A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A kétszintű érettségi szóbeli részére való felkészülés magyar nyelvből - tapasztalataim szerint - még több nehézséget okoz, mint a szóbeli vizsga irodalomból. Olykor a szaktanárok sem fordítanak...
Tovább
Előszó
A kétszintű érettségi szóbeli részére való felkészülés magyar nyelvből - tapasztalataim szerint - még több nehézséget okoz, mint a szóbeli vizsga irodalomból. Olykor a szaktanárok sem fordítanak kellő figyelmet az anyanyelvből való alapos felkészítésre, pedig az érettségi felelet értékelésében a nyelvtani tétel megoldása ugyanolyan súllyal számít, mint az irodalom. Ráadásul jóval kevesebb kézikönyv, szakkönyv készül magyar nyelvből a szóbeli érettségi vizsgához, mint más tantárgyakból.
Könyvem megírásával az volt a célom, hogy segítséget adjak nemcsak az érettségiző diákoknak, hanem tanártársaimnak is a nyelvtani tételek kifejtésében. Ugyanúgy magyarázom mind az emelt szintű, mind a középszintű nyelvtani tételeket, vagyis a témakör és a tétel megnevezése után az adott tételhez tartozó elméleti anyag kifejtése következik, majd a feladat megfogalmazása (amelynek megoldásához szükséges az elméleti rész tudása), végül a feladat megoldása. Így az érettségiző diákok kapnak egy mintát a nyelvtani tételek megoldásához. A nyolc témakörből húsz kötelező tételt választ a szaktanár. Könyvemben ötven tételt magyarázok részletesen, törekedtem arra. hogy a tanórákon szereplő témák mindegyikét kifejtsem. így egy összegző jellegű áttekintést kapnak az érettségizők. A tételek kidolgozása hasonló: vázlatszerűen, tömören és egyszerűen megfogalmazott nyelvtani fogalmak meghatározása, a tényanyagismeret logikus rendben történő felsorolása és a nyelvtanban használatos jelek, ábrák feltüntetése.
Hiszem, hogy aki alaposan megtanulja a könyvben található ismeretanyagot és önállóan is megoldja a feladatokat, az sikeres érettségi vizsgát tesz magyar nyelvből. A felkészüléshez szorgalmat és kitartást, a vizsgához pedig sok sikert kívánok.
Vissza
Fülszöveg
Minden magyar szakos középiskolai tanár tudja, hogy az érettségi vizsga magyar nyelvből és irodalomból azért is különösen nehéz, mert ebben az esetben a diákoknak két tantárgyból kell vizsgázniuk: magyar nyelvből és irodalomból. A végső értékeléskor ugyan egy jegyet kap az érettségiző diák, de felkészülni külön tételsor alapján kell irodalomból is, nyelvtanból is. A könyv szerzője ezért nemcsak az irodalmi, hanem a magyar nyelvi témaköröket és tételeket is feldolgozta egy önálló írásműben, amely szervesen kapcsolódik az irodalmi tételeket tartalmazó - és a nyelvtannal egyszerre megjelenő - könyvéhez. A két kötet együttesen biztosítja az új, kétszintű érettségire való felkészülés sikerét. Az író a részletesen kifejtett harminchárom tételben nemcsak a magyar nyelvtan alapvető tárgyköreit érinti, hanem az emelt szintű érettségi vizsga követelményeiben megjelölt témákat is magyarázza, amelyek egyébként gyakran az iskolai tankönyvekben sem fordulnak elő (pl. intertextualitás). A...
Tovább
Fülszöveg
Minden magyar szakos középiskolai tanár tudja, hogy az érettségi vizsga magyar nyelvből és irodalomból azért is különösen nehéz, mert ebben az esetben a diákoknak két tantárgyból kell vizsgázniuk: magyar nyelvből és irodalomból. A végső értékeléskor ugyan egy jegyet kap az érettségiző diák, de felkészülni külön tételsor alapján kell irodalomból is, nyelvtanból is. A könyv szerzője ezért nemcsak az irodalmi, hanem a magyar nyelvi témaköröket és tételeket is feldolgozta egy önálló írásműben, amely szervesen kapcsolódik az irodalmi tételeket tartalmazó - és a nyelvtannal egyszerre megjelenő - könyvéhez. A két kötet együttesen biztosítja az új, kétszintű érettségire való felkészülés sikerét. Az író a részletesen kifejtett harminchárom tételben nemcsak a magyar nyelvtan alapvető tárgyköreit érinti, hanem az emelt szintű érettségi vizsga követelményeiben megjelölt témákat is magyarázza, amelyek egyébként gyakran az iskolai tankönyvekben sem fordulnak elő (pl. intertextualitás). A vázlatszerű és lényegre törő fogalmazási mód segíti a diákokat abban, hogy ne tévedjenek el az ismeretek rengetegében, és hogy csak az adott témához tartozó, példákkal bizonyított megállapításokat tanulják meg.
A könyv szerzője a középiskolában szerzett személyes tapasztalatai, könyvírói gyakorlata és a diákok elvárásai alapján formálta művét mindenki számára érthetővé és tanulhatóvá.
Vissza
Tartalom
ELŐSZÓ 7
I. EMBER ÉS NYELV 9
1. A nyelv mint jelrendszer 9
2. Nyelv és gondolkodás, nyelv és megismerés 13
3. A nyelv mint az egyén, illetve mint a közösség alkotása 14
4. A beszéd és a nyelv viszonya 16
5. A nyelv és a beszéd funkciói 17
6. A nyelv diakrón és szinkrón változásai 20
II. A KOMMUNIKÁCIÓ 25
1. A nyelvi és a vizuális kommunikáció 25
2. Kommunikációs funkciók és közlésmódok 29
3. A sikeres kommunikáció nyelvi összetevői 31
4. A köszönés- és megszólításformák szerepe és jellemzői a mai magyar
nyelvhasználatban 32
III. A MAGYAR NYELV TÖRTÉNETE 35
1. A magyar nyelv eredete és a nyelvrokonság főbb bizonyítékai 35
2. A magyar nyelv történetének főbb korszakai. nyelvemlékek 39
3. A Halotti beszéd és könyörgés nyelvi jellemzői 43
4. Az életmód, a történelem és a szókincs összefüggése, az
anyagi és szellemi műveltség megjelenése a szókészletben 45
5. A nyelvújítás mibenléte, történelmi, művelődéstörténeti háttere és hatása 50
6. A nyelvművelés szerepe az új nyelvi fejlemények, jelenségek értelmezésében 53
IV. NYELV ÉS TÁRSADALOM 57
1. A magyar nyelv területi nyelvváltozatai 57
2. A szókincs szerepének jellemzése nem irodalmi és irodalmi művekben 61
3. Leggyakoribb egynyelvű szótáraink használata 67
4. Az információs társadalom hatása a nyelvhasználatra és a nyelvi érintkezésre 73
5. A tömegkommunikáció leggyakoribb műfajai 76
V. A NYELVI SZINTEK 81
1. A magánhangzók és a mássalhangzók rendszere; a hangok
találkozása és helyesírásuk 81
2. A magyar helyesírás rendszere, a helyesírás stilisztikai változatai 88
3. A szóelemek szerepe és helyes használata a szóalak felépítésében 93
4. A szófajok rendszere 97
5. A szófaj váltás jelensége, a többszófajúság 107
6. A szóalkotás lehetőségei 110
7. A szintagma mint nyelvi egység, az alárendelő és mellérendelő
szintagmatikus szerkezet 115
8. A mondat szerkezete, modalitása 119
9. Az alárendelő és mellérendelő összetett mondatok 122
10. A központozás szerepe a szöveg értelmezésében 126
VI. A SZÖVEG 129
1. A szöveg felépítése, egységei, jellemzői 129
2. A kommunikációs tényezők szerepe a szöveg megszerkesztettségében 133
3. A szövegösszetartó erő: jelentésbeli és grammatikai kapcsolóelemek 135
4. Elbeszélő szövegek nyelvi jellemzői 138
5. Monologikus és dialogikus szövegtípusok nyelvi különbségei 140
6. A szövegfonetikai eszközök alkalmazása 142
7. Az intertextualítás jelensége, típusai 144
8. A továbbtanuláshoz, illetve a munka világában szükséges szövegtípusok 151
9. Szövegtípusok kommunikatív és nyelvi jellemzői 154
10. A beszéd és az írás összehasonlítása 157
VII. A RETORIKA ALAPJAI , 158
1. A retorika jelentősége és alkalmazásának társadalmi színterei 158
2. Érvelés, megvitatás, vita 163
3. A manipuláció nyelvi eszközeinek Felismerése 167
4. Az összefoglalás funkciója és típusai 170
5. A spontán megnyilatkozás és a megtervezett szöveg különbségei 172
VIII. STÍLUS ÉS JELENTÉS 173
1. Tipikus kommunikációs helyzetekben létrejövő, jellemző beszélt és írott nyelvi közlésmódok: a stílusrétegek 173
2. Az állandósult szókapcsolatok, szokványos kifejezésmódok stílusértéke 179
3. A képszerűség stíluseszközei 182
4. A szövegelrendezés stílushatásának felismerése: az alakzatok fajtái 187
FORRÁS 191
Kiss Judit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kiss Judit könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.