Előszó
Előszó
Szöveggyűjteményünk a Budapesti Tanítóképző Főiskola óvodapedagógus szakának pszichológia tantárgyi programjához készült. Az alábbi témakörökben kínál kiegészítő irodalmat:
- Bevezetés a pszichológiába
- A személyiség fejlődése és alakulása
- Pedagógiai pszichológia
A kötetben olvasható írásokat az elmúlt években kiegészítő irodalomként ajánlottuk az óvodapedagógus hallgatóknak önálló vagy szemináriumi feldolgozásra. Úgy gondoltuk, hasznos lenne, ha a több forrásból származó írásokat egy kötetben vehetnék kézbe. Összeállításunkat oktatási segédletnek szánjuk az elméleti anyaghoz, nem volt célunk a négy félév teljes anyagát lefedni.
Az első témakör feldolgozásához Atkinson, R. L. et al: Pszichológia és Bernáth László - Révész György (szerk.): A pszichológia alapjai könyvek mellé szöveggyűjteményünkben két szociálpszichológiai témájú írást ajánlunk, amelyekben a társas megismerés és a csoportműködés törvényszerűségeiről olvashatnak összefoglalót.
A második témakör törzsanyagát Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan könyve képezi. Az alapirodalom kiegészítéseként olyan írások kerültek be válogatásunkba, amelyek gyermekmegfigyelések, újabb kutatások — pedagógiai szempontból is tanulságos — eredményeit írják le, vagy egy-egy fejlődés-lélektani jelenség kevéssé ismert, új szempontú megközelítésével hatnak szemléletformáló erővel. Arra törekedtünk, hogy a hallgatóknak segítséget adjunk a fejlődés alaposabb tanulmányozásához, különös tekintettel az anya-gyermek kapcsolat alakulására, a mozgásfejlődésre, a beszédfejlődésre; az éntudat, az érzelmek és a szociális tanulás vonatkozásaira.
A harmadik témakör alapirodalma Ranschburg Jenő: Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban könyve. Kiegészítésünk olyan témák feldolgozását segíti, mint az ösztönök nevelése, a család, a nevelői attitűdök és a pedagógus személyisége.
A kötet az alapirodalom kiegészítése, ezért aránytalan benne az egyes témakörök, kérdések terjedelme.
Vissza