kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Nehézipari Könyv- és Folyóiratkiadó Vállalat |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Könyvkötői kötés |
Oldalszám: | 722 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 21 cm x 15 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | 100 példányban került kiadásra. Tankönyvi száma: 946. 242 ábrával illusztrált. Kézirat. |
Előszó | 3 |
Bevezetés | 6 |
I. fejezet | |
A légkör | 17 |
A légkör szerkezete | 17 |
A levegő fizikai állapotjellemzői és ezek meghatározása | 26 |
A levegő jellemzőinek változása a magasság függvényében és a szabványos légköri viszonyok | 36 |
A légkör statikai alapegyenlete | 36 |
A mértani magasság meghatározása | 37 |
Szabványos légkör | 38 |
A számítási légköri hőmérsékletviszonyok | 43 |
A mértani magasság és az egyéb magasságfajták összefüggése | 45 |
A nehézségi erő hatása | 47 |
II. fejezet | |
A repülőkísérletek előkészítése | 51 |
A repülőgép és motor előkészítése | 51 |
A repülőgép súly- és súlypontmeghatározása | 53 |
A műszerek kiválasztása és előkészítése | 59 |
III. fejezet | |
A repülőkísérleteknél fellépő mérési hibák | 69 |
A hibák osztályozása | 69 |
Rendszeres hibák | 70 |
Véletlen hibák | 74 |
A kísérlet pontosságának becslése és a pontosság növelésének módja | 84 |
A különféle repülőkísérletek pontossága | 90 |
IV. fejezet | |
A repülősebesség és -magasság mérésére használt műszerek elmélete | 100 |
A sebességmérő és magasságmérő működése összenyomhatatlan folyadékban | 101 |
A sebességmérő működése összenyomható közegben | 106 |
A repülés M-számának meghatározása | 115 |
Nyomás- és sebességmérő mérőfejek. A mérőfejek hibái | 120 |
Az aerodinamikai helyesbítések. A helyesbítések és a magasság, valamint sebesség közötti összefüggés | 126 |
V. fejezet | |
A repülési sebesség és magasság meghatározásának módszerei | 134 |
A nyomásmérőfej repülés közben való hitelesítésére használt barometrikus módszer | 134 |
Mérőalap feletti hitelesítés | 137 |
A nyomásmérőfej hitelesítésére használt egyéb módszerek | 143 |
A különböző hitelesítési módszerek összehasonlítása | 146 |
A levegő hőmérséketének mérése repülés közben | 152 |
A sebesség, hőmérséklet és magasság meghatározása repülőkísérletek közben | 157 |
Késés okozta hibák | 159 |
VI. fejezet | |
A repülőteljesítmények szabványos légköri viszonyokra való átszámításával kapcsolatos általános kérdések | 166 |
A repülőkísérletek légköri és üzemi feltételei | 166 |
Szabványos magasság | 168 |
Az átszámítási módszerek általános jellemzése | 173 |
A differenciális helyesbítések módszere | 178 |
Az átszámítási képletek alkalmazásának néhány jellegzetes esete | 183 |
A kitevők jellemző tulajdonságai | 188 |
VII. fejezet | |
A motorteljesítményjellemzőinek átszámítása | 194 |
Földi dugattyús motor | 194 |
Mechanikai hajtású centrifugális sűrítővel felszerelt dugattyús motor teljesítménye a szívótérnyomás és hőmérséklet függvényében | 198 |
A mechanikai hajtású centrifugális sűritővel felszerelt dugattyús motor teljesítményének átszámítására szolgáló képletek | 206 |
A motor effektív teljesítménye a teljes nyomásmagasság felett a levegőhőmérséklet függvényében | 206 |
A motor effektív teljesítménye a levegő hőmérsékletének függvényében a teljes nyomásmagasság alatt | 213 |
A kettős sűrítőrendszerű dugattyús motor | 218 |
Gázturbinás sugárhajtómű | 241 |
VIII. fejezet | |
A repülőgép legnagyobb vízszintes és függőleges sebességeinek és csúcsmagasságának meghatározása | 255 |
A Vmax és Vymax meghatározására szolgáló repülések végrehajtása | 255 |
Az emelkedési sebesség számítására használt közelítő képletek levezetése | 262 |
A legkedvezőbb pályamenti sebesség kisérleti meghatározásának módszerei emelkedő repülésben | 263 |
Az emelkedési próbák eredményeinek feldolgozása | 277 |
IX. fejezet | |
Földi dugattyús motorral felszerelt repülőgépek legnagyobb sebességének és emelkedősebességének szabványos légköri viszonyokra való átszámítása | 287 |
A repülési üzemviszonyok hasonlóságának módszere | 287 |
A fordulatszámok módszere | 296 |
X. fejezet | |
Magassági dugattyús motorral és állandó fordulatszámú légcsavarral felszerelt repülőgépek legnagyobb sebességének és emelkedősebességének szabványos viszonyokra való átszámítása | 306 |
A legnagyobb vízszintes sebesség átszámítása | 306 |
A legnagyobb emelkedősebesség átszámítása | 326 |
XI. fejezet | |
Gázturbinás sugárhajtóművel felszerelt repülőgépek legnagyobb sebességének és emelkedősebességének szabványos viszonyokra való átszámítása | 340 |
A hasonlósági elmélet alkalmazása az általánosított jelleggörbeseregek megszerkesztésére | 340 |
Az általánosított jelleggörbesereg alakulása vízszintes repülés esetében | 346 |
A legnagyobb sebesség átszámítása az egyenértékű magasság módszerével | 356 |
A legnagyobb sebesség átszámítása a kitevők segítségével | 359 |
A Mmax, Vmax és Vimax görbék változásának jellege a repülőmagasság függvényében | 378 |
A repülőgép csúcsmagasságának meghatározása a vízszintes repülés általánosított jelleggörbeserege alapján | 385 |
A legnagyobb emelkedősebesség átszámítása | 390 |
A Vie és Vymax görbék változásának jellege a repülési magasság függvényében | 400 |
Az elméleti és gyakorlati emelkedősebesség | 402 |
XII. fejezet | |
A repülés pályaelemeinek mérési módszerei | 408 |
A mérő fényképezőgép | 408 |
A kinoteodolitos módszer | 410 |
A rádiólokátoros mérőmódszer | 413 |
A repülőgép mozgását meghatározó főbb mértani és kinematikai paraméterek | 415 |
Az állásszög és csúszási szög mérési módszerei | 418 |
A repülőgép szögelfordulásainak mérése | 421 |
A szögsebességek mérése. A szögelfordulások meghatározása integráló módszerrel | 426 |
Gyorsulásmérés (Terhelési többszörös mérés) | 429 |
A repülési pálya kiszámítása a terhelési többszörösből | 432 |
XIII. fejezet | |
A repülőgép stabilitásának és kormányozhatóságának meghatározása | 437 |
Alapfogalmak és meghatározások | 437 |
A stabilitás és kormányozhatóság kvalitatív meghatározása | 440 |
A repülőgép hosszstabilitásának és hosszirányú kormányozhatóságának elméleti alapjai | 445 |
A statikai hosszstabilitás mértékének meghatározása rögzített kormány esetében | 460 |
A botkormányra ható hosszirányú erők meghatározása. Hosszstabilitás elvesztett kormánnyal. A surlódás hatása | 472 |
A kormányerő terhelési gradiensének meghatározása | 485 |
A sztatikai oldalstabilitás tényezőinek meghatározása | 489 |
A csűrőhatásosság meghatározása | 496 |
A dinamikai oldalstabilitás meghatározása | 499 |
A botkormányra és a lábtartóra ható erők meghatározása oldalirányú mozgások esetében | 503 |
XIV. fejezet | |
A repülőgépek fordulékonysági, dugóhúzó- és határsebességi vizsgálatai | 506 |
Repülés részben leállított hajtóművekkel | 506 |
A szabályos vízszintes fordulózás vizsgálata | 512 |
A repülőgép fordulékonyságának vizsgálata | 517 |
Sebességvesztési és dugóhúzó vizsgálatok | 520 |
A határsebességek meghatározása | 524 |
XV. fejezet | |
A repülőgép felszálló és leszálló tulajdonságainak meghatározása | 533 |
A felszálló és leszálló tulajdonságok vizsgálatának legegyszerűbb módszerei | 533 |
A felszállás vonalába állított rögzített mérő filmfelvevőgép | 537 |
A forgó mérő filmfelvevőgép | 540 |
Álló mérő filmfelvevőgép nagylátószögű objektívvel | 544 |
A két filmgépes felvétel | 545 |
A felszállási jellemzők átszámítása szabványos légköri viszonyokra | 546 |
A repülőgép leszálló jellemzőinek átszámítása | 560 |
A leszállósáv lejtésének számításbavétele | 562 |
XVI. fejezet | |
A tüzelőanyagfogyasztás és a repülőtávolság | 564 |
A vizsgálatok lebonyolítása | 564 |
Földi dugattyús motorral és merev légcsavarral felszerelt repülőgépek tüzelőanyagfogyasztása | 572 |
A magassági dugattyús motorral és állandó fordulatszámú légcsavarral felszerelt repülőgépek tüzelőanyag fogyasztása | 581 |
A gázturbinás sugárhajtóművekkel felszerelt repülőgépek tüzelőanyagfogyasztása | 601 |
Ellenőrző távrepülések és a repülési diagrammok összeállítása | 611 |
XVII. fejezet | |
Gázturbinás sugárhajtóművek vizsgálata | 624 |
A hajtómű összesített jelleggörbéinek meghatározása | 624 |
Az átáramló levegő- és gázmennyiség meghatározása | 631 |
A tolóerő meghatározása dinamometrikus felfüggesztés nélkül | 635 |
A fuvócsőben uralkodó hőmérséklet meghatározása | 639 |
A nyomáslengési vizsgálat | 644 |
A hajtómű vezérlőberendezésének vizsgálata stacionárius és átmeneti üzemviszonyok között | 647 |
XVIII. fejezet | |
Dugattyús motorok vizsgálata | 650 |
Az effektív teljesítmény és a forgatónyomaték meghatározása | 650 |
A motoron átáramló levegőmennyiség meghatározása. A volumetrikus hatásfok és az indikált teljesítmény. A légfelesleg tényező | 652 |
A sűrítőrendszer jóságának meghatározása | 655 |
A motor teljes nyomásmagasságának meghatározása | 657 |
Instabilitási vizsgálatok | 661 |
XIX. fejezet | |
A hajtómű hűtőrendszerének vizsgálatai | 663 |
Általános összefüggések | 663 |
A víz-, olaj és hengerfejhőmérséklet változása a legnagyobb sebességgel való repülés közben | 668 |
A hűtőberendezések melegedési vizsgálatai | 679 |
XX. fejezet | |
A tüzelőanyag-, hűtővíz- és kenőanyag rendszerek vizsgálata | 687 |
Általános előírások | 687 |
A tüzelőanyagtáprendszer vizsgálatai | 692 |
A kenőanyagrendszer vizsgálatai | 701 |
A hűtővízrendszer vizsgálata | 704 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.