1.054.440

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Közlekedési ismeretek II.

A vasútforgalmi szakközépiskola II. osztálya számára/Szakközépiskolai tankönyv

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 168 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-10-3835-1
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 38614/III. Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó


i. a légi közlekedés
1. A NEMZETKÖZI ÉS A HAZAI LÉGI KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE
A repülés gondolata az embert már nagyon régóta foglalkoztatja /pl. Ikarosz mondája is utal erre/. A repülés... Tovább

Előszó


i. a légi közlekedés
1. A NEMZETKÖZI ÉS A HAZAI LÉGI KÖZLEKEDÉS TÖRTÉNETE
A repülés gondolata az embert már nagyon régóta foglalkoztatja /pl. Ikarosz mondája is utal erre/. A repülés megvalósítását célzó elképzelések több irányban fejlődtek. Olyanok is voltak, akik ugy vélték, hogy a madárszárnyak mintájára, az emberi izomerővel mozgatott müszárnyakkal is a levegőbe lehet emelkedni, pl. Leonardo da Vinci /Vincsi/. Amikor számos kudarc árán nyilvánvaló lett, hogy az emberi izomerő által kifejthető- energia nem elegendő a repüléshez, több kutató a levegőnél könnyebb testekkel való repüléssel kezdett el foglalkozni, ahol a felhajtóerőt a környező levegő és a töl-tőgáz közötti fajsúlykülönbség biztositotta. így született meg először a léggömb, majd a léghajó*
A veszélyes hidrogéngázzal töltött léghajók és léggömbök sorozatos robbanásai, katasztrófái miatt azonban a léghajózás fokozatosan kiszorult a repülésből, és szerepüket a jóval biztonságosabb repülőgépek vették át.
A repülés történetében először az angol Wright /Rájt/ testvéreknek sikerült olyan repülőgépet készíteni, amellyel 1903-ban irányitott repülést hajthattak végre. Ez még futómű nélküli repülőgép volt, és állványról szállt fel. Repüléstechnikai szempontból az orosz Zsukovszkij és Mozsa.jszkiá elméleti és gyakorlati munkássága szintén figyelemreméltó.
.Nem sokáig váratott magára a helikopter feltalálása sem. Magyar feltalálóké az érdem: 1918-ban emelkedett fel a világon az első igazinak mondható helikopter, s ezt Petróczy -Kármán - Zuracev feltalálók tervei alapján épitették. Vissza

Tartalom


TARTALOMJEGYZÉK
I. A LÉGI KÖZLEKEDÉS 3
1. A NEMZETKÖZI ÉS A HAZAI LÉGI KÖZLEKEDÉS
TÖRTÉNETE 3
2. A LÉGI KÖZLEKEDÉS ESZKÖZEI 6
2.1. A légi közlekedés eszközeinek jellemzői
és osztályozásuk 6
2.2. A repülőgépek fontosabb szerkezeti részei 7
2.2.1. A sárkány 7
2.2.2. A hajtómű 8
3. A LÉGI KÖZLEKEDÉS PÁLYÁJA. A REPÜLŐTEREK ÉS A
LÉGI IRÁNYÍTÁS 10
3.1. A légi közlekedés pályája 10
3.2. A repülőterek és kiszolgáló létesítményei 11 3.3« A repülés irányitása 12
4-. A LÉGI KÖZLEKEDÉS FEJLŐDÉSÉNEK VÁRHATÓ IRÁNYA 13
Ellenőrző kérdések 15
II. A CSŐVEZETÉKES SZÁLLÍTÁS 16
1. A CSŐVEZETÉKES SZÁLLÍTÁS SAJÁTOS TERÜLETE 16
1.1. A kőolaj- és termékeinek csővezetékes szállitása 17
1.2. Földgáz, ill. egyéb gáz csővezetékes szállitása 18
2. A CSŐVEZETÉKES SZÁLLÍTÁS TECHNIKAI BERENDEZÉSEI . 18 i 3. A CSŐVEZETÉKES SZÁLLÍTÁS TÖRTÉNETE, FEJLŐDÉSÉNEK
VÁRHATÓ IRÁNYA 21
Ellenőrző kérdések 24
165
iii. a hírközlés és a posta 25
1. a hírközlés és a posta története, nemzetközi
ÉS hazai történeti áttekintés 25
2. a posta mai feladatai szolgáltatásai. távíró- és távbeszélőszolgálat, rádió- és
televízió műsorszórás 28
2.1. A postaszolgálat 28
2.2. A távirószolgálat ••••• 30
2.3« A távbeszélő szolgálat 30
2.4« A rádió- és a televizió szolgálat •••••••••• 31
3. a hírközlés és a posta technikai berendezései 31
3.1. Az elektromos távirók ••••••• 31
3.2. A távbeszélő technika 32
3*3« A rádiótechnika 33
3.4. A televiziő technika 34
4. a postaszolgálat, a távközlés, a rádió- és a televízió szolgáltatások fejlesztése 36
4.1. A postaszolgálat fejlesztése 36
4.2. A távközlés rendszerének fejlesztése 37
4«3* A rádió- és a televizió müsorszoró hálózat
fejlesztése 39
Ellenőrző kérdések ••••• ••••• 40
iv. árumozgatás a közlekedésben 41
1. az üzemen belüli anyagmozgatás és a külső szállítás kapcsolata 41
2. szállítmányozás 42
3. az egységrakomány képzés elvén alapuló szállítástechnikái módszerek 45
3.1. A korszerű szállítástechnikái módszerekről általában •••••• 45
3.2. Rakodólapos árufuvarozás 47
3*3* Konténeres szállitás ••• 51
3.3.1* Konténerek 52
3.3*2. A konténerek szállítóeszközei .62
4. AZ ÁRUKEZELÉS CÉLJÁT SZOLGÁLÓ RAKODÓGÉPEK 68
4*1* A rakodólapos rakományok rakodógépei 71
4.2. A konténerek rakodógépei és berendezései • 76
166
5. EGYÉB SZÁLLÍTÁSTECHNIKÁI MÓDSZEREK 91
5.1. Csereszekrényes szállítástechnika 92
5.2. Közúti szállítóeszközök továbbitása vasúti kocsin • 92
5.3. Vasúti kocsik közúti továbbitása ••••• 93
Ellenőrző kérdések, feladatok ••••• 94
V. A KÖZLEKEDÉSI MUNKÁMÉ GOS ZTÁS ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉS 96
1. A KÖZLEKEDÉSI RENDSZER FOGALMA ÉS SAJÁTOSSÁGAI 96
1.1. A közlekedési rendszer fogalma •••••• 96
1.2. A közlekedési rendszer sajátosságai 97
2. A KÖZLEKEDÉSI RENDSZER FEJLŐDÉSE 97
3. A KÖZLEKEDÉSI MUNKAMEGOSZTÁS JELLEMZŐI 103
3.1. A közlekedési munkamegosztásban résztvevő közlekedési ágazatokról általában 104
3.2. A személyszállítási munkamegosztás 105
3*3* Az áruszállítási munkamegosztás ••••••••••••• 107
4. A KÖZLEKEDÉSI MUNKAMEGOSZTÁS MÓDOZATAI 108
4.1. A horizontális kooperáció ••••• 108
4.2. A vertikális kooperáció ••••••••• ••••••• 109
5. A MUNKAMEGOSZTÁS ALAKULÁSA 112
6. A KÖZLEKEDÉSI MUNKAMEGOSZTÁS NEMZETKÖZI ÉS
HAZAI TAPASZTALATAI 116
6.1. A szárazföldi helyközi személyszállítási teljesítmények 117
6.2. Az áruszállítási teljesítmények 121
7. A SZOCIALISTA ORSZÁGOK KÖZLEKEDÉSE KÖZÖTTI INTEGRÁCIÓ ÉS KOOPERÁCIÓ 124
Ellenőrző kérdések •••••• •••••• 128
VI. A KÖZLEKEDÉS ÉS A NÉPGAZDASÁG KAPCSOLATAI 129
1. A GAZDASÁGPOLITIKA ÉS A NÉPGAZDASÁGI TERVEZÉS
KAPCSOLATA A NÉPGAZDASÁGI TERVEK RENDSZERE,
CÉLKITŰZÉSEI 129
1.1. A gazdaságpolitika és a népgazdasági
tervezés kapcsolata 129
1.2. A népgazdasági tervek rendszere, a tervek célja, tartalma 131
167
2. A KÖZLEKEDÉSPOLITIKA MINT A GAZDASÁGPOLITIKA RÉSZE. A KÖZLEKEDÉS ÉS A HÍRKÖZLÉS TERVEZÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI. AZ ALAGAZATI TÖRVÉNYEK I34
2.1. A közlekedéspolitika és a gazdaságpolitika kapcsolata, a közlekedés helye a népgazdaságban I34
2.2. A közlekedés és a hirközlés tervezésének sajátosságai 136
2.3« A közlekedés és a hirközlés egyes alágaza-
taira vonatkozó törvények 138
3. A KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁNK EDDIGI IRÁNYAI, AZ ELÉRT ÉREDMÉNYEK ÉS HIÁNYOSSÁGOK I39
3.1. A magyar közlekedéspolitika fő vonása
1968 előtt I39
3.2. Az 1968-ban kidolgozott közlekedéspolitikai koncepció fő vonásai 141
3.3. Az 1968-ban kidolgozott közlekedéspolitikai koncepció végrehajtásának eddigi eredményei
és hiányosságai 144
4. A KÖZLEKEDÉSPOLITIKAI KONCEPCIÓ 1978-1979. ÉVI TOVÁBBFEJLESZTÉSÉNEK SZÜKSÉGESSÉGE, FŐ ELGONDOLÁSAI, FELADATAI 147
4.1. A koncepció továbbfejlesztésének szükségessége 147
4.2. A továbbfejlesztett közlekedéspolitika fő vonásai 148
5. A KÖZLEKEDÉS ALÁGAZATONKÉNTI FEJLESZTÉSÉNEK
FŐ CÉLKITŰZÉSEI 154
6. A POSTA ÉS A TÁVKÖZLÉS FEJLESZTÉSPOLITIKAI KONCEPCIÓJA 158
6.1. A koncepció szükségessége 158
6.2. A koncepció fő célkitűzései, feladatai 160
Ellenőrző kérdések 164
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem