1.054.437

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kisebbségek és oktatás - cigányok az iskolában

Szerző
Szerkesztő
Fordító

Kiadó: Pont Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 308 oldal
Sorozatcím: Interface Sorozat
Kötetszám: 11
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-9312-52-5
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az egységesülő és sok nemzetet egyenrangúan egymás mellé rendelő Európában a „multikulturális" jelző kulcsfogalmat takar. A kultúrák együttlétezésének tényével az iskolának is számolnia kell - és fel kell készítenie a jövő nemzedékeit egymás kulturális értékeinek megértésére, tiszteletére. „A pedagógia elméleti fejlesztésének fényében és néhány kezdeményezés megvalósításának jelenlegi stádiumában több lehetőség is körvonalazódik a gyerekek kulturálisan sokszínű iskolai jelenlétének biztosítására, a különböző kultúrák tiszteletben tartása mellett" - írja Jean-Pierre Liégeois alapozó fontosságú művében, amelyben számba veszi, feltérképezi a cigány gyerekek iskolai jelenlétét Európában. Ez a példamutatóan alapos mű nem csupán helyzetképet nyújt, hanem elvi és gyakorlati megoldások tanulságainak egész sorát kínálja. „A cigány nyelv egyik országhoz sem tartozik, és mindegyikben jelen van. Az Európai Közösségen belül ez a földrajzilag legelterjedtebb nyelv. Az Európai Bizottság 1986... Tovább

Fülszöveg

Az egységesülő és sok nemzetet egyenrangúan egymás mellé rendelő Európában a „multikulturális" jelző kulcsfogalmat takar. A kultúrák együttlétezésének tényével az iskolának is számolnia kell - és fel kell készítenie a jövő nemzedékeit egymás kulturális értékeinek megértésére, tiszteletére. „A pedagógia elméleti fejlesztésének fényében és néhány kezdeményezés megvalósításának jelenlegi stádiumában több lehetőség is körvonalazódik a gyerekek kulturálisan sokszínű iskolai jelenlétének biztosítására, a különböző kultúrák tiszteletben tartása mellett" - írja Jean-Pierre Liégeois alapozó fontosságú művében, amelyben számba veszi, feltérképezi a cigány gyerekek iskolai jelenlétét Európában. Ez a példamutatóan alapos mű nem csupán helyzetképet nyújt, hanem elvi és gyakorlati megoldások tanulságainak egész sorát kínálja. „A cigány nyelv egyik országhoz sem tartozik, és mindegyikben jelen van. Az Európai Közösségen belül ez a földrajzilag legelterjedtebb nyelv. Az Európai Bizottság 1986 februárjában, a Párizsban megrendezett 'Expolangues' (Nyelvexpo) kiállításon egy összefoglaló táblázatot mutatott be, amely kíváncsi tekinteteket vonzott, és a látogatók azt kérdezték: vajon mi lehet ez a romani minden országban?" A cigány kisebbség sajátos helyzetéből elemezve a multikulturális oktatás távlatait és esélyeit - a teljes európai jelenségkör megközelítéséhez kapunk rendkívül fontos szempontokat. Vissza

Tartalom

Előszó..........................................................................7
A cigányok útja.................................................................................11
Mire tanít a cigányság példája?......................................................................11
A látószög tágítása..............................................................................................12
Komoly nehézségek............................................................................................13
Adaptáció mint prioritás....................................................................................15
Az oktatás pozitív oldala.........................................................16
Az értékelés szükségessége..............................................................................17
Bevezető......................................................................21
Az oktatás kudarca és tétje.............................................21
A kutatás..............................................................23
Történelem, politika és kultúra.................................................29
Történelem............................................................29
Politika..........................................................34
Kizárás...........................................................34
Bezárás..........................................................37
Magába zárás....................................................39
Elbizonytalanodás................................................41
A cigányokról alkotott kép........................................44
Kultúra................................................................48
Életmód..........................................................48
Utazás...........................................................51
Lakásviszonyok..................................................56
Egészségi állapot.................................................58
Gazdasági tevékenységek........................................61
Oktatás-nevelés..................................................65
A jelenlegi helyzet.....................................................69
Oktatás........................................................................75
Általános jellemzők....................................................75
Az írni-olvasni tudás elterjedtsége................................75
Az iskoláztatás története..........................................78
Integráció és fogyatékosság.......................................87
Iskolakötelezettség...............................................92
Beiskolázott gyermekek..........................................96
Iskolalátogatás..............................................99
A cigányság csoportjai.......................................103
Fogadtatás az iskolában.........................................107
Az oktatás keretei.....................................................117
Utazó osztályok.................................................120
Tanítás a gyermekek otthonában.................................124
Egyéb kiemelt osztályok........................................131
„Hagyományos" osztályok......................................133
kiegészítő pedagógiai tevékenységek...........................136
Gyermekek napközbeni ellátása.................................141
Középiskolai oktatás............................................143
Oktatási formák.................................................148
Pedagógusok........................................................155
Kiválasztás.....................................................155
Közigazgatás...................................................157
Fluktuáció......................................................159
Alapképzés.....................................................162
Továbbképzés...................................................167
Ismeretbővítés.................................................. 171
Kapcsolattartás.................................................176
Cigány pedagógusok............................................183
Pedagógia ............................................................186
Idegen intézmény...............................................186
A cigány nevelés................................................191
Két fajta pedagógia..............................................195
A szembenállás megnyilvánulásai...............................202
Funkcionális oktatás............................................204
Közeledés......................................................204
Az oktatás tartalma..............................................208
A cigányság élményvilága az iskolában..........................210
A cigány nyelv az iskolában.... ..............213
A tanítás művészete és módszerei................................210
A pedagógiai segédanyag.......................................226
Csapatmunka.......................................................................230
Kapcsolatok..........................................................................231
Úton az interkulturalizmus felé..................................234
Cigány gyermekek az iskolában.................................242
A helyi önkormányzat............................................248
Egyéb partnerek......................................................253
Szakképzés...........................................................258
Néhány kiegészítő észrevétel.........................................266
Összefoglalás és ajánlások....................................................271
Hivatkozott művek...........................................................300

Jean-Pierre Liégeois

Jean-Pierre Liégeois műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Jean-Pierre Liégeois könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem