1.054.415

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közhasználatú közlekedési statisztika

Szerkesztő

Kiadó: Központi Statisztikai Hivatal
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 60 oldal
Sorozatcím: Módszertani füzetek
Kötetszám: 15
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A közlekedés feladata, hogy a társadalmi szükségletek kielégítését szolgáltató javakat és szolgáltatásokat eljuttassa oda, ahol azokat a különböző szükségletek kielégítésére felhasználj ék, illetve... Tovább

Előszó

A közlekedés feladata, hogy a társadalmi szükségletek kielégítését szolgáltató javakat és szolgáltatásokat eljuttassa oda, ahol azokat a különböző szükségletek kielégítésére felhasználj ék, illetve lehetővé tegye a munkaerőnek é& a termelési eszközöknek a termelés helyén való összpontosítását, A közlekedés kialakulása a termelés munkamegosztásának a következménye volt, Mér a rabszolgatartó államok központosított uralmi rendszere előmozdította a közlekedés fejlődését, mind a közlekedési létesítmények (pl. római utak), mind a járművek (kétkerekű harci szekér, négykerekű jármű) területén. A közúti közlekedés fejlődése mér az ókorban tapasztalható volt. Az akkori nagyhatalmak (perzsák, rómaiak, kínaiak, inkák) jól megépített úthálózatot te rémtettek. A hajózás eleinte a kezdetleges tutajok, csónakok, gályák építésével csak a folyókra és a partmenti vizekre terjedt ki. A nyílt tengeri hajózást a vitorlás hajók építése tette lehetővé. A kapitalista társadalmi rend kialakulásával a szállítási feladatok jelentésen nőttek. Ez szükségessé tette nagy teljesítményre képes hajtóerő feltalálását, A gőzgép feltalálása lehetővé tette az első gőzhajó megépítését (1807.) és a gőz mozdony megszerkesztését (1814.). Az első nyilvános vasútvonalat. amely részben még lóvontatású volt 1825-ben nyitották meg Angliában Stockton és Darlington között. A közúti közlekedés fejlődésénél mérföldkövet jelentett a belső égésű motor feltalálása (19. század vége) és továbbfejlesztése. Ez biztosította a légi közlekedés megteremtésének lehetőségét is. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 5
I. ÁLTALÁNOS KÉRDÉSEK 7
1. A közlekedés és a közhasználatú közlekedés fogalma 7
2. A közhasználatú közlekedési statisztika feladatai 11
II. A KÖZHASZNÁLATÚ SZÁLLÍTÁSI TELJESÍTMÉNYEK STATISZTIKAI MUTATÓI 14
1. A szállítási teljesítmények statisztikai mutatóinak jellegzetességei 14
2. Az áruszállítási teljesítmények naturális mutatói 15
3. A személyszállítási teljesítmények naturális mutatói 16
III. A KÖZHASZNÁLATÚ SZÁLLÍTÁSI TELJESÍTMÉNYEK STATISZTIKAI CSOPORTOSÍTÁSA 17
1. A közhasználatú közlekedés szerkezete 17
a/ A közhasználatú áruszállítás szerkezete 18
b/ A közhasználatú személyszállítás szerkezete 19
2. A közhasználatú áruszállítási teljesítmények egyéb csoportosítása 22
a/ A forgalom jellege szerinti csoportosítás 22
b/ Árufajták szerinti csoportosítás 23
c/ Díjszabási áruosztályok szerinti csoportosítás 27
3. A közhasználatú személyszállítási teljesítmények egyéb csoportosítása 28
a/ Tömegközlekedés - egyéb közlekedés szerinti csoportosítás 28
b/ A helyi tömegközlekedés személyszállítási teljesítményeinek területi csoportosítása 28
c/ Az egyes közlekedési alágazatokon belül alkalmazott sajátos csoportosítások 29
IV. A KÖZHASZNÁLATÚ SZÁLLÍTÁSI TELJESÍTMÉNYEK STATISZTIKAI SZÁMBAVÉTELÉNEK MÓDJA 30
1. Az áruszállítási teljesítmények számbavételének módja 30
a/ Vasúti közlekedés 30
b/ Tehergépkocsi közlekedés teljesítményeinek számbavétele 31
c/ Szekérfuvarozás 32
d/ Vízi közlekedés 32
e/ Légi közlekedés 32
f/ Csővezetékes szállítás 33
2. A személyszállítási teljesítmények számbavételének módja 33
a/ A szállított utasok számának számbavétele 33
b/ Az utaskilométer teljesítmény számbavétele 34
V. A KÖZHASZNÁLATÚ KÖZLEKEDÉSI STATISZTIKÁBAN ALKALMAZOTT EGYÉB MUTATÓSZÁMOK ÉS FONTOSABB FOGALMAK 36
1. Üzemi teljesítmények 36
2. Jármű állomány 38
3. Pálya állomány 39
4. Fuvardíj-bevétel, menetdíj-bevétel 40
5. Műszaki-gazdasági mutatók 41
6. Szállítási díjtételek (tarifa) alakulása 46
VI. AZ ADATGYŰJTÉS ÉS FELDOLGOZÁS RENDSZERE ÉS AZ ADATOK KÖZLÉSE 47
1. Az adatgyűjtés és feldolgozás rendszere 47
2. Az adatok közlése 48
MELLÉKLETEK
1. A közhasználatú közlekedés szerkezete és az ágazati rendszer összefüggései 49
2. Egységes Közlekedési Árunomenklatura 51
3. A budapesti tömegközlekedési eszközök szállítási teljesítményeinek kiszámításához használt szorzószámok 59
4. A közhasználatú közlekedési statisztikai beszámoló jelentések jegyzéke 60
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem