1.054.440

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Számok, számolás, számolászavarok

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Pro Die Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 288 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN: 978-963-87348-5-3
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az ember mentális képességei között igen fontos helyet foglal el a számolási képesség. Mindennapi tevékenységeink során szinte minden pillanatban találkozunk számokkal, számokkal kifejezett mennyiségekkel. A számolási képességek gyermekkori elsajátításának zavara vagy a megszerzett számolási ismeretek felnőttkori elvesztése jelentősen és hátrányosan befolyásolja az életvitelt.
A szerző evolúciós szemlélettel kísérli meg a számossággal, számokkal, számolással kapcsolatos fontosabb állatkísérleteket, illetve humán kutatási és vizsgálati eredményeket áttekinteni, s rámutat a számolási képesség és a kognitív funkciók közötti szoros összefüggésekre. Tekintettel arra, hogy a fejlődési diszkalkulia az iskolás gyerekek 5-6%-át érinti, a szerző kiemelt célja az ezzel kapcsolatos ismeretek összegzése, s saját, ez irányú vizsgálatainak bemutatása.
Kiknek íródott a könyv? A szerző az olvasók legszélesebb körének érdeklődését szeretné elnyerni: a számolászavarral küzdő gyermekek szüleiét, a... Tovább

Fülszöveg

Az ember mentális képességei között igen fontos helyet foglal el a számolási képesség. Mindennapi tevékenységeink során szinte minden pillanatban találkozunk számokkal, számokkal kifejezett mennyiségekkel. A számolási képességek gyermekkori elsajátításának zavara vagy a megszerzett számolási ismeretek felnőttkori elvesztése jelentősen és hátrányosan befolyásolja az életvitelt.
A szerző evolúciós szemlélettel kísérli meg a számossággal, számokkal, számolással kapcsolatos fontosabb állatkísérleteket, illetve humán kutatási és vizsgálati eredményeket áttekinteni, s rámutat a számolási képesség és a kognitív funkciók közötti szoros összefüggésekre. Tekintettel arra, hogy a fejlődési diszkalkulia az iskolás gyerekek 5-6%-át érinti, a szerző kiemelt célja az ezzel kapcsolatos ismeretek összegzése, s saját, ez irányú vizsgálatainak bemutatása.
Kiknek íródott a könyv? A szerző az olvasók legszélesebb körének érdeklődését szeretné elnyerni: a számolászavarral küzdő gyermekek szüleiét, a pedagógusokét, a nevelési és a pedagógiai tanácsadók munkatársaiét, a számolással, számolási képességgel vagy annak zavarával foglalkozó tudományos kutatókét. Vissza

Tartalom

Köszönetnyilvánítás11
Előszó13
A számok17
"Számolás" a számfogalom kialakulása előtt18
Mennyiségek jelölése a számjegyírás kialakulása előtt18
Számrendszerek a számjegyírás kialakulása előtt20
A számabsztrakció folyamata22
A szám mint jelző22
Számszimbólumok23
Számrendszerek26
A matematikai képességek evolúciós megközelítése33
A matematikai képességek biológiai és kulturális alapjai33
Biológiailag elsődleges matematikai képességek35
Állatkísérletek35
Tudnak-e számolni a csecsemők?37
Egyidegsejt-vizsgálatok40
Biológiailag másodlagos matematikai képességek41
A számolási képesség fejlődése gyermekkorban43
A számolási képesség fejlődése iskoláskor előtt43
A szerialitás és a kardinalitás elve44
Az aritmetikai fejlődés felgyorsulása, alapműveletek végzése iskoláskor előtt46
A szubitizáció és a számlálás közös neurológiai bázisa47
Iskolai tanulás48
A nyelv szerepe a számolási képesség kifejlődésében49
Számfeldolgozó rendszerek és számtani alapműveletek51
Egyszerű műveletek reprezentációi51
Számfeldolgozó modellek51
Asszociációs modell51
Kognitív modellek52
Háromkódos modell54
Számfeldolgozás56
Számreprezentációk57
Analóg számreprezentáció57
Műveleti hibák, műveleti disszociációk61
A műveleti jelek értelmezésének zavara61
Lexikai és szintaktikai hiba62
Műveletek közötti disszociáció63
A számtani műveletek neuronhálózatai65
A kognitív képességek és az aritmetika71
Intelligencia71
Az intelligencia mérhetősége71
A g-faktor72
Az intelligencia "szerkezete"73
Egy vagy több intelligenciánk van?74
Örökletesség és környezeti tényezők75
Intelligenciaelméletek79
Az intelligenciával korreláló biológiai és fiziológiai paraméterek81
Az intelligencia és az aritmetikai képesség82
Memória84
Munkamemória84
A munkamemória egyes komponenseinek vizsgálata90
A munkamemória és a számolás91
A munkamemória és az egyszerű aritmetikai tények93
Az implicit memória és a számolás94
A munkamemória és a képalkotó eljárások94
Számmemória96
A számmemória és a morfofiziológiai változások105
Figyelem108
A figyelmi rendszer aktivitásváltozásai110
Figyelemzavar és fejlődési diszkalkulia111
Téri feldolgozás112
A kognitív funkciók neurobiológiai korrelátumai115
Genetika és környezet115
Méhen belüli fejlődés116
A környezeti tényezők morfológiai hatásai születés után120
Az agy plaszticitása120
Fejlődési plaszticitás121
Regenerációs plaszticitás126
A féltekei munkamegosztás plaszticitása127
Plaszticitás a tanulásban129
Humánspecifikus képességek130
Morfológia és funkcionális asszimetriák131
Vizuális szimbólumok131
A prefrontális lebeny egzekutív funkciója134
Számolászavarok139
A számolászavarok osztályozása139
A számolászavarok kutatásának történeti áttekintése140
A szerzett diszkalkulia fontosabb irodalmi adatai142
Gerstmann-szindróma147
A fejlődési diszkalkulia fontosabb irodalmi adatai149
Fejlődési diszkalkulia151
A fejlődési diszkalkulia difiníciói152
A fejlődési diszkalkulia gyakorisága153
A fejlődési diszkalkulia típusai154
A fejlődési diszkalkulia etiológiája156
A tanulászavarok komorbiditása158
Fejlődési diszkalkulia és diszlexia158
Fejlődési diszkalkulia és hiperaktivitással kísért figyelemzavaros rendellenesség160
Pszichés és magatartászavarok, "soft" neurológiai tünetek161
Fejlődési diszkalkulia és fejlődési zavarok162
Pontosan nem körülhatárolt etiológiájú fejlődészavarok166
Neuropszichológiai vizsgálatok fejlődési diszkalkuliában169
Az első vizsgálatok169
Intelligenciavizsgálatok171
Memóriavizsgálatok172
Figyelmi és észlelési funkciók vizsgálatai174
Tájékozódás térben és a saját testen175
Saját vizsgálatok fejlődési diszkalkuliában177
Vizsgálati eredmények179
Az anamnesztikus adatok elemzése179
Az intelligencia vizsgálata183
Neuropszichológiai vizsgálatok183
Az emlékezet vizsgálata185
A figyelem és az észlelési képességek vizsgálata186
A téri feldolgozás és a téri vonatkozású mentális műveletek viszgálata191
Sztereognózisvizsgálatok194
A grafomotoros képesség és a kezesség vizsgálata194
Az aritmetikai képességek vizsgálata196
Az aritmetikai tesztvizsgálatok leíró statisztikája200
Összegzés219
Tesztek223
Raven-féle progresszív matricák223
MAWI-teszt223
Corsi-kockák224
Rivermead viselkedéses memóriateszt224
Egocentrikus mentális forgatási teszt papír-ceruza változata225
Trail-making A és B teszt226
Rey-Osterrieth komplex ábra teszt226
Yerkes-kockák227
Toulouse-Piéron-teszt227
Annett-kérdőív228
Irodalom239
Tárgymutató273

Márkus Attila

Márkus Attila műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Márkus Attila könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem