Előszó
A középfokú iskolák szelekciós mechanizmusát vizsgálva 1983-
ban 86 pedagógussal készítettünk mélyinterjút az ország különböző
településein gimnáziumokban, szakközépiskolákban és szakmunkáskép-
ző intézetekben. A beszélgetések célja az volt, hogy információkat
szerezzünk a középfokú iskolákból kimaradó gyerekekről, iskolai pá-
lyafutásukról, az iskolai közegről és kimaradásuk körülményeiről.
A vizsgálat szempontjából hasznosítható ismeretek feldolgozása
után azonban úgy éreztük, hogy a pedagógusokkal készített interjúk
egy része tartalmi gazdagságával és érdekességével "túlnőtt" erede-
ti rendeltetésén, és- talán egy szüle kutatócsoportnál szélesebb ol-
vasóréteg érdeklődésére is számot tarthat.
A közlésre szánt interjúk kiválogatásakor több szempontot igye-
keztünk érvényesíteni. Olyan interjúkat gyűjtöttünk egybe, amelyek
a középfokú iskolarendszer legfontosabb problémáit érintve reális
képet nyújtanak a különböző típusú iskolák aktuális gondjairól, és
egyúttal olyan pedagógusportrékat mutatnak be, amelyek korántsem a
teljesség igényével, de mégis felvillantják az életkorban, élet-
sorsban, értékrendben, magatartásban különböző, de az iskolákban
egymás mellett élő, és a mai iskolák arculatát közösen formáló pe-
dagógusok néhány típusát.
Az interjúkat rövidített formában közöljük. Az olvasás megköny-
nyítésére kihagytuk a kérdéseket, és kimaradtak azok az információk
is, amelyek kizárólag a szelekció problémájára vonatkoztak. /Ezeket
már korábban feldolgoztuk egy összefoglaló tanulmányban./ Ennél
szigorúbb szerkesztői beavatkozásra szándékosan nem került sor,
mert a közölt szövegekben is szerettük volna megőrizni az élő be-
széd hangulatát.
A kötet létrejötte azoknak a munkatársainknak köszönhető, akik
tudományos alapossággal és a társadalmi problémák iránti érzékeny-
séggel az interjúkat készítették, és azoknak a pedagógusoknak, a-
kik vállalták, hogy ezúttal a nyilvánosság előtt szóljanak önmagukról.
Vissza