1.054.475

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Menedzser az információs és tudástársadalomban

Szerző
Lektor

Kiadó: LSI Informatikai Oktatóközpont Alapítvány
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 134 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-577-349-7
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A társadalmi és gazdasági fejlődés mai szakaszában egyre fontosabb kérdéssé válnak az informatika alkalmazásának problémakörei. Olyannyira, hogy az információs kor, az információs és... Tovább

Előszó

A társadalmi és gazdasági fejlődés mai szakaszában egyre fontosabb kérdéssé válnak az informatika alkalmazásának problémakörei. Olyannyira, hogy az információs kor, az információs és tudástársadalom - a globalizáció mindent átható lendületével együtt - mindennapjaink megválaszolandó tudományos és gyakorlati kérdései lettek. A 21. század elején már nem a hardverek és a szoftverek gyártása, előállítása, hanem azok működtetése és használata veti fel a legtöbb és legfontosabb gazdasági, társadalmi, társadalomtudományi és biztonsági problémát.
A kisebb-nagyobb ingadozásokkal ívelő infokommunikáció-ipar, az információtechnológia lendülete mind jobban behálózza a fejlett és a közepesen fejlett országokat, megérinti a fejletlen régiók népeit, bekapcsolva őket a világméretű kommunikációba, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Igaznak bizonyult az a korábbi feltételezés, hogy 2005-re a világon használt internet-hozzáférések száma eléri az egymilliárdot. Ez elméletileg azt jelenti, hogy napjainkban a Földön élő emberek közül minden hatodik-hetedik hozzáféréssel rendelkezik az internethez. A gyakorlatban ugyanakkor ez azt jelenti, hogy tovább nőtt és mélyült a „digitális szakadék", a fejlett és fejletlen országok közötti gazdasági-szociális és civilizációs megosztottság, a fejletlen országok, régiók lakosainak a kiszolgáltatottsága.
Az információs kor rövid, alig néhány évtizedes történelme az ellentmondásokról szól: az informatika alkalmazásának előnyeiről és hátrányairól, a kedvező és kedvezőtlen hatásokról és következményekről. Történelmi távlattal mérve, nem is olyan régóta vált elfogadottá az a felfogás, miszerint az informatika, az IKT alkalmazása a társadalom egyre több területén megjelenik, és maga az információs társadalom nem technikai kérdés, hanem az ember lehetőségeit sokszorosára bővítő technika és technológia, új életmód és szemlélet - minden ellentmondásosságával együtt.
Jegyzetünk most kiteljesedő, de fejlődésének csak a kezdeti szakaszában lévő új társadalomnak a sajátosságaival, az informatikának a társadalomra, gazdaságra, az emberre gyakorolt hatásaival és azok biztonságával foglalkozik - az ismeretek mai szintjén. Nem befejezett, megtörtént tényekről van szó, hanem folyamatokról, tendenciákról, feltételezésekről és bizonytalanságokról, amelyekkel - éppen saját érdekünkben - az új társadalom kialakulásának a legelején már foglalkozni kell. Erről szól az I-III. fejezet.
Az IT-eszközök tömeges alkalmazása, többek között a közigazgatás, a közszféra valamennyi területén általános jelenség. Ebből fakadóan különösen igaz az a megállapítás, hogy az informatikai eszközök eredményes és biztonságos alkalmazása új ismereteket, tudásokat és képességeket, valamint másfajta gondolkodást igényel alkalmazótól és vezetőtől egyaránt. Itt most a vezető, menedzser új stílusáról és módszereiről van szó, akinek olyan munkatársak mindennapi tevékenységét kell terveznie, szerveznie és ellenőriznie, akik munkáját megnövekedett biztonsági kockázatok jellemzik. És ezáltal megváltozik a motiváltságuk, felelősségük és gondolkodásmódjuk.
Tehát új vezetői kvalitásokra és képességekre van szükség! Erről szól az utolsó fejezet.
Elemzéseinkkel és következtetéseinkkel tehát segíteni szeretnénk hallgatóinknak az ellentmondások felismerésében és feldolgozásában, az önálló vélemények megfogalmazásában. Hogy továbbgondolásra, kritikus és kreatív hozzáállásra buzdítsuk őket, hiszen ők nemcsak részesei, hanem alkotói is ennek az új világnak. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 8
MÓDSZERTANI AJÁNLÁS AZ ÖNÁLLÓ TANULÁSHOZ 10
I. AZ INFORMATIKA ALKALMAZÁSÁNAK TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI KÖRNYEZETE 13
1. A TECHNIKAI HALADÁS ÉS A TÁRSADALMI FEJLŐDÉS ÖSSZEFÜGGÉSEI 15
1.1. Az információtechnológia társadalmi és gazdasági hatásai 15
1.2. A versenyképesség tényezői 18
1.3. A„digitális szakadék" dimenziói 20
2. RÖVID FOGALOMTÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS 21
2.1. Fogalmi megközelítések 21
2.2. A Bangemann-jelentés és a lisszaboni stratégia 23
2.3. Globalizáció és információs kor 24
2.4. Az információs és tudástársadalom lényege 26
2.5. Történetfilozófiai forgatókönyvek 27
2.6. Fejlődési tendenciák 28
3. AZ INFORMÁCIÓS GAZDASÁG 29
3.1. A tudásalapú gazdaság 29
3.2. Az új gazdaság munkaerő-piaci jellemzői 31
4. AZ ÚJ TÁRSADALOM JELLEMZŐI 33
4.1. Az információtechnológia alkalmazásának társadalmi következményei 34
4.2. Új törésvonalak 37
1. A HUMÁN TÉNYEZŐ SZEREPE AZ INFORMÁCIÓS KORBAN 43
1. NÉZETEK AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM SAJÁTOSSÁGAIRÓL 45
1.1. A„hálózati társadalom" 45
1.2. A japán„4U" program 46
1.3. Új nemzetközi irányzatok 47
2. A HUMÁN TÉNYEZŐK 49
2.1. Az informatikai eszközök használata és a kommunikációs változások 49
2.2. Információs-kulturális szempontok 51
2.3. A tudás felértékelődése 53
2.4. Menedzsmentkövetelmények a tudástársadalomban 54
2.5. Új képességek igénye 56
3. AZ EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSE 58
3.1. Alkalmazási feltételek és modellek 58
3.2. Néhány szó a tudásmenedzsmentről 60
3.3. A tanulószervezet jellemzői 63
III. AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM BIZTONSÁGA 69
1. ELMÉLETI ALAPVETÉSEK A BIZTONSÁGRÓL 71
2. AZ INFORMÁCIÓS KOR BIZTONSÁGÁNAK NÉHÁNY KÉRDÉSE 73
3. GLOBÁLIS VESZÉLYTÉNYEZŐK 75
4. A „DIGITÁLIS PEARL HARBOR" RÉME 77
5.2001. SZEPTEMBER 11. KÖVETKEZMÉNYEI A BIZTONSÁGFELFOGÁS ALAKULÁSÁRA 79
6. AMERIKAI PRIORITÁSOK AZ INFORMATIKA KATONAI ALKALMAZÁSÁBAN 83
7. AZ INFORMATIKA KATONAI ALKALMAZÁSÁNAK FELTÉTELEI 84
8. AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM HADSEREGE 86
9. HADITECHNIKAI VÁLTOZÁSOK, ÚJ ELVEK ÉS ELJÁRÁSOK 88
10. INFORMÁCIÓS HÁBORÚ ÉS INFORMÁCIÓS HADVISELÉS 89
IV. MENEDZSERKÖVETELMÉNYEK ÉS -FELADATOK 95
1. MENEDZSERKIHÍVÁSOK ÉS -VÁLASZOK 97
1.1. Az információs kor sajátosságai - menedzsernézőpontból 97
1.2. A versenyképesség kritériumai 99
1.3. Elektronikus közigazgatás nemzetközi és hazai helyzete 100
1.4. Az új közmenedzsment 103
2. NÉHÁNY SZÓ A VEZETÉSELMÉLETEKRŐL 107
3. A SZERVEZET ÉS AZ EGYÉN 109
4. VEZETŐ, MENEDZSER, MENEDZSMENT 111
5. A KORSZERŰ VEZETÉS JELLEGE ÉS KÖVETELMÉNYEI 113
5.1. Testületi vezetés 116
5.2. Egyszemélyi vezetés 117
6. A SZERVEZETFEJLESZTÉS CÉLJAI ÉS FELADATAI 118
7. A VEZETŐ (MENEDZSER) SZEMÉLYISÉGE ÉS FELADATAI 120
7.1. A vezető személyisége 122
7.2. Vezetési formák és stílusok 124
7.3. A vezetési formák kiválasztása 126
7.4. Vezetői (menedzseri) tulajdonságok 127
7.5. A vezető feladatai 128
8. A VEZETŐI EREDMÉNYESSÉG KORLÁTAI 129
8.1. Mi kell az eredményes vezetéshez? 130
8.2. A korlátok 131

Dr. Vámosi Zoltán

Dr. Vámosi Zoltán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Vámosi Zoltán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem