1.103.866

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig
Ginop popup ablak bezárása

Jöjj és láss!

A modern művészetfogalom keletkezése/Winckelmann és a következmények

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Atlantisz Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 573 oldal
Sorozatcím: Mesteriskola
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN: 978-963-9777-07-1
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E munka nem Winckelmann-monográfia, hanem olyan jelentős kérdések és fogalmak előre- s visszatekintő elméleti és történeti analízise, amelyek középpontjában (vagy velük legalábbis szoros... Tovább

Előszó

E munka nem Winckelmann-monográfia, hanem olyan jelentős kérdések és fogalmak előre- s visszatekintő elméleti és történeti analízise, amelyek középpontjában (vagy velük legalábbis szoros kapcsolatban) a modernség eredetvidékén e különös XVIII. századi tudós állt. Ezért tartottam célirányosnak, hogy mindjárt az elején életrajzi jegyzetben adjak áttekintést életéről és munkásságáról.
A múlt század nyolcvanas éveiben két kultúr-, illetve művészetfilozófiai téma foglalkoztatott: a múzeum és a hamisítás. A két tárgyhoz párhuzamosan gyűjtöttem az anyagot, és végül gyakorlati megfontolásokból, a probléma áttekinthetőbb, lehatárolhatóbb volta miatt döntöttem úgy, hogy először a művészethamisításról írok könyvet. Azokban az években, amikor azt írtam, a múzeumelmélet és -történet önálló kutatási ággá vált, irodalma pedig a sokadik hatványra emelkedett.
Mindenesetre régi elhatározásom volt, hogy tervezett múzeumkönyvem első fejezete Winckelmann-nal foglalkozik majd. A művészettörténet diszciplínájáról szóló történeti fejtegetések gyakran kezdődnek Winckelmann-nal, aki ókori művészettörténetével először alkotott rendszeres történelmi művet a képzőművészetről, de a múzeumtörténetek lapjain ma is ritkán szerepel, hiszen nem volt múzeumi ember. Mégis, úgy gondoltam - s ebben a könyvben be is mutatom, miért -, hogy a modern múzeum alapjainak megvetésében sarkalatos szerepe volt.
A fejezet azonban túlnőtt önmagán, s kiterjeszkedett számos olyan kérdésre, amely már nem volt tárgyalható egy múzeumelmélet keretei között. Föltárult előttem, hogy Winckelmann életműve a modern művészet- és kultúrafogalom kialakulásához járult hozzá. Így aztán az eredeti elképzeléssel ellentétben ez a könyv született. Vissza

Tartalom

Előszó7
Életrajzi adatok13
I. Bevezető
Autonómia - Heteronómia19
II. Identifikáció55
III. Autopszia
,,Jöjj és láss!"93
Eruditus és connoisseur94
A vizuális tapasztalat123
A látáts története151
Látható és láthatatlan177
IV. Kulturális tér
,,Romam Vidi"211
V. Eredetiség241
Utánzás vagy eredetiség241
Az eredetiség fogalmának kiterjesztése254
A művész és a befogadó eredetisége258
A műalkotás eredetisége / autenticitása263
VI. Barokk279
,,Bernini cáfolata"
VII. Ízlés321
Régi és új - ízlésvita?321
Az ízlés kulcsa365
Konzervatív ízlés - radikális ízlés386
Exkurzusok427
Schiller ízlésfilozófiája429
,,Xenídion s Etelke". A magyar winckelmannianizmus határai461
Bibliográfia511
Névmutató559

Radnóti Sándor

Radnóti Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Radnóti Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem