Középiskolai matematikai és fizikai lapok 2001. október
A Bolyai János Matematikai Társulat és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat folyóirata - 51. évfolyam 7. szám
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Az Edo korszak (1603-1867) ideje alatt Japán el volt zárva a nyugati világtól. Ebben az időszakban tanult emberek (társadalmi helyzetüktől függetlenül) számos geometriai összefüggést fedeztek fel....
Tovább
Előszó
Az Edo korszak (1603-1867) ideje alatt Japán el volt zárva a nyugati világtól. Ebben az időszakban tanult emberek (társadalmi helyzetüktől függetlenül) számos geometriai összefüggést fedeztek fel. Az eredményeket fatáblára rajzolták, szépen kiszínezték és elhelyezték egy-egy sintoista szentélyben vagy buddhista templomban, általában a tetőről lelógatva. Az ilyen táblát hívják sangakunak, amely matematikai táblát jelent japánul. A fatáblák közül több van, amely olyan igényesen lett elkészítve, hogy művészi alkotásnak is tekinthető. Sok ügyes geométer ajánlott sangakut köszönetként az égieknek egy-egy újabb tétel felfedezéséért. A bizonyításokat ritkán közölték, a problémák ezért kihívások lehettek mások számára. Egy sangakun rendszerint több feladat is szerepelt.
Borítónk második oldalán két sangaku látható.
A történelem folyamán számos sangaku elveszett, de így is több mint 800 megmaradt és azok ma is kellemes perceket szerezhetnek a geometria kedvelőinek. Az, hogy most kedvünkre nézelődhetünk a múlt eme relikviái közt, jórészt egy japán középiskolai tanárnak, Hidetoshi Fukagawanak köszönhető. Fukagawa afféle tudós tanár, aki Ph.D. fokozatot is szerzett matematikából. Néhány évtizeddel ezelőtt elhatározta, hogy tanulmányozni fogja a japán matematikatörténetet, hogy a tapasztalatok birtokában eredményesebben taníthassa a diákokat. Egy régi könyvtári könyvben talált említést bizonyos matematikai fatáblákról, amelyekről korábban sohasem hallott. Ezt követően bejárta Japánt, hogy összegyűjtse nemcsak a sangakuról maradt emlékeket, hanem a régi japán matematika (Wasan) más eredményeit is. A munka nem volt egyszerű, hiszen ahhoz, hogy a fennmaradt szövegeket el tudja olvasni, tanulmányoznia kellett a japán nyelv archaikus változatát, a kambunt is, amely az Edo korban a tudomány nyelve volt. Az összegyűjtött anyagot később több helyen is publikálta. 1989-ben jelent meg először angol nyelven gyűjteményes kötet a sangakuról, amelyet H. Fukagawa és D. Pedoe írtak [1, 4].
Vissza
Tartalom
Szabó Péter Gábor: Sangaku, matematikai fatáblák japán templomokban 386
A 42. Nemzetközi Matematikai Diákolimpia feladatainak megoldásai 389
Rábai Imre: Felvételi előkészítő feladatsor 395
Számadó László: Megoldásvázlatok, eredmények a 2001/6. sz. felvételi előkészítő feladataihoz 396
Matematika gyakorlatok megoldása (605., 610-612., 620., 623., 627., 634.) 397
Matematika feladatok megoldása (3422., 3424.,
3429., 3431., 3435., 3438., 3441., 3470., 3471.) 403
Nehezebb feladatok megoldása (251., 253.) 420
A C pontversenyben kitűzött gyakorlatok (640-644.) 423
A B pontversenyben kitűzött feladatok (3482-3491.) 423
Az A pontversenyben kitűzött nehezebb feladatok (272-274.) 425
Számítástechnikából kitűzött feladatok (4-6.) 426
A 32. Nemzetközi Fizikai Diákolimpia feladatai 427
Horányi Gábor: Az Északi Hajnal 435
Pályázat kísérleti fizikából 437
Fizika feladatok megoldása (3407., 3412., 3416., 3418., 3420.) 438
A mérési feladatok megoldása (225.) 442
Fizikából kitűzött feladatok (227., 3456-3465.) 444
Olimpiai levelezés 446
Problems in Mathematics 446
Problems in Informatics 447
Problems in Physics 448