Fülszöveg
Hagyományőrzés és meg-
újulás egyedülálló - pá-
ratlanul tartós és kivétele-
sen sokszínű - szintézise
tette lehetővé, hogy az
olasz irodalom minden
századában örök-egyete-
mes értékű remekmű-
veket tudott felmutatni.
Ez az alaptézise Madarász
Imre űj könyvének. A ne-
ves irodalomtörténész-
italianista az olasz irodalom valamennyi évszázadá-
nak egy-egy tanulmányt szentel, mindegyikben va-
lamely, a korra jellemző, illetve azt meghatározó
jelenség, probléma, műfaj, alkotó vagy mű elem-
zésével. így bizonyítja be, hogy az eredeti jelentése
- újjászületés - szerinti „reneszánsz" az olasz iro-
dalomnak korántsem csupán egyetlen, legismer-
*" i
tebb fejezetét jellemezte, hanem minden fontos
korszakát. A középkori első költőiskolák kapcsola-
ta Dante ifjúkori lírájával; Boccaccio furcsa megté-
rési „példázata" a Dekameron egyik legtalányosabb
novellájában; a klasszicista reneszánsz korszak jó-
kedvű, antiklasszicista „lázadói"; Giordano Bruno
ellentmondásos...
Tovább
Fülszöveg
Hagyományőrzés és meg-
újulás egyedülálló - pá-
ratlanul tartós és kivétele-
sen sokszínű - szintézise
tette lehetővé, hogy az
olasz irodalom minden
századában örök-egyete-
mes értékű remekmű-
veket tudott felmutatni.
Ez az alaptézise Madarász
Imre űj könyvének. A ne-
ves irodalomtörténész-
italianista az olasz irodalom valamennyi évszázadá-
nak egy-egy tanulmányt szentel, mindegyikben va-
lamely, a korra jellemző, illetve azt meghatározó
jelenség, probléma, műfaj, alkotó vagy mű elem-
zésével. így bizonyítja be, hogy az eredeti jelentése
- újjászületés - szerinti „reneszánsz" az olasz iro-
dalomnak korántsem csupán egyetlen, legismer-
*" i
tebb fejezetét jellemezte, hanem minden fontos
korszakát. A középkori első költőiskolák kapcsola-
ta Dante ifjúkori lírájával; Boccaccio furcsa megté-
rési „példázata" a Dekameron egyik legtalányosabb
novellájában; a klasszicista reneszánsz korszak jó-
kedvű, antiklasszicista „lázadói"; Giordano Bruno
ellentmondásos utóélete a magyar irodalomban; a
bibliai Judit alakja és tette keresztény és profán fel-
dolgozásának szembeállítása Della Valle barokk és
a német Hebbel romantikus tragédiájának összeha-
sonlításával; az első kulturális folyóiratok a felvilá-
gosodás időszakában; az olasz nemzeti himnusz és
szabadsághős vátesz-költője, Mameli; Tomasi di
Lampedusa rendhagyó történelmi regénye; s végül
Oriana Fallaci mint „áruló írástudó": íme fő témái e
sokoldalú és mégis egységes, tudományos és mégis
olvasmányos könyvnek.
Vissza