Előszó
Ez a jegyzet a tanárképző főiskolák pedagógiaszakos hallgatói számára készült. Első kísérlet arra, hogy pedagógusjelölteknek összefoglalja a legelemibb olvasáspedagógiai és könyvtárhasználati ismereteket. A szerzők szükségesnek érzik, hogy elöljáróban a következőkre hívják föl a hallgatók figyelmét.
1. A jegyzet nem megtanulandó szöveget, hanem egyrészt elméleti, másrészt gyakorlati tudnivalókat tartalmaz. Az előbbiek bővebb kifejtésének az előadásokon, illetve a szemináriumokon, az utóbbiak alkalmazásának a könyvtári gyakorlatokon kell sorra kerülniük.
2. Kívánatos, hogy a hallgatók - egyéni érdeklődésük szerint - a jegyzetben közölt oktatási-nevelési problémák, ismeretek egyik vagy másik részével behatóbban is foglalkozzanak. Ehhez a jegyzet szövege azonban csak vezérfonalul szolgálhat; a kérdéseket bővebben tárgyaló tanulmányokat maguknak a hallgatóknak kell felkutatniok. Tanulmányozandó irodalmat ezért nem jelöltünk meg. Ezt sugallta az a meggondolás, hogy egyrészt újabb és újabb, a témával összefüggő művek jelennek meg, másrészt a hallgatók ezzel is gyakorolják, hogyan kell a tankönyvet használni és hogyan kell korszerűen tanulni.
3. Helyenként történeti mozzanatokra is utaltunk, de csupán annak jelzésére, hogy bizonyos pedagógiai elgondolások, vélemények, módszerek nem is egészen újkeletűek. Annak, akit a kérdések története jobban érdekel, szintén magának kell a részleteknek utánanéznie.
4. Mivel a könyvtárhasználati ismeretek sok szállal fűződnek az egyéb studiumokhoz, ezekre csak annyira tértünk ki, amennyire - a terjedelem nyújtotta lehetőségeken belül - a logikus gondolatmenet ezt megkívánta. A nem vagy csak futólag említett összefüggéseket tanulmányaik során maguknak a hallgatóknak kell feltárniok. Ez elsősorban a tantárgypedagógiai és a nevelési célok megvalósításával kapcsolatos kérdésekre vonatkozik.
Vissza