1.054.437

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Mezőgazdasági ismeretek tanítása I.

Tanárképző főiskolák részére/Kézirat

Szerző
Grafikus
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 335 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: A könyvet kihajtható táblázatok, ábrák illusztrálják. 324 példányban jelent meg. Tankönyvi szám: J11-619. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Előszó
Napjainkban egyre kevésbé lehet túlzásnak tekinteni, ha azokat a nagy változásokat, amelyek az elmúlt öt-tíz esztendő folyamán a didaktikában bekövetkeztek, a "didaktikai forradalom"... Tovább

Előszó

Előszó
Napjainkban egyre kevésbé lehet túlzásnak tekinteni, ha azokat a nagy változásokat, amelyek az elmúlt öt-tíz esztendő folyamán a didaktikában bekövetkeztek, a "didaktikai forradalom" fogalmával közelítik meg és jellemezzük", hangoztatja Nagy Sándor a Didaktika című munkájában. A kialakult és a kialakulóban lévő változások igen mélyrehatóak, és haladéktalanul igénylik az egyes szaktantárgyak tantárgy pedagógiájának (tanításmódszertanának) korszerűsítésér és ezen keresztül hatékonyságának fokozását.
Ma már mind több tantárgy mondhat magának viszonylag jól kidolgozott tanításmódszertani irodalmat. Ezzel szemben a Mezőgazdasági gyakorlati foglalkozás tantárgy igen kevéssel dicsekedhet. Ez természetesen következik a tantárgy viszonylag fiatal múltjából, meghonosodásának történelmi körülményeiből és a követelményeinek összetettségéből is. Ebben a két kötetes jegyzetben megpróbáltuk a már eddig létrejött szakpedagógiai eredményeket összefoglalni, feldolgozni, úgy, hogy azok kifejezzék és elősegítsék a Mezőgazdasági gyakorlati foglalkozás tantárgy mind a három tárgykörének eredményesebb és hatékonyabb oktatását. Lényegében arra törekedtünk, hogy ez a jegyzet, mint eszköz alkalmas legyen a nevezett tantárgy személyiségformáló hatásának minél tartalmasabb és fokozatosabb érvényesítésére.
A teljességre nem törekedtünk, mert a módszertani irodalmak vonatkozásában ez lehetetlen és nem is elvárt feladat. A meglévő, vagy a későbbiekben jelentkező hiányosságokat a gyakorló tanároknak a saját elgondolásaikkal, tapasztalataikkal, ötleteikkel kell pótolni. Csak ezekkel együtt válhat a jegyzet használata eredményessé és életszerűvé. A szocialista didaktika - mint ismeretes - egyébként sem helyezkedik a módszertani nomizmus álláspontjára, hanem a módszerek sokféleségének álláspontját vallja, éppen az eredményesebb oktatási tevékenységek érdekében.
Ezekkel a gondolatokkal engedem útjára a jegyzetet és kívánom, hogy mindazok, akik mezőgazdasági szakos tanároknak készülnek, használják jó eredménnyel. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ ................................... 3
I I. FEJEZET
A MEZŐGAZDASÁGI GYAKORLATI FOGLALKOZÁS TANI-
TÁRSMÓDSZERTANÁNAK CÉLJA ÉS FELADATAI.............5
II. FEJEZET
A SZAKTUDOMÁNYOK, A SZAKTANTÁRGYAK ÉS A
"MEZŐGAZDASÁGI GYAKORLATI FOGLALKOZÁS" TANTÁRGY FOGALMA ÉS EGYMÁSHOZ VALÓ VISZONYA .. . 9
A szaktantárgyak feladatai a főiskolai tanárképzésben ...11
A tanítás anyaga az általános iskolai gyakorlati foglalkozás keretében .................... 12
III. FEJEZET
A MEZŐGAZDASÁGI GYAKORLATI FOGLALKOZÁS TANTÁRGY KIALAKULÁSÁNAK TÖRTÉNETE ......................15
A Magyar Tanácsköztársaság iskolai reformja............20
A felszabadult hazánk első általános iskolai tanterve . . 21
A tantárgy kialakulásának nemzetközi története ..........22
IV. FEJEZET
A MEZŐGAZDASÁGI GYAKORLATI FOGLALKOZÁS HELYE, SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ ÁLTALÁNOS ISKOLA OKTATÁSI ÉS NEVELÉSI RENDSZERÉBEN ..... 27
V. FEJEZET
A MEZŐGAZDASÁGI GYAKORLATI FOGLALKOZÁS TAGOZÓDÁSA, TARTALMA ÉS FELADATAI ........................35
A tantárgy tárgya ......................................35
A gyakorlati foglalkozás óraterve az általános iskolában... 38
Általános feladatok az 1-4. osztályokban....................41
Általános feladatok az 5-8. osztályokban....................43
VI. FEJEZET
A MEZŐGAZDASÁGI GYAKORLATI FOGLALKOZÁS KAPCSOLATA MÁS TANTÁRGYAKKAL ................45
A koncentráció jelentősége a mezőgazdasági gyakorlati
foglalkozásban .......... . ................46
A koncentráció érvényesítésének alapfeltételei ......47
A koncentráció megvalósításának módjai...........48
Az osztályok anyagának ill. a témakörök koncentrációs
lehetőségei ..............................50
A koncentráció tantárgypedagógiai jelentősége.......56
A koncentráció alkalmazásának nevelési jelentősége . . .58
VII. FEJEZET
A MEZŐGAZDASÁGI GYAKORLATI FOGLALKOZÁS TANTERVE, ANYAGA ÉS KONCEPCIÓJA ...............59
A tantervi anyag problémái ...................60
A tanterv felépítése, szerkezete és tagozódása ......61
A tananyag meghatározása és elrendezése..........64
A tanterv koncepciója .......................65
VIII. FEJEZET
A MEZŐGAZDASÁGI GYAKORLATI FOGLALKOZÁS TANTERV "UTASÍTÁSÁNAK" TARTALMI ISMERTETÉSE
Az utasítás tagozódása ......................66
Az utasítás anyagának részletes elemzése . ........67
IX. FEJEZET
A FOGLALKOZÁSOK TEMATIKUS TERVEZÉSÉNEK FELADATA, SZEMPONTJAI ÉS MÓDSZERE ..............70
A tematikus tervezés módja ...................70
A mezőgazdasági, gyakorlati foglalkozás tematikus tervezésének sajátos elvei és vonásai...............71
A tematikus tervezés feladata ..................72
X. FEJEZET
A TANMENET KÉSZÍTÉSÉNEK FORMÁI ÉS TARTALMI
KÖVETELMÉNYEI ..........................86
A tanmenet elkészítésének formai követelményei .....88
A tanmenet készítésének tartalmai követelményei.....96
XI. FEJEZET
A TANTÁRGY OKTATÁSÁNAK SZEMÉLYI ÉS TÁRGYI FEL-
TÉTELEI....98
1. A személyi feltételek....98
a) A tanárok......98
b) A tanulók......100
c) A segédszemélyzet....103
2. A tárgyi feltételek ............................103
A) A tanterv és Utasítás ......................................104
B) A tankönyv és munkafüzet ................................104
C) A gyakorlókert ..............................................104
D) Az állattenyésztő udvar ...................................111
E) A tanműhelyek ................................................112
F) A tankonyha ..................................................114
G) A szemléltetési felszerelések és anyagok ............114
H) Az egészségvédelem és a balesetmegelőzés feltételei .....................................................118
3. A nevelőtestület szemlélete ..................................121
XII. FEJEZET
A MEZŐGAZDASÁGI GYAKORLATI FOGLALKOZÁSOK
SZERVEZETI FORMÁI ........................ 123
I. Oktatási formák ............................123
II. Munkaszervezési formák................... 124
III. A foglalkozások tipusai és az egyes foglalkozástípusok elemzése ............... 124
A) Az egyes tárgyköröket és munkanemeket bevezető foglalkozás ..................... 125
B) Az új ismeretek nyújtására s az új műveletek
megismerésére és ezek alkalmazására szolgáló
foglalkozás ......................... 126
C) A műveletek gyakorlását és a jártasságok fejlesztését elősegítő foglalkozás ..... 129
D) Az ismeretek és a jártasságok ellenőrzésére
szánt foglalkozás ........................................130
E) Az eszközök, szerszámok és gépek karbantartására szánt foglalkozás ........ 132
F) A nagyüzemi szemlélet kialakítását szolgáló
foglalkozás ................................................133
G) A rendszerezést és az általánosítást szolgáló
foglalkozás ..................................135
H) A tanulókísérletek beállítására szánt foglalkozás ....136
I) Az ügyeleti rendszer alapján végzett foglalkozás..... 139
XIII. FEJEZET
A TANÁR FELKÉSZÜLÉSE A FOGLALKOZÁS LEVEZETÉSÉRE ..................................................141
A foglalkozás típusának megállapítása ........................141
A foglalkozáshoz szükséges anyagok és eszközök előkészítése .............143
A munkafolyamatok műveleti elemzése........................149
Az egyes műveletek elvégzése előtt nyújtott ismeretek
jelentősége ............................................................151
A műveletterv készítése ..........................................153
A foglalkozás szerkezeti felépítésének tervezése ..........156
XIV. FEJEZET
A FOGLALKOZÁSTERVEZET FORMAI, TARTALMI KÖVETELMÉNYEI ÉS ELKÉSZÍTÉSÉNEK MÓDJA ................158
Hogyan kell a tervezetet elkészíteni?..........................158
A tervezet formai és tartalmi követelményei . . . . .... 159
A tervezet elkészítésének elvei és követelményei..........160
A foglalkozástervezet elemző bemutatása ....................162
A foglalkozásterv alapján készített vázlat ....................176
XV. FEJEZET
A FOGLALKOZÁSOK SZERVEZÉSI ÉS VEZETÉSI FELADATAI ÉS MÓDJAI ......................................................180
A foglalkozás szervezésének szakaszai...................181
A) A foglalkozás megkezdésének szervezése ...... 181
B) A foglalkozás levezetésének szervezése..............181
A leggyakrabban alkalmazott munkaszervezési
formák ..........................................................183
C) A foglalkozás befejezésének szervezése..............185
Az egyes tárgykörök foglalkozásainak szervezése .... 186
1. A gyakorlókerti és a kisállattenyésztési foglalkozás szervezése ............................186
2. A műszaki foglalkozások szervezése ..................188
3. A háztartási foglalkozások szervezése ..............188
A foglalkozás vezetése........................................191
XVI. FEJEZET
AZ ISMERETNYUJTÁSOK ÉS A MŰVELETI JÁRTASSÁGOK
ELSAJÁTÍTÁSÁNAK MÓDSZEREI A GYAKORLATI FOGLALKOZÁSOKON ..............................................192
A foglalkozások módszereinek elvi követelményei..........193
A Módszerek csoportosítása .......................193
1. Szóbeli módszerek............................................194
2. A bemutatás ....................... 197
A bemutatás módszereinek elvei............. . 197
A műveleti bemutatás fokozatai.....................198
A műveletek bemutatása közben jelentkező hiányosságok .............................200
3. A tanulók műveleti tevékenységének módszerei . . . 200
A műveleti jártasságok kialakulásának lélektani
elemzése ........................................................201
4. Szemléltetés ......................... . 205
XVII. FEJEZET
AZ EGYES TÁRGYKÖRÖK OKTATÁSÁNAK MÓDSZEREI . . 216
I. Mezőgazdasági ismeretek és gyakorlatok..................216
1. A növénytermesztés és kertészeti ismeretek és
gyakorlatok módszerei ................. 216
2. A kisállattenyésztési foglalkozások módszerei . . 220
II. Műszaki ismeretek és gyakorlatok ........................222
A műhelyfoglalkozások módszerei ........................222
III. Háztartási ismeretek és gyakorlatok ....................224
1. A lánymunkateremben való foglalkozások módszerei 224
2. A tankonyhai foglalkozások módszerei ................226
IV. Az egyes munkaszervezési formáknál alkalmazott
módszerek ....................................227
1. A tantermi foglalkozások módszerei ..................227
2. A nagyüzemi gyakorlatok módszerei ..................228
3. Az ügyeletesek, felelősök szervezésének és tevékenységének módszerei ......................230
4. Az üzemlátogatás és határszemle módszerei .... 231
A gyakorlati foglalkozások szervezeti tagozódása . . . 233
XVIII. FEJEZET
A MUNKAFÜZET SZEREPE ÉS HASZNÁLATÁNAK MÓDSZEREI ............... . 234
A munkafüzet jelentősége......................234
A munkafüzet tartalmi és formai követelményei ...... 235
A munkafüzet alkalmazásának és vezetésének módszerei 238
XIX. FEJEZET
AZ ELLENŐRZÉS, ÉRTÉKELÉS ÉS OSZTÁLYOZÁS ELVEI,
SZEMPONTJAI, MÓDSZEREI . ........................241
Az ellenőrzés, értékelés, osztályozás helye és funkciója
a gyakorlati foglalkozáson .............................241
Az ellenőrzés módja a foglalkozásokon........................243
Az ellenőrzés módja a foglalkozáson kívüli tevékenységek
folyamán......................................................246
Az értékelés módja a foglalkozásokon .......................247
Az osztályozás módja a foglalkozásokon ............249
XX. FEJEZET
A FOGLALKOZÁSOK ELEMZÉSE ÉS AZ ELEMZÉS SZEMPONTJAI .......251
A foglalkozások elemzésének általános elvei ................251
Az elemzések csoportosítása ....................................252
I. A foglalkozások didaktikai elemzése ....................252
II. A foglalkozás módszertani elemzésének szempontjai 255
III. Pszichológiai elemzés
IV. Szerkezeti elemzés
XXI. FEJEZET
A FOGLALKOZÁSOK MUNKAEGÉSZSÉGÜGYI KÖVETELMÉNYEI ...........................258
A tanulók fejlődési sajátosságai és a gyakorlati foglalkozás hatása a fejlődő szervezetre ................259
A foglalkozások szervezésének jelentősége a baleset megelőzésében ..........268
XXII. FEJEZET
A FOGLALKOZÁSOK NEVELÉSI FELADATAI ÉS A MEGVALÓSÍTÁSÁNAK MÓDJAI .......................273
1. Értelmi nevelés ........................273
Tudományos nevelés ......................276
2. Erkölcsi nevelés ........................276
Közösségi nevelés........................277
A munkára nevelés .......................279
Hazafiságra nevelés ......................280
3. A testi nevelés .........................280
Az érzékelőképesség fejlesztése ..............281
4. Esztétikai nevelés.................... . . .282
A tanulók öltözetének esztétikája .............283
A cselekvés esztétikája ....................283
5. Politechnikai nevelés .....................285
A kombinálóképesség és a technikai gondolkodás fejlesztése ...................284
Az üzemi szemlélet kialakítása, fejlesztése ......285
6. Világnézeti nevelés.......................286
Az anyag és az ember viszonyának szemlélete.....287
A tantárgyak kapcsolatának jelentősége .........287
XXIII. FEJEZET
A TANÁR ADMINISZTRÁCIÓS TEENDŐI . . . ........ .288
XXIV. FEJEZET
A SZAKKÖRÖK SZEREPE, FELADATAI, TEMATIKÁJA ÉS
VEZETÉSÉNEK MÓDSZEREI ....................291
A szakkör szervezése . .................... . .292
A szakkör programja .......................292
A szakkör vezetésének módszerei .......297
XXV. FEJEZET
A SZAKTANÁR ISKOLÁN KÍVÜLI OKTATÓ-NEVELŐ
MUNKÁJA ..................................................................298
A rendszeres felnőtt oktatás......................................298
A tsz KISZ-szervezet szakkörének vezetése ............299
Ismeretterjesztő előadások ......................................300
XXVI. FEJEZET
A KIÁLLÍTÁSOK SZERVEZÉSÉNEK JELENTŐSÉGE, KIVITELEZÉSÉNEK MÓDSZEREI ÉS A KÖVETELMÉNYEK ... 301
A kiállítások megszervezésének módszerei......... 302
FÜGGELÉK........... . . . ................... 305
A SZEGEDI TANÁRKÉPZŐ FŐISKOLA MEZŐGAZDASÁGI
TANSZÉKÉNEK KÍSÉRLET ALATT ÁLLÓ TANTERVMÓDOSÍTÁSI JAVASLAT TERVEZETE ....................307
IRODALOMJEGYZÉK ........................... 327

Dr. Mihály Endre

Dr. Mihály Endre műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Mihály Endre könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem