | 277 |
A pedagóguslétszámok alakulása | 277 |
A szakma összetétele és rétegeződése | 281 |
A nem pedagógus iskolai dolgozók | 284 |
Foglalkoztatás és bérezés | 285 |
A foglalkoztatási viszonyok változásai | 285 |
A jövedelmi viszonyok alakulása | 287 |
A tanári szakma fontossága a közvéleményben | 292 |
Pedagógusképzés, a pedagógusszakma folyamatos fejlesztése | 293 |
Az alapképzés változásai | 294 |
Pályára lépés, beilleszkedés az iskolai munkába | 303 |
A pedagógusok továbbképzése | 303 |
A közoktatás minősége és eredményessége | |
A minőség és az eredményesség értelmezése | 309 |
Tanulmányi eredményesség a magyar közoktatásban | 312 |
Olvasás-szövegértés, anyanyelvi kompetenciák | 314 |
Matematikai műveltség | 319 |
Természettudományos műveltség | 321 |
Állampolgári ismeretek és attitűdök | 324 |
Informatika | 327 |
Idegen nyelv | 329 |
A tanulás eredményességét meghatározó tényezők | 330 |
Az eredményesség egyéb mutatói és értékelésének egyéb formái | 332 |
A felsőfokú továbbtanulás mutatói | 332 |
Vizsgák | 334 |
Tanulmányi versenyek | 338 |
Intézményi és fenntartói értékelés | 340 |
A minőség és eredményesség fejlesztésének új szereplői és eszközei | 342 |
Intézményi szintű minőségfejlesztés és minőségbiztosítás | 343 |
Országos diagnosztikus mérési rendszer | 345 |
Oktatás egyenlőtlenségek és speciális igények | 349 |
Az egyenlőtlenségek keletkezése, természete és dimenziói | 349 |
Az oktatási egyenlőtlenségek típusai és a speciális igények | 351 |
A tanulói teljesítményekben kimutatható egyenlőtlenségek | 351 |
Nyelvi és kultúrális különbségek | 358 |
Egyéni különbségek | 364 |
Az egyenlőtlenségek mérséklése és az oktatáspolitika mozgástere | 370 |
Differenciálás és szelekció a közvélemény tükrében | 370 |
Programok és működő hazai példák | 373 |
Az oktatáspolitika mozgástere | 375 |
Függelék | 377 |
Felhasznált irodalom | 557 |
Adatbázisok | 575 |
Ábrák és táblázatok jegyzéke | 583 |
Rövidítések jegyzéke | 597 |