A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Összhangzattan

A klasszikus zene összhangrendjének elmélete

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 342 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kottákat tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Alapvető fogalmak
Hang. Ha a zenéből elvonjuk mindazt, ami a művészet, az emberi teremtő fantázia eredménye, csak a puszta hangok maradnak meg. Azt a fizikai jelenséget, melyet halló szervünk... Tovább

Előszó

Alapvető fogalmak
Hang. Ha a zenéből elvonjuk mindazt, ami a művészet, az emberi teremtő fantázia eredménye, csak a puszta hangok maradnak meg. Azt a fizikai jelenséget, melyet halló szervünk által észlelünk: hangnak nevezzük. Hang úgy keletkezik, hogy valamilyen rugalmas test rezgésbe jön, ezt a rezgést átveszi a levegő és fülünkhöz juttatja.
Ha a rezgés szabálytalan, a hangot zörejnek, ha szabályos (egyenlő időközökben egyenlően ismétlődő), zenei hangnak nevezzük. Csak az utóbbi az,amely zenei szempontból vizsgálódásunk tárgya lehet, s amely a következőkben szóba kerül.
A hang a zenének ősanyaga; ugyanaz a muzsikus számára, mint a festő számára a festék és a vászon.
A zenei hang keletkezésénél nemcsak a kérdéses hang - nevezzük azt alaphangnak - szólal meg, hanem vele együtt megcsendül a magasabb hangok egész sorozata; ezek az alaphangban bentrejlő és azzal együtt megszólaló magasabb hangok a fel- vagy részhangok elnevezése alatt szerepelnek, mert mint az egésznek részei az alaphanggal együtt adják annak zengését.
A felhangok tana és részletes tárgyalása már az akusztika (hangtan) körébe vág. Mivel azonban fogalmukkal már az összhangzattan első fejezetében találkozunk és ismeretük nélkül egy lépést sem tehetünk, szükségesnek mutatkozik, hogy a rájuk vonatkozó fontosabb szempontokat már itt körvonalazzuk.
Vissza

Tartalom

Bevezetés. Alapvető fogalmak 1
I. könyv. Diatonika.
1. rész. A hármashangzat.
1. A hármashangzat fogalma és felosztása 9
2. A főhármashangzatok 20
3. A főhármasok összekapcsolása 30
4. A fő- és mellékhármasok viszonya 41
5. Hangzatkötések fő- és mellékhármasokkal 43
6. A hármashangzat megfordítása 58
7. Hangzatkötések a főhármasok megfordításaival 63
8. Hangzatkötések fő- és mellékhármasok megfordításaival 81
9. Összefoglalás. A harmóniák szabad megválogatásának szabályai. Harmonizálás 93
II. rész. A négyeshangzat.
10. A dominánshetedhangzat 111
11. A dominánshetedhangzat megfordításai 122
12. A dominánsszeptimakkord fordításainak gyakorlati alkalmazása 136
13. A mellékhetedhangzatok 144
14. A mellékhetedhangzatok megfordításai 161
15. A mellékszeptimakkordok gyakorlati alkalmazása 174
II. könyv. Kromatika.
16. Az alteráció 184
17. Az álzárlat 204
18. A mellékszeptimakkordok különféle feloldásai 212
19. Szopránok harmonizálása alterációk és nem kadenciális menetek alkalmazásával 219
20. A moduláció 224
21. Tágfekvés 242
III. könyv. Figuráció
22. Hangzati és dallami figuráció 248
23. Késleltetés 256
24. Késleltetés rendkívüli menetekkel 268
25. Előlegezés és nyugvó hang (orgonapont) 279
26. Különféle gyakorlatok a melodikus figuráció felismerésére
és alkalmazására 285
27. A nónakkord 299
28. Szoprán-dallamok összhangosítása 304
Függelék- A szöveg közt előforduló leckék kidolgozott basszusai 319

Dr. Kesztler Lőrinc

Dr. Kesztler Lőrinc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kesztler Lőrinc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem