1.054.440

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Módszeres énektanítás a relatív szolmizáció alapján

Szerző

Kiadó: Turul Kiadás
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Amatőr papírkötés
Oldalszám: 316 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kotta-részletekkel illusztrálva. Sylvester Nyomda nyomása, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

ÚTRAVALÓ
Írta: Kodály Zoltán.

Idestova egy emberöltő óta ismerheti, aki akarja, a magyar népdal igazi arcát. Az 1906-ban kirepült első fecskét, a „20 magyar népdal"-t követő kiadványok sora... Tovább

Előszó

ÚTRAVALÓ
Írta: Kodály Zoltán.

Idestova egy emberöltő óta ismerheti, aki akarja, a magyar népdal igazi arcát. Az 1906-ban kirepült első fecskét, a „20 magyar népdal"-t követő kiadványok sora legalább annyit megmutatott, hogy miben különbözik attól, amit azelőtt annak neveztek.
Csak a pedagógia nem akart tudomást venni róla. Szemelgetett ugyan az újabb gyűjtésekből, de azokat régi, megmerevedett rendszerébe szorította bele. Nem látta meg, hogy más dalkincs más rendszert kíván, hogy az új bort nem lehet a régi tömlőkbe tölteni.
Mikor a Közoktatási Tanács az új Dalgyűjtemény szerkesztésével megbízott, azt kérdeztem magamtól: elérkezett-e az idő, hogy hirtelen fordulattal eltérjek a szokott iránytól? Számolnom kellett a tehetetlenségi nyomatékkal, a forduló szekér még jó ideig abba az irányba törekszik, amelyben addig haladt. Az 1943-ban megjelent, de már 1911-ben lezárt Dalgyűjtemény tehát, amiben lehetett, alkalmazkodott a Tantervhez. Egy dologban nem engedett a dalanyag. Nem lehetett a C-dúr skála hangjai szerint rendezni.
Miután a zeneoktatás legfőbb őre több ízben is hitet tett a népdal mellett, sürgetve annak bevezetését mindenütt, hivatalos követelménnyé vált, ami eddig egyes lelkes képzettebb tanerők egyéni vállalkozása volt. Ezért az Ádám Jenővel kidolgozott "Szó-Mi" népiskolai énekkönyvekben megtehetőnek véltük a következő lépést: a C-dúr dallamok még hátrább kerültek, a dalanyagból adódó módszer még világosabban kialakult. A dalgyüjteményt végre akármilyen módszerrel lehet használni, csak ki kell válogatni... Vissza

Tartalom

Kodály Zoltán: Útravaló - - - - - - - - - - - - - - - 3
Előszó - - - - - - - - - - - - - - - 5
Bevezetés - - - - - - - - - - - - - - 7
I. OSZTÁLY - - - - - - - - - - - - - - 23
Első teendők - - - - - - - - - - - - - - 23
A gyermek éneklési készsége - - - - - - - - - 24
Ritmusképzés a kezdet kezdetén - - - - - - - - 26
A ritmikus történés első jelölése - - - - - - - - 30
Ritmikus párbeszédek - - - - - - - - - - - 31
Ritmikus gyakorlatok - - - - - - - - - - - 33
Dallam- és szövegrészletek ritmusba szedése - - - - - 34
Kétszólamú ritmusgyakorlatok - - - - - - - - - 35
Egyméretű szünet - - - - - - - - - - - - 36
Ritmusgyakorlatok szünettel - - - - - - - - - 37
A hangsúly érzékeltetése - - - - - - - - - - 38
A szó és mi hangok érzékeltetése, kézjele és jelölése - - - 40
A dó hang érzékeltetése, kézjele és jelölése - - - - - 43
Gyakorlatok a három hang körében - - - - - - 44
Az „éneklő kéz" - - - - - - - - - - - - - 47
Dalok hallás után - - - - - - - - - - - - 48
II. OSZTÁLY - - - - ---- 51
Dallamrészletek elemzése - - - - - - - - - - 54
A dallami és ritmikus elemek együttes jelölése - - - - 56
A kétméretű hang és jelölése - - - - - - - - - 61
Ritmikus gyakorlatok a háromféle kótaértékkel - - - - 64
Felelgetős ritmusok - - - - - - - - - - - - 65
A kétszólamú éneklés kezdetei - - - - - - - - - 68
A la hang érzékeltetése, kézjele és jelölése - - - - - - 69
Gyakorlatok a la hanggal - - - - - - - - - - 73
re hang érzékeltetése, kézjele és jelölése - - - - - - 74
Gyakorlatok a re hanggal - - - - - - - - - - 77
Az alsó lat érzékeltetése és jelölése - - -- - - - - 78
Elemzésre alkalmas dallampéldák - - - - - - - - 81
Gyakorlatok a la, hanggal - - - - - - - - - - 82
A so, érzékeltetése és jelölése - - - - - - - - - 84
Elemzésre alkalmas dallamrészletek - - - - - - - 86
la, végű dallamok - - - - - - - - - - - - 87
Az ötfokú hangsor - - - - - - - - - - - - 90
III. OSZTÁLY - - - - - - - - - - - - - 91
A ritmusdiktálás mozzanatai - - - - - - - - - 96
Kétszólamú ritmusgyakorlatok - - - - - - - - - 98
A fa hang érzékeltetése, kézjele és jelölése - - - - - - 100
A fa-mi szomszédság - - - - - - - - - - - 102
Gyakorlatok a fa hanggal - - - - - - - . - - - 104
A dallamdiktálás kezdő mozzanatai - - - - - - - 105
A tit érzékeltetése, kézjele és jelölése - - - - - - - 106
Gyakorlatok a ti, hanggal - - - - - - - - - - 108
„Kitaláló játékok" (kézjeles gyakorlatok, diktálás) - - - 112
A facimbalom (xylophon) szerepe - - - - - - - - 114
A felső dó1 érzékeltetése és jelölése (dallampéldák) - - - 115
Az alsó és felső dó hasonlítgatása - - - - - - - - 117
Kéz jeles, betűzgetős gyakorlatok a felső dó'-val - - - - 119
A felső ti hang érzékeltetése és jelölése - - - - - - 120
A felső re' hang - - - - - - - - - - - - - 123
Gyakorlatok a re' hanggal - - - - - - - - - - 126
A kétszólamú éneklés és tiszta intonáció kérdése - - - - 127
Ismerkedés az ötvonalas rendszerrel - - - - - - - 133
A d, m, s elhelyezkedése az öt vonalon. A dó-kulcs - - - 135
A „repülő kóta" és „kótakirakó" - - - - - - - - 136
Írás a kótafüzetben - - - - - - - - - - - - 137
Dallamrészletek vonalra helyezése - - - - - - - - 138
A 1 és r vonalra helyezése - - - - - - - - - - 139
IV. OSZTÁLY 143
Dallamrészletek kótába szedése, lapról éneklés, diktálás - - 145
A f vonalra helyezése (dallampéldák) - - - - - - - 147
A s, m, d, l, r, f hangviszonyainak begyakorlása - - - - 148
A d-s, vonalra helyezése és kótaképe - - - - - - - 149
s,-s körül mozgó (plagális) dallampéldák - - - - - - 151
Jellegzetes végződések a laB-végű dallamokban - - - - 153
A felső dó1 vonalra helyezése (dallampéldák) - - - - - 155
A felső t hang kótaképe (dallampéldák) - - - - - - 157
Hangjegyek után tanítandó dalok - - - - - - - - 159
A hangjegyek után való daltanítás mozzanatai - - - - 359
A felső r', m', l' hangok vonalra helyezése - - - - - - 161
Ritmusgyakorlatok - - - - - - - - - - - - 164
A ritmikus történés tudatosabbá tétele - - - - - - 165
A kétrészű ütem - - - - - - - - - - - - - 166
A nyolcad szünet - - - - - - - - - - - - - 170
A négyrészű ütem és négyméretű hang - - - - - - 171
A „kótábaszedés" mozzanatai - - - - - - - - - 174
Kétszólamú ritmusgyakorlatok - - - - - - - - - 175
A kétszólamú éneklés és tiszta intonáció gyakorlatai - - - 177
Az első kánonok - - - - - - - - - .- - - - 178
V. OSZTÁLY 181
Az ismétlés szempontjai - - - - - - - - - - - 181
A pontozott ritmus érzékeltetése és jelölése - - - - - 185
Ritmusgyakorlatok pontozott értékekkel - - - - - - 190
A hangjegyek után való daltanítás - - - - - - - - 191
A melizma (az első díszítések) - - - - - - - - - 192
A hármas ütem (gyakorlatok hármas ütemben) - - - - 192
Nehezebb 3/4-es képletek. Tempó jelzések; korona - - - - 196
Váltakozó ütemű dalok - - - - - - - - - - - 197
A hangsúly és ütemszám kérdése - - - - - - - - 198
A nyolcad, mint alapegység - - - - - - - - - - 199
Páros és páratlan ütemek váltakozása - - - - - - - 200
Kétszólamú ritmusgyakorlatok - - - - - - - - - 201
Kétszólamú énekgyakorlatok - - - - - - - - - 204
VI. OSZTÁLY - - - - - 207
Átmeneti módosítások. A # szerepe - - - - - - - 209
Átmeneti módosítások b-vel - - - - - - - - - 214
A feloldójel szerepe - - - - - - - - - - - - 216
Kisebb pontozott értékek (tizenhatod) - - - - - - - 218
A dó-kulcs és az előjelzések (#-ek, b-k) viszonya - - - - 219
A kvintelő dallamszerkezet - - - - - - - - - - 221
A szinkópa - - - - - - - - - - - - - - 222
Tizenhatodos osztású kótaképletek - - - - - - - - 223
A parlandó és rubato éneklés - - - - - - - - - 226
A hangköz fogalma - - - - - - - - - - - - 230
A dó-kulcs helyének megállapítása az előjelek alapján - - 231
Kétszólamú ritmusgyakorlatok - - - - - - - - - 233
Kétszólamú énekgyakorlatok - -- - - - - - - - 234
VII. OSZTÁLY - - - - - - - - - - - - - 238
Az abszolút kótaolvasási rendszer megismerése - - - - 239
A O-kulcs szerepe - - - - - - - - - - - - 240
Az abszolút hangelnevezés; zenei ábécé - - - - - - 242
Abszolút hangmagasság kérdése - - - - - - - - 243
A basszuskulcs és szerepe - - - - - - - - - - 244
Mangregiszterek - - - - - - - - - - - - - 245
A kemény hangsor szerkezete - - - - - - - - - 246
A dúr és moll hangsorok - - - - - - - - - - 247
A G-dúr kialakítása - - - - - - - - - - - - 249
A D-dúr kialakítása - - - - - - - - - - - - 250
Az F-dúr és további hangsorok kialakítása - - - - - - 251
Dór, frig, mixolid hangsorok - - - - - - - - - 252
A triola - - - - - - - - - - - - - - - 252
A VII. osztály dallamanyaga - - - - - - - - - 255
Ékitményes dalok - - - - - - - -- - 257
Portamento - - - - - - - 259
5-ös, 7-es ütemek - - - - - - - - - 261
A balladák előadásáról - - - - - - - - - - 262
Két- és háromszólamú ritmusgyakorlatok - - - - - - 262
Két- és háromszólamú énekgyakorlatok - - - - - - 266
VIII. OSZTÁLY 269
További ismeretek az abszolút rendszerben - - - - - - 269
Felsőhangok, tonika, domináns, szubdomináns, vezérhang - - 273
A kötőiv szerepe - -- - - - - - 273
A hangsúlyjel - - - - - -- 277
Ritmusképletek 5/4-es ütemben - - - -- - 278
5/8-os ütemek - - - - - 281
A 4/8-os ütem- - - - - 281
A 6/8-os ütem és a benne előforduló képletek - -- - - 283
Balladák, vallásos énekek - - -- - -- - - - -- 286
Két- és háromszólamú ritmusgyakorlatok - - - - - 289
Háromszólamú énekgyakorlatok - - - - - - - - 293
Általános zenei ismeretek - - - - - - - 295
Iskolai énekkar - _ -. - - - - -, .-- - - - 299
Iskolai énekkarmüvek jegyzéke - - - - - - - - 309
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem