1.055.393

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vezérkönyv a magyar nyelvtan tanításához

Az elemi iskolai tanítónők, tanítók, tanítónő- és tanítóképző-intézeti növendékek számára, az új tantervhez alkalmazva

Szerző

Kiadó: Uránia Könyvnyomda
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 388 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Második kiadás. Szerző sajátja. Írta Ligárt Mihály Áll. Tanítóképző-Intézeti tanár, gyakorló-iskolai tanító. Uránia Könyvnyomda nyomása, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

„Mindeneket megpróbáljatok,
s ami jó azt megtartsátok."

A tanításnál a vezérkönyv olyan támasz, olyan segítő eszköz, amelyet a tanító, ha tanítványait alapos oktatásban akarja részesíteni, egy... Tovább

Előszó

„Mindeneket megpróbáljatok,
s ami jó azt megtartsátok."

A tanításnál a vezérkönyv olyan támasz, olyan segítő eszköz, amelyet a tanító, ha tanítványait alapos oktatásban akarja részesíteni, egy pillanatig sem nélkülözhet.
Vezér- és tankönyvirodalmunk általában elég fejlett, az egyes ágakban: Azonban - különösen pedig a nyelvi oktatásnál - meglehetős szegények vagyunk.
Nem akarok az e nemű munkákról bírálatot mondani s még kevésbbé akarom azok értékét kicsinyleni, mert mindenik derekasan megállotta a helyét és mindenikre szükségünk volt és van. Annyit azonban, mint hosszú tapasztalataim eredményét, bátran állíthatok s azt hiszem, hogy kartársaim nagyrésze e tekintetben velem egyetért, hogy eddigi eljárásunk nagyon is alkalmas árra, hogy a nyelvi oktatást gyűlöltté tegyük 3 gyermek előtt.
Amit a gyermek nem ismer, azt nem szereti. A megismerésre pedig a legalkalmasabb mód az érzékeltetés. Az érzékeltetésnél azonban, ha tökéletes ismeretet akarunk nyújtani, (arra kell törekednünk, hogy az mennél többoldalú legyen; mert az ismeret csak akkor lesz világos és csak akkor állandósul, ha többoldalú érzékeltetés utján jut a gyermek birtokába.
A nyelvi oktatásnál folyton elvont dolgokat kell a gyermekekkel megértetnünk. Az elvont dolgok pedig a gyermeket nem érdekli, azokat ő nem érti, nem is szereti.
Ha tiszta képzeteket, fogalmakat akarunk nyújtani, a gyermekeket akként kell a tanításba belevonnunk, hogy ők annak cselekvő részesei legyenek. A gyermek tevőleges munkáját azonban a nyelvi oktatásnál csak az esetben használhatjuk fel, ha ismerjük az ő életvilágát... Vissza

Tartalom

Az I-ső osztály anyaga.
1. A beszéd ... ... ... ... 12
2. A szók ... ... ... ... 13
3. A hangok ... ... 15
4. A hang képe ... ... 16
5. Az emberek neve 17
6. Városok, faluk, folyók és hegyek neve 18
7. A beszéd (a mondat) leírása, a pont 19
A II-ik osztály anyaga.
I. RÉSZ:
1. A beszéd ... - ... ... ... ... ... ... 21
2. A szók ... ... ... ... ... 21
3. A hang, a betű ... ... ... ... ... ... ... ... 22
4. Az emberek, faluk, városok, folyók és hegyek neve ... ... 22
5. A beszéd leírása ... ... 22
II. RÉSZ :
6. A mondat ... ... ... ... ... ... ... - 23
7. A mondat leírása... ... ... ... ... 24
8. A vonás ... ... ... ... ... ... - ... ... ... 26
9. Kérdezőjel ... ... ... ... ... 27
10. Felkiáltójel ... ... ... ... ... ... ... ... - - 29
11. A mondat szétbontása, a szók - - 31
12. A szók jelenthetnek tárgyat ... ... ... 33
13. A személyek neve ... - - - - - 33
14. A milyenséget jelentő szók ... - - -- - 35
15. A cselekvést jelentő szók... ... ... ... -. - - 36
16. Szóbeli szótagolás. A szótagok. Egy- és kéttagú szók 37
17. Háromtagú szók ... - - 38
18. Négy- és öttagú szók - 39
19. A szók szétbontása, a hangok - - - 41
20. A szóhangok képe 43
21. A magán- és mássalhangzók 46
22. A magánhangzók időmérték szerint ... ... - - 49
23. A mássalhangzók időmérték szerint - - - - - 51
24. Egy- és kétjegyű mássalhangzók - - 52
25. Írásbeli szótagolás ... ... - - - - 55
26. A magánhangzók hangmagasság szerint - --- - - 57
27. Beszélhetünk egy tárgyról, beszélhetünk több tárgyról 59
28. Levélkék íratása - 60
29. Kis mesék, elbeszélések 61
1. A beszéd, a mondat 63
2. A mondatok szétbontása 64
3. A szók jelentése 64
4. A szótagok 64
5. A hangok. A betűk ... 65
6. A magán- és mássalhangzók hosszúsága 65
7. A magánhangzók hangmagassága 66
II. RÉSZ:
8. A mondat alanya ... 67
9. Az állítmány - ... ... 69
10. A pusztamondat ... 71
11. A teljes és kihagyásos mondat ... ... 72
12. Egy és több alanyi mondatok 75
13. Egy és több állítmányu mondatok 76
14. A vonás (vessző) 77
15. Értesítő mondatok 79
18. Állító mondat 80
17. Tagadó mondat ... 81
18. Kérdező mondatok ... ... 82
19. Felszólító, felkiáltó mondat. Felkiáltójel 84
20. A főnév ... 85
21. Egyes és többes szám 86
22. Személynév, dolognév ... 88
23. A tulajdon főnév és közös főnév 91
24. A névelő ismertetése ... 94
25. Személyes névmás ... 96
26. A mutató névmás ... ... 101
27. Kérdő névmások ... 102
28. Határozatlan névmás 104
29. Az ige ... ... 105
30. A melléknév ... 106
31. A melléknév fokozása 108
32. Jelen idő - 111
33. Mult idő - 113
34. A jövő idő 115
35. A szók hangmagassága 117
36. Ragilleszkedés hangmagasság szerint ... 118
37. Az összetett szók 119
38. Hasonló hangzású és hasonló jelentésű szók 120
39. A levél, elbeszélés, leírás 121
A IV-ik osztály anyaga.
I. RÉSZ:
1. A beszéd. A mondat. A mondat leírása 122
2. Értesítő, felszólító, kérdő és tagadó mondatok 123
3. Szó. Szó tagolás 123
4. A hangzók 124
5. Hasonló hangzású és hasonló jelentésű szók 124
6. A főnevek - - - - 124
7. A pusztamondat ... - - 125
8. Több alanyu és több állitmányu mondatok 125
9. Az ige - 125
10. A melléknév. A melléknév fokozása 126
II. RÉSZ:
11. Főnévképzés. Képző. Szólörzs - 126
12. a) Főnévképzés melléknévből - - 128
b) Főnévképzés igéből - - 129
13. Az összetett főnevek - - - 130
14. Igeképzés... - 1 133
15. Igeképzés igéből 136
16. Összetett igék... ... - 1.57
17. Igeragozás. Igemódok 140
18. Feltételes mód ... ... ... ... 145
19. Felszólító mód 149
20. Bővített mondat. A tárgy 153
21. Tárgyas ragozás ... - - 155
22. Határozói bővítések. Hol?, honnan?, hova? kérdésre. (Ragos főnév) 158
23. Névutós főnévvel kifejezett hol?, honnan? és hová? kérdésre felelő határozó 162
24. Határozó hol?, hova?, honnan? kérdésre, határozó-szóval 164
25. Határozó mikor? kérdésre - 165
26. Határozó-szóval kifejezett mikor? kérdésre felelő határozó 168
27. Hogyan?, miként? mi módon? kérdésre felelő határozók ... ... 168
28. Határozó miért?, mi okból?, mi miatt? kérdésre ... ... 170
29. Névutós határozó mi miatt? kérdésre... ... ... ... 171
30. Határozó mivé? kérdésre 175
31. A jelző ... 177
32. Az állítmány jelzője 180
33. Egy mondattagra vonatkozó több jelző 182
34. Melléknévképzés a) képzőkkel ... ... ... - 183
35. Melléknévképzés b) összetétellel ... 185
36. A számnevek 186
37. Jelző a mutató névmás is lehet - - - 193
38. Határozatlan névmás ... ... - 194
39. Határozatlan névelő ... ... - - 195
40. A birtokos jelző ... ... ... - 197
41. A személyes birtokragok... - - 199
42. A birtokos névmás - - - 206
43. Levél, elbeszélés, leírás - - - 209
Az V-ik-osztály anyaga.
I. RÉSZ:
1. A beszéd, a mondat ... - 210
2. A szók, szótagok 210
3. A hangok, betűk ... ... - 210
4. A főnév - 210
5. A melléknév ... - 211
6. Az ige - 211
7. A számnév - 211
8. A névmások ... 211
9. A tőmondat. Bővített mondat ... ... 112
II. RÉSZ :
10. Idézett mondat. Idézőjel - - - 212
11. Régi nevek írása 214
12. Szóröviditések - - - 216
13. Irásmunka. Fogalmazvány - 217
14. Leirás ... - - 218
15. A levél ... - 219
16. Alárendelt összetett mondat. Alanyi mellékmondat 226
17. Az állítás módjai (Állítmány.) 230
18. Az ik-es igék 243
19. A kéttövü, változó és változatlan igék 245
20. Harmadik személyű igék 248
21. A míveltető igék ... ... ... ... 249
22. Tárgy ... ... ... ... 250
23. Főnévi igenév... ... ... ... ... 254
24. A helyhatározó ... ... 255
25. Helyhatározói mellékmondat ... ... 267
26. Időhatározó ... ... ... ... 269
27. Időhatározói mellékmondat ... ... ... 273
28. A módhatározó ... ... - ... 276
29. A módhatározói mellékmondat 278
30. Okhatározó ... ... ... ... 280
31. Okhatározói mellékmondat 283
32. Eszközhatározó 285
33. Eredményhatározó ... 287
34. a) Célhatározó 288
b) Célhatározói mellékmondatok 290
35. A jelző és jelzői mellékmondat 292
36. Melléknévi igenév... ... ... ... 295
37. Számla ... 299
38. Hirdetmény 301
A Vl-ik osztály anyaga.
I. RÉSZ:
1. A beszéd, a mondat ... 304
2. A szók, szótagok és hangok ... ... - ... 305
3. A főnevek ... ... ... ... 306
4. A melléknevek ... ... ... - ... ... 306
5. Az ige 307
6. A bővített és összetett mondatok 307
II. RÉSZ:
7. A mellérendelt mondatok 308
8. Ellentétes mondatok 310
9. Választó mondatok ... ... ... 313
10. Következtető mondatok ... 315
11. Magyarázó mondatok 317
12. A szórend, a hangsúly ... ... 320
13. Rokon jelentésű szók - 323
14. A fogalmazvány - 325
15. Az anyaggyűjtés ... - ... . 328
16. A fogalmazvány részei 331
17. A nyelvezet tisztasága ... - ... 334
18. Szólásmódok, közmondások eredete - 336
19. Képes kifejezések 337
20. Az elbeszélés - - 339
21. A leirás - 341
22. A vers és próza - - 342
23. A versnek prózába való áttétele 344
24. A levél - - - 347
25. Üzleti levél - - - 347
26. Utalvány ... - - - 348
27. Postai szállítólevél - 350
28. Meghatalmazás 354
29. Elismervény 355
30. Postai föladó-vevény utalványról ... ... 357
31. Vasúti szállítólevél - - - - - - 358
32. Folyamodvány 359
33. Bizonyitvány - - - - 363
34. Nyugtatvány - 366
35. Kötelezvény - - - - - 368
36. Szerződés 372
37. Felmondás - - ... 374
38. Végrendelet ... - - - 377
Helyesírás - - ... - - - 380
Az összetett szók irása - - - 380
Rövidítések - - - - 382
Dolgozatjavitás - - 383

Ligárt Mihály

Ligárt Mihály műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Ligárt Mihály könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem