1.054.486

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A vállalkozó gazdasági szerepéről és társadalompolitikai felelősségéről

Szerző
Fordító

Kiadó: Vereinigung zur Förderung der christlichen Sozialwissenschaften e. V.
Kiadás helye: Köln
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 56 oldal
Sorozatcím: Ordo socialis
Kötetszám: 12
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 3-7902-5211-5
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az elmúlt években az egész világon felértékelődött a piacgazdaság. Még a szocialista országok is tettek néhány óvatos - bár eredménytelen - kísérletet arra, hogy a piacgazdaság egyes elemeit... Tovább

Előszó

Az elmúlt években az egész világon felértékelődött a piacgazdaság. Még a szocialista országok is tettek néhány óvatos - bár eredménytelen - kísérletet arra, hogy a piacgazdaság egyes elemeit tervgazdaságukba bevezessék. A kommunizmus világméretű összeomlásával az emberi természetnek inkább megfelelő piacgazdaság - amit sokszor tévesen kapitalizmusnak neveznek - megkezdhette diadalmenetét.
Gazdasági és szociális fölényük ellenére - különösen figyelembe véve azt, hogy ezek szociális piacgazdaságok - a nyugati ipari országokban feltűnő hiány mutatkozik a piacgazdaság működésmódjára vonatkozó információkban.
A keresztény egyházak még mindig visszafogott magatartást tanúsítanak ezen rendszer alapelemeivel: a piaccal, a versennyel és a vállalkozói tevékenységgel szemben. A vállalkozó, aki a piacgazdasági rend kulcsfigurája, egészen a legutóbbi időkig nem kapta meg az őt megillető elismerést a katolikus társadalomtudománytól. Legnagyobb örömünkre II. János Pál pápa nagyszabású enciklikája, a Centesímus annus - 100 évvel a Rerum novarum után - pótolta ezt a hiányt. A Szentatya a szociálisan elkötelezett piacgazdaságról ír, melyet egyértelműen megkülönböztet mind az alacsony hatékonyságú államgazdaságtól, mind pedig a kizsákmányolásra épülő kapitalizmustól. Az ilyen gazdasági rend nem valósítható meg a vállalkozók egy bizonyos típusa nélkül. Róla szól e kis könyv.
Reméljük, hogy a legújabb szociális enciklika mondanivalója megfogan és elterjed a katolikus társadalomtudományban.
E kis könyv ebbe az irányba szeretne hatni. Ahhoz is hozzá kíván járulni, hogy Közép- és Kelet-Európa országaiban könnyebbé váljon az átmenet a szocialista tervutasításos gazdaságból a piacgazdaságba. Ehhez azonban szükség van a széles néptömegek, kivált pedig a véleményformálók támogatására.
Örömünkre az szolgálna, ha a kelet-európai fejlődés arról győzné meg a fejlődő országokat, hogy az ő jövőjük is a szociális piacgazdaság. Vissza

Tartalom

Az olvasóhoz5
Előszó7
A gazdasági folyamat irányítása: tervgazdaság és piacgazdaság9
A gazdasági terv szükségessége
Központilag irányított gazdaság
Piacgazdaság
A vállalkozó szerepének eltérő megítélése a történelem folyamán11
Ókor
Keresztény középkor
A 13. század katolikus gazdaságetikája
Kamattilalom
A vállalkozóellenesség társadalomlélektani gyökere
A liberális álláspont
A vállalkozó szerepének első meghatározása: Schumpeter
Marx Károly
A piacgazdaság története15
Adam Smith és David Ricardo
A versenyszervezés hiányosságai
A 19. századi ipari forradalom
Ellenirányú törekvések: a marxizmus és a keresztényszociális mozgalom
Az automataként működő gazdaság
A liberális elmélet megújítói: Eucken és Böhm
A szociális piacgazdaság elmélete és gyakorlata
A vállalkozó szerepe a piacgazdaságban21
Mit tesz a vállalkozó?
A kreatív vállalkozó: jelentős és kisebb jelentőségű innovációk
Az alapvető feltétel az egyes gazdasági egységek rentabilitása
A nyereség közjófunkciója
Nyereség és irígység
A nyereség maximálása és a gazdaság tárgyi célkitűzése
A vállalkozó hivatásának modern értelmezése
A menedzser mint megbízott vállalkozó
Az állam szociálpolitikai illetékessége
Az emberek együttműködésének koordinálása mint a vállalkozó új feladata
A katolikus szociális tanok és a vállalkozó27
A katolikus szociális tanok nem jelentenek gazdaságelméletet
A rendtartáspolitikai kérdések kezelése
A legfontosabb szociális rendezőelvek
Az egyház etikai illetékessége
A katolikus szociális tanok a vállalkozóról
Elosztási kérdések a növekedés kérdései helyett
A Biblia a gazdasági növekedésről
A követelmény: mindenki kerüljön alanyi pozícióba
A gazdaság törvényeit újabban komolyan veszik
A vállalkozó - távolról, közelről és belülről33
A nézőpont különbségéből adódó eltérések
A nagyvállalat sajátos problematikája
A vállalkozóról kialakuló kép előnyös változása a növekvő jólét függvényében
Az 1983-ban a Német Szövetségi Köztársaságban készült felmérés eredményei
Az üzemi szociális szolgáltatások hatása
Hogyan látják az USA-ban
Az értelmiség szerepe
Tanulságok a vállalkozó számára
A modern vállalkozó: a vállalkozói tevékenység elmélete és gyakorlata38
A konkurenciaharc39
A dirigizmus csábítása40
Az árnyékgazdaság41
Környezetei problémák43
Az emberek irányítása43
A vállalat struktúrája46
Záró megjegyzések51
Irodalomjegyzék53

Peter H. Werhahn

Peter H. Werhahn műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Peter H. Werhahn könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem