1.054.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hajszálcsövek és nyomáscsoportok

Oktatáspolitika a 19-20. századi Magyarországon

Szerző

Kiadó: Oktatáskutató Intézet-Új Mandátum Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 222 oldal
Sorozatcím: Társadalom és oktatás
Kötetszám: 19
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-9336-67-X
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A modern oktatástörténet folyamatait valószínűleg lehetetlen egyetlen paradigmát követve leírni. A kötetben használt megközelítésmódok mégis leginkább két részre oszthatók. A szociológiaira, mely a rendszerben zajló determinált, a résztvevők szándékaitól szinte független változásokra kérdez rá. Ezt általában mechanikai szóképekkel szokták értékeltetni: a „fogaskerekek" helyébe azért került a kulturális előnyök észrevehetetlen áramlására utaló hajszálcsövesség, a kapillaritás, mert a kézirat lezárásának napján hunyt el a modern oktatásszociológia egyik legfontosabb alakja, Pierre Bourdieu, s úgy véltük méltó tisztelgés, ha kulcsszava megjelenik egy 2002-ben megjelenő könyv címlapján. Másfelől viszont a rendszerszintű változások mögött mindig konkrét nyomást kifejtő csoportok állnak, pressure group-ok, ahogyan az angolszász politikatudományi paradigmát követve mondhatnánk.
A könyv egyáltalán nem elméleti jellegű: a történelem, az oktatásszociológia vagy a neveléstörténet... Tovább

Fülszöveg

A modern oktatástörténet folyamatait valószínűleg lehetetlen egyetlen paradigmát követve leírni. A kötetben használt megközelítésmódok mégis leginkább két részre oszthatók. A szociológiaira, mely a rendszerben zajló determinált, a résztvevők szándékaitól szinte független változásokra kérdez rá. Ezt általában mechanikai szóképekkel szokták értékeltetni: a „fogaskerekek" helyébe azért került a kulturális előnyök észrevehetetlen áramlására utaló hajszálcsövesség, a kapillaritás, mert a kézirat lezárásának napján hunyt el a modern oktatásszociológia egyik legfontosabb alakja, Pierre Bourdieu, s úgy véltük méltó tisztelgés, ha kulcsszava megjelenik egy 2002-ben megjelenő könyv címlapján. Másfelől viszont a rendszerszintű változások mögött mindig konkrét nyomást kifejtő csoportok állnak, pressure group-ok, ahogyan az angolszász politikatudományi paradigmát követve mondhatnánk.
A könyv egyáltalán nem elméleti jellegű: a történelem, az oktatásszociológia vagy a neveléstörténet tanulmányozója először is bevezetést kap a modern magyar oktatásügy alakulásáról, hosszú trendjeiről és izgalmas mozzanatairól - no meg, a közhiedelemmel ellentétben, egyáltalán nem unalmas statisztikai összefüggéseiről. Vissza

Tartalom

Kísérlet a modern magyar oktatástörténet 1945 előtti fő vonulatának összefoglalására 7
HOSSZÚ TRENDEK
Oktatáspolitika és jog 37
Oktatáspolitika és minőség 63
Oktatáspolitika és nyelv 84
EGYSZERI TÖRTÉNÉSEK
„1872" és a tanoncoktatás 109
„1920" és a numerus clausus 120
„1924" és a középiskola 132
OKTATÁSSTATISZTIKA
Rendhagyó alkalmazás 153
Mikrostatisztika 173
Makrostatisztika 182
Irodalom-, rövidítés- és forrásjegyzék 213

Nagy Péter Tibor

Nagy Péter Tibor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nagy Péter Tibor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem