1.054.451

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Népműveléselmélet I.

Kézirat

Szerző

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 243 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J 2-501.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Miért van szüksége a népművelésnek elméletre? A kérdés nem indokolatlan, hiszen a közvéleményben sokáig olyan felfogás érvényesült, hogy a népművelés csupán szervező tevékenység. Nem más, mint a... Tovább

Előszó

Miért van szüksége a népművelésnek elméletre? A kérdés nem indokolatlan, hiszen a közvéleményben sokáig olyan felfogás érvényesült, hogy a népművelés csupán szervező tevékenység. Nem más, mint a tömegek számára a kultúra közvetítése, ehhez pedig ötlet, ügyesség, lelkesedés és fáradhatatlan szervezőképesség kell. Az elmélet bármily tetszetős érveket is produkál, lényegében elvont és önkényes spekuláció, gyakorlatilag nem hasznosítható. Az ehhez hasonló és előítéletekkel terhes vélemények általában abban tévednek, hogy az elmélettől pontosan követhető előírásokat várnak, s mert ezt nem kapják, feleslegesnek ítélik megállapításait. Az elmélet azonban sohasem lehet szabálygyűjtemény, nem adhat recepteket a népművelési munkához. Nem szolgálhatja ki a gyakorlat szakembereit oly módon, hogy felmentse Őket tennivalóik elemzésétől. Az elmélet - marxista felfogás szerint - valóban elkötelezett a gyakorlattal szemben, de ez a kapcsolat nem munkamegosztás olyan értelemben, hogy az elmélet megmondja, mit s hogyan kell tenni, a gyakorlat pedig végrehajtja azt. A két terület összefüggése sokkal szorosabb: ahogy az elmélet nem mentesülhet a gyakorlat problematikájának gondos tanulmányozásától, tapasztalatainak figyelembevételétől, majd a gyakorlati következtetések levonásától, úgy a gyakorlat sem attól, hogy eltekintsen az elmélet állandó tanulmányozásától, s az elméleti megállapítások alkotó felhasználásától. Az elmélet a népművelésben is arra hivatott, hogy a gyakorlat törvényszerűségeit keresse, és a tapasztalatok általánosításával új felismerésekig jusson. Nem öncélú tehát, mert problémáit, bizonyítékait a gyakorlatból veszi és összegező következtetései - legalább közvetve - oda kell, hogy mutassanak. Sőt igazát is a gyakorlat bizonyíthatja vagy sem. Hangoztatnunk kell azonban a kapcsolat másik oldalát is: a gyakorlat elmélet nélkül alkalmi ötletek, önkényes elképzelések sora lesz, amelyben a törvényszerűségek fel nem ismerése azok állandó megsértésével járhat együtt. Ezért a népművelés gyakorlatának, ha csak nem akar az ösztönösség és a voluntarizmus talaján maradni, ötvöződnie kell az elmélettel. Vissza

Tartalom

Bevezetés. Az elmélet és gyakorlat viszonyáról. (Maróti Andor)3
A népművelés poltári elmélete (Maróti Andor)9
A népművelés kialakulásának fő irányai13
A felvilágosodás állásfoglalása a kultúra terjesztéséről13
A felvilágosodás kritikája és a romantikus ellenhatás. A művelődés romantikus értelmezése18
Az ujhumanista képzési eszme és az abszolút értékek pedagógiája23
A pozitív-pragmatikus irány26
A kultúrpedagógia31
A polgári felnőttnevelés eszmei alapjai36
A liberális elv érvényesülése36
A liberális elv vallásos bírálata39
Az állami irányítás liberális és egyházi megítéléséről42
A tömeghatás és az eiltképzés dilemmája48
A népszerűsítő népművelés48
A népszerűsítés kritikája, s az intenzív irány jelentkezése50
Az audio-vizuális eszközök pedagógiája53
A művelődés szélsőséges individualizálása57
A formális képzés61
Az ismertek alkalmazásának igénye a modern polgári felnőttképzésben64
A változásokhoz való alkalmazkodás és az eleven kultúra64
A szakmai képzés a felnőttnevelés problematikájában68
Az életsegély-elv70
Szociális képzés73
Állampolgári, politikai képzés76
A szocialista népművelés pótlólagos és sajátos feladatai (Durkó Mátyás)81
A célok és feladatok társadalmi meghatározottsága és egyéb befolyásoló tényezői83
A szocialista népművelés célja86
A szocialista népművelés pótlólagos művelő-nevelő feladatra89
A szocialista népművelés sajátos feladatainak a rendszere97
A szocialista-kommunista társadalom további fejlődéséből következő sajátos népművelési feladatok98
Az egészséges, kulturált, szocialista életforma feltételeinek a megteremtéséből következő sajátos népművelési feladatok140
A különböző életkori (gyermek-, ifjú-, felnőtt- és öregkori) sajátosságokból következő speciális népművelési feladatok173
Tervszerűség a népművelésben (Maróti Andor)219
A tervezés szükségessége és fő sajátosságai219
Helyzetelemzés222
A népművelés sajátos nevelési-didaktikai elveinek érvényesítése228
A nevelési célok és a programterv adekvátsága235
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem