1.054.437

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kereskedelem-gazdaságtan 1.

Tantárgyi bevezető/Tananyag/Távoktatásban résztvevőknek

Szerző

Kiadó: Szent István Egyetem Gazdálkodási és Mezőgazdasági Főiskolai Kar
Kiadás helye: Gyöngyös
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 170 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A jellegzetesen eltérő reálgazdasági tevékenységet folytató nemzetgazdasági ágazatokban (ipar, mezőgazdaság, kereskedelem, közlekedés, különféle szolgáltató szektorok stb.) hosszú időn keresztül... Tovább

Előszó

A jellegzetesen eltérő reálgazdasági tevékenységet folytató nemzetgazdasági ágazatokban (ipar, mezőgazdaság, kereskedelem, közlekedés, különféle szolgáltató szektorok stb.) hosszú időn keresztül formálódtak és váltak viszonylagosan önálló elemzési rendszerekké a különféle ágazati gazdaságtanok. Az elmúlt évtizedben lendületet vett és napjainkban is megfigyelhető az ágazati gazdaságtanok belső szerkezetének átalakulása, két okból is: - a gazdálkodói/vállalkozói tevékenységben egyre nagyobb szerepet játszanak az ún. szektorsemleges (minden reálgazdasági folyamatban egyformán ható) összefüggések; - az információtechnika és a ráépülő értékelési módszerek korszerűsödésével lehetővé vált fontos szakmaspecifikus tényezők korábbinál elmélyültebb, megbízhatóbb elemzése. Az ágazati gazdaságtanokon belül erősödött a mikrogazdasági sajátosságok vizsgálata, új és új elemzési blokkok (tantárgyak) jöttek létre.
A kereskedelem-gazdaságtan tárgya széles értelmezésben az egyéni vállalkozók és különféle gazdálkodó szervezetek, szervezeti csoportosulások piaci kapcsolatait, adás-vételi akcióit, szűkebb értelmezésben a kifejezetten kereskedéssel (áruforgalmazással) foglalkozó cégek tevékenységét befolyásoló, eredményességét meghatározó - pénzben is mérhető - tényezők vizsgálata, elemzése. Vissza

Tartalom

1. témakör: A KERESKEDELEM FÖ FUNKCIÓI A VÁLLALKOZÁSOK ÁLTALÁNOS KÖRNYEZETI TÉNYEZŐINEK FÜGGVÉNYÉBEN 1
1. A vállalkozások tartalmi és formai sokszínűsége. A vállalkozási portfólió 2
2. A vállalkozások környezete 5
2.1. A nemzeti gazdaságfejlesztési stratégia (gazdaságpolitikai cél- és eszközrendszer) jelentősége 6
2.2. A gazdasági mechanizmus összetevői 7
2.3. Beszerzési és értékesítési piacok 10
2.4. Természeti környezet 13
2.5. Tudományos-technikai környezet 13
2.6. Kulturális jellegzetességek, társadalmi felelősség 14
IRODALOM 17
2. témakör: A VÁLLALKOZÁSOK FŐ SZEREPLŐI (AZ ÜZLETI KAPCSOLATOK ALANYAI) 23
1. A tulajdonosok 24
2. A menedzserek (tőkeműködtetők, vállalkozásszervezők) 27
3. Az alkalmazottak (beosztott munkavállalók) 29
4. A külső érintettek 30
5. Érdekegyeztetés 31
5.1. Társadalmi-gazdasági megállapodás 32
5.2. Makro- és mezzoszintű érdekegyeztetés 32
5.3. Érdekegyeztetés a vállalkozások belső érintettjei
között 33
IRODALOM 35
3. témakör: A VÁLLALKOZÓI TEVÉKENYSÉG SZERVEZETI-SZERVEZÉSI
ALAPJAI. A KERESKEDELMI SZFÉRA SAJÁTOSSÁGAI 37
A szervezeti formaválasztás főbb mérlegelési szempontjai 38
Alapvető vállalkozási formák Magyarországon 39
2.1. Egyéni vállalkozás (egyszemélyes Kft.) 40
2.2. Szövetkezet (csoportos vállalkozás) 43
2.3. Gazdasági társaság 45
2.4 Szervezeti csoportosulás 52
Csoportosítási szempontok. Kereskedelmi üzletkörök, értékesítési módozatok 52
3.1. A tulajdonosi szerkezet 53
3.2. Tevékenységi kör (profil), termékbesorolás 54
3.3. üzletkörök, értékesítési módozatok 55
3.4. Működési terület, földrajzi hatókör 59
3.5. üzletviteli jellemzők 59
A cégalapítás folyamata 60
4.1. ötlet, realitás-elemzés 61
4.2. A tervezett vállalkozási forma célszerűségének ismételt mérlegelése 63
4.3. A cég telephelyeinek megválasztása 64
4.4. Az üzleti terv lényege, összeállításának főbb szempontjai 66
4.5. Cégbejegyzési eljárás 70
Szervezetformálás 72
Válságkezelés 74
6.1. A válsághelyzet jellemzői, okai 74
6.2. A válságkezelés alapkérdései 76
6.3. A csőd 78
A cégek megszűnésének alapesetei 80
7.1. Végelszámolás 81
7.2. Fuzionálás 82
7.2. Felszámolás 83
4. témakör: A VÁLLALKOZÁSOKHOZ SZÜKSÉGES ALAPVETŐ ERŐFORRÁSOK 87
1. Az erőforrások főbb csoportjai 39
2. Befektetett eszközök 90
2.1. Tárgyi eszközök 90
2.2 Immateriális javak 93
2.3. Befektetett pénzügyi eszközök 94
3. Forgóeszközök 94
3.1. Készletek 95
3.2. Pénz jellegű eszközök 96
4. Emberi erőforrások 97
5. Információk 98
IRODALOM 99
5. témakör: AZ ÁRUFORGALMAZÁSI FELADATOK FŐBB CSOPORTJAI 103
1. A kereskedelmi logisztika lényege 104
2 . Beszerzés 106
2.1. A beszerzési stratégia alapkérdései 106
2.2 A menedzseri és ügyintézői állomány szerepköre...107
3. Készletezés, raktározás 110
3.1. A készletgazdálkodás tartalma 110
3.2. Készletezési mechanizmusok 112
3.3. Készletértékelési módszerek 114
3.4. Raktározás. Szállítás, szállítmányozás 116
4. Értékesítés 117
4.1. Áruforgalmazási terv 117
4.2. Bolti munkaszervezés. Vevőkiszolgálás 118
4.3. Értékesítés-elemzés 121
5. Emberi erőforrásgazdálkodás 122
5.1. Létszámtervezés és -biztosítás 124
5.2. A végzett munka elismerése, ösztönzés 127
5.3. Emberi erőforrás-fejlesztés 129
6. Információ-ellátás 129
IRODALOM 131
6. témakör: AZ ÁRMUNKA ALAPJAI. NÉHÁNY SAJÁTOSSÁG A KERESKEDELMI CÉGEKNÉL 141
1. Az ár gazdasági szerepe, funkciói 141
2. Árstratégia, -taktika, -munka a kereskedelemben 144
2.1. Az árstratégia főbb összetevői 144
2.2. Az ármunka néhány sajátossága 146
3. Az árképzés technikája 148
3.1. A főbb árképzési módszerek 148
3.2. Adók és egyéb költségvetési befizetési kötelezettségek beépítése az árba 149
4. Az ármegállapításba történő kormányzati beavatkozás 150
IRODALOM 152
7. témakör: KÖLTSÉGGAZDÁLKODÁSI KÖVETELMÉNYEK 155
1. A költséggazdálkodás jelentősége, tartalma 155
2. A költségek csoportosítása, kapcsolódása a teljesítményhez 157
3. A költséggazdálkodás csomóponti kérdései 160
3.1. Az állandó költségek szétterítése hordozókra 160
3.2. Fedezeti számítások 160
3.3. Költség-értékelemzés. Költségtervezés 162
4. A költséggazdálkodás fejlődési irányai a kereskedelemben.. 163
IRODALOM 165

Dr. Szelecki György

Dr. Szelecki György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Szelecki György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem