1.054.475

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Képalkotó elevenség

Esztétika és antropológia a humanitás határvidékén

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: ELTE BTK Filozófiai Intézet-L'Harmattan Kiadó-Magyar Filozófiai Társaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 224 oldal
Sorozatcím: Cogito Könyvek
Kötetszám: 10
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-236-912-9
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Hogyan térképezhetőek fel a filozófiai antropológia és az esztétika sokértelmű összefüggései?
Milyen metodológiai és ideológiai kihívásokkal kell szembenéznie az antropológiai gondolkodásnak az „ember halála" (Michel Foucault) után? A humanizmus és az antihumanizmus dichotómiája mennyiben akadályozza a „határsértő", az ember hagyományos fogalmát megkérdőjelező művészeti kísérletek értelmezését? Hogyan kapcsolódhat egymáshoz „Zucht" és „Bildung", Nádas Péter prózája és Dávid Cronenberg poszthumán esztétikája? A jelen kötet többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ. A vállalkozás központi célja egy olyan művészetfilozófiai perspektíva kidolgozása, mely azt a meggyőződést hangsúlyozva, hogy a humánideológiák bukása után is lehetséges ember és művészet „egybegondolása", hiszen - Helmuth Plessner alapvető felismerésére utalva - az ember méltóságának egyik forrása önnön nyitottságának esztétikai elsajátítása.

Tartalom

1. Bevezetés 9
2. A filozófiai antropológia mint gondolkodási hagyomány 17
3. Nem-esszencialista mozzanatok Helmuth Plessner antropológiájában 33
3.1. A nem-esszencialista antropológia és a humanizmus 42
4. A művészet mint antropológiai expresszivitás 55
4.1. Színész és szerep 60
4.2. Az antropológiai szerepelmélet társadalomfilozófiai vetülete 63
4.3. Színház a kultikus játék és a film kontextusában 66
4.4. Álarc és pásztorjáték 69
4.5. A kép-projektum „kétarcúsága" 72
5. „Nem más az ember, mint az a faj, amelynek stílusa van." - Gottfried Benn antropológiai esztétikája 77
5.1. Az ember igazsága a holttest igazsága 84
5.2. A művészet mint „progresszív antropológia" 95
6. Az ember lenyomata és a maradvány esztétikája - Megjegyzések a Párhuzamos történetek antropológiai dimenziói kapcsán 111
6.1. „Higiénés obszerváció" 114
6.2. Az obszcenitás antropológiája 125
7. Műviség és evidencia között - A Gólemmé-válás praktikái Hajas Tibor művészetében 141
7.1. A „tiszta jelenlét" paradoxona 148
7.2. A bábu előállítása 152
7.3. A Gólem mint a bestiális nem-emberi 164
7.4. Adminisztráció és demonstráció 168
8. A semmivé váló ember - Poszthumán mássá-levés Dávid Cronenberg A légy című filmjében 75
8.1. „A nem-esszencialista antropológia és a poszt/transzhumanizmus" 179
8.2. Antropológiai színrevitelek Cronenberg filmjeiben 187
9. Utószó 207
Irodalomjegyzék 211

Nemes Z. Márió

Nemes Z. Márió műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nemes Z. Márió könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem