Előszó
Ez a kötet, amelyet az Olvasó most a kezében tart, azzal a szándékkal készült, hogy segítsen meghonosítani a projekt-módszert - vagy ahogy újabban nevezik - a projekt-pedagógiát a magyar...
Tovább
Előszó
Ez a kötet, amelyet az Olvasó most a kezében tart, azzal a szándékkal készült, hogy segítsen meghonosítani a projekt-módszert - vagy ahogy újabban nevezik - a projekt-pedagógiát a magyar iskolákban. Már ez a fogalom-bővülés is jelzi, hogy az iskolai gyakorlatban alkalmazott ún. „projektek" - ha meghonosodnak és az iskolai munka szerves részévé válnak - többet jelentenek puszta módszernél. A pedagógiai projekt ui. a hagyományos pedagógiai módszereknek nem egy variánsa, hanem azok alternatívája. Mint e kötet bevezető tanulmányában olvasható: a projekt-módszer gyökeresen átalakítja a pedagógiai-didaktikai folyamatban a két főszereplő: a tanár és a diákok viszonyát, a tanulást aktív alkotó folyamatban valósítja meg, s ezzel átértelmezi a tanítás-tanulás viszonyát is.
A bevezető tanulmány tehát arról szól, hogy mi is voltaképpen az ún. „pedagógiai projekt", mik az ismérvei, és milyen előnyökkel jár az alkalmazása. Azzal is foglakozik, hogy miként, milyen lépések egymásutánjában ajánlatos egy iskolai projektet megszervezni.
Ezt követően számos projekt-leírást talál a kötetben az Olvasó. Ezek - ha gondolják - úgy ahogy leírva vannak, átültethetők a gyakorlatba. Analógiájukra pedig megszámlálhatatlan változat készíthető.
Ugyanakkor nem egyszerűen átvehető mintákat és vázlatokat kap kézhez az Olvasó, amelyeket csak meg kell tölteni aktuális tartalmakkal, hanem konkrét történések konkrét leírásait, mondhatni „epikus" előadásban. Mindannak a korrekt közvetítését tehát, ami a projekt megvalósítása során történt. Mert hogy a kötetben közölt projektek mind megvalósultak már valahol. Jelentős részük Németországban, mivel hogy e kötet első kiadása - amelynek ez a mostani alaposan átdolgozott, javított és bővített változata - a német projekt-irodalomból szemezgetett válogatás volt. Éppen tíz éve, hogy megjelent, s ez alatt a tíz év alatt a projekt-módszer - maradjunk egyelőre ennél a szóhasználatnál - örvendetesen terjedni kezdett hazánkban is. Ezért ebben a kiadásban már számos hazai projekt-leírás is található.
A kötet befejező része projekt-ötleteket tartalmaz, részben annak érzékeltetésére, hogy a projekteknek szinte kaleidoszkópszerű változatossága és gazdagsága létezik, részben pedig „étvágygerjesztőül".
Itt köszöni meg a szerző-szerkesztő a Közoktatási Modernizációs Közalapítványnak - közismert kedves nevén a KOMÁ-nak -, hogy ösztöndíjjal támogatta e kötet létrehozásában.
Vissza