1.054.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kétszintű érettségi - Nyelvtan

Szerző

Kiadó: Hovancsek Kiadó
Kiadás helye: Eger
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 184 oldal
Sorozatcím: Kis(s) könyv-Nagy segítség
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-219-201-X
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Minden magyar szakos középiskolai tanár tudja, hogy az érettségi vizsga magyar nyelvből és irodalomból azért is különösen nehéz, mert ebben az esetben a diákoknak két tantárgyból kell vizsgázniuk: magyar nyelvből és irodalomból. A végső értékeléskor ugyan egy jegyet kap az érettségiző diák, de felkészülni külön tételsor alapján kell irodalomból is, nyelvtanból is. A könyv szerzője ezért nemcsak az irodalmi, hanem a magyar nyelvi témaköröket és tételeket is feldolgozta egy önálló írásműben, amely szervesen kapcsolódik az irodalmi tételeket tartalmazó - és a nyelvtannal egyszerre megjelenő - könyvéhez. A két kötet együttesen biztosítja az új, kétszintű érettségire való felkészülés sikerét. Az író a részletesen kifejtett harminchárom tételben nemcsak a magyar nyelvtan alapvető tárgyköreit érinti, hanem az emelt szintű érettségi vizsga követelményeiben megjelölt témákat is magyarázza, amelyek egyébként gyakran az iskolai tankönyvekben sem fordulnak elő (pl. intertextualitás). A... Tovább

Fülszöveg

Minden magyar szakos középiskolai tanár tudja, hogy az érettségi vizsga magyar nyelvből és irodalomból azért is különösen nehéz, mert ebben az esetben a diákoknak két tantárgyból kell vizsgázniuk: magyar nyelvből és irodalomból. A végső értékeléskor ugyan egy jegyet kap az érettségiző diák, de felkészülni külön tételsor alapján kell irodalomból is, nyelvtanból is. A könyv szerzője ezért nemcsak az irodalmi, hanem a magyar nyelvi témaköröket és tételeket is feldolgozta egy önálló írásműben, amely szervesen kapcsolódik az irodalmi tételeket tartalmazó - és a nyelvtannal egyszerre megjelenő - könyvéhez. A két kötet együttesen biztosítja az új, kétszintű érettségire való felkészülés sikerét. Az író a részletesen kifejtett harminchárom tételben nemcsak a magyar nyelvtan alapvető tárgyköreit érinti, hanem az emelt szintű érettségi vizsga követelményeiben megjelölt témákat is magyarázza, amelyek egyébként gyakran az iskolai tankönyvekben sem fordulnak elő (pl. intertextualitás). A vázlatszerű és lényegre törő fogalmazási mód segíti a diákokat abban, hogy ne tévedjenek el az ismeretek rengetegében, és hogy csak az adott témához tartozó, példákkal bizonyított megállapításokat tanulják meg.
A könyv szerzője a középiskolában szerzett személyes tapasztalatai, könyvírói gyakorlata és a diákok elvárásai alapján formálta művét mindenki számára érthetővé és tanulhatóvá. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 7
I. EMBER ÉS NYELV 9
1. A nyelv mini jelrendszer.......................................................9
2. A nyelv diakrón és szinkrón változásai................................14
II. A KOMMUNIKÁCIÓ 20
1. A nyelvi és a vizuális kommunikáció...................................20
2. Kommunikációs funkciók és közlésmódok..........................24
III. A MAGYAR NYELV TÖRTÉNETE 27
1. A magyar nyelv eredete és a nyelvrokonság főbb
bizonyítékai...........................................................................27
2. A magyar nyelv történetének főbb korszakai,
nyelvemlékek.........................................................................31
3. Az életmód, a történelem és a szókincs összefüggése, az
anyagi és szellemi műveltség megjelenése a szókészletben.37
4. A nyelvújítás mibenléte, történelmi, művelődéstörténeti
háttere és hatása....................................................................42
5. A nyelvművelés szerepe az új nyelvi fejlemények,
jelenségek értelmezésében....................................................46
IV. NYELV ÉS TÁRSADALOM 51
1. A magyar nyelv területi nyelvváltozatai...............................51
2. A szókincs szerepének jellemzése nem irodalmi és
irodalmi művekben...............................................................56
3. Az információs társadalom hatása a nyelvhasználatra és a
nyelvi érintkezésre................................................................64
4. A tömegkommunikáció leggyakoribb műfajai.....................68
V. A NYELVI SZINTEK
1. A magánhangzók és a mássalhangzók rendszere;
a hangok találkozása és helyesírásuk....................................74
2. A magyar helyesírás rendszere, a helyesírás stilisztikai
változatai...............................................................................82
3. A szóelemek szerepe és helyes használata a szóalak
felépítésében.........................................................................89
4. A szófajok rendszere.............................................................93
5. A szófaj váltás jelensége, a többszófajúság ..........................105
6. A szóalkotás lehetőségei.......................................................108
7. A szintagma mint nyelvi egység, az alárendelő és
mellérendelő szintagmatikus szerkezet.................................114
8. A mondat szerkezete, modalitása..........................................1 19
9. Az alárendelő és mellérendelő összetett mondatok..............123
VI. A SZÖVEG 128
1. A szöveg felépítése, egységei, jellemzői..............................128
2. A szövegösszetartó erő: jelentésbeli és grammatikai
kapcsolóelemek.....................................................................134
3. Szövegtípusok kommunikatív és nyelvi jellemzői...............138
4. A továbbtanuláshoz, illetve a munka világában szükséges
szövegtípusok........................................................................142
5. Az intertextualitás jelensége, típusai....................................147
VII. A RETORIKA ALAPJAI 155
1. A retorika jelentősége és alkalmazásának társadalmi
színterei..............................................................................................................155
2. Érvelés, megvitatás, vita................................................. 160
VIII. STÍLUS ÉS JELENTÉS 165
1. Tipikus kommunikációs helyzetekben létrejövő, jellemző
beszélt és írott nyelvi közlésmódok: a stílusrétegek.............165
2. Az állandósult szókapcsolatok, szokványos kifejezésmódok stílusértéke.....................................................................171
3. A képszerűség stíluseszközei................................................174
4. A szövegelrendezés stílushatásának felismerése: az
alakzatok fajtái......................................................................180

Kiss Judit

Kiss Judit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kiss Judit könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem