1.054.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kisvállalati gazdaságtan és vállalkozástan (dedikált példány)

A jegyzet a Tananyag korszerűsítéséért kiírt pályázat elbírálása során a Közgazdaságtudományi kar I. díját nyerte

Szerző
Lektor

Kiadó: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 204 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-641-745-8
Megjegyzés: Szerb László szerző által dedikált példány.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A rendszerváltás óta eltelt tíz év alatt hazánkban az egyik leglátványosabb fejlődésen a kisvállalati, vállalkozási szektor ment keresztül. A kilencvenes évtized elő felében megháromszorozódott a... Tovább

Előszó

A rendszerváltás óta eltelt tíz év alatt hazánkban az egyik leglátványosabb fejlődésen a kisvállalati, vállalkozási szektor ment keresztül. A kilencvenes évtized elő felében megháromszorozódott a vállalkozások száma, és a regisztrált vállalkozások átlépték az egy milliós küszöböt. 2000-re a működő vállalkozások száma meghaladta a nyolcszázezret, aminek szám szerint csupán néhány tizedszázalékát teszik ki a nagyvállalatok.
A hazai egyetemi szintű közgazdász és menedzserképzési programokon, kurzusokon azonban szinte kizárólag a nagyvállalatok szerepelnek a középpontban, és kevés szó esik a kisvállalatok gazdaságban betöltött helyéről, szerepéről, a kisvállalatok speciális vonásairól, és a kisvállalatok menedzsmentjének sajátosságairól. Ugyanakkor ebben az időszakban számos olyan kisvállalatokkal foglalkozó könyv, jegyzet jelent meg, amelyek a vállalkozóknak kívánnak gyakorlati tanácsokkal szolgálni, vagy a felsőoktatás alap-, főiskolai szintű igényeinek kívánnak megfelelni.
Mindeddig hiányzott a hazai könyvkiadás palettájáról egy olyan kiadvány, ami a kisvállalatok, vállalkozások témaköréből az egyetemi szintű képzés követelményeinek megfelelt volna. Ez a jegyzet ezt a hiányosságot igyekszik pótolni, és elsősorban a PTE Közgazdaságtudományi Karán, a Kisvállalati-, pénzügyi- és számviteli specializáció keretében oktatott Kisvállalati gazdaságtan tantárgyhoz készült, negyed és ötödéves közgazdász hallgatók számára.
A jegyzetet jól hasznosíthatják azok a hallgatók is, akik a kisvállalatok témaköréből szándékoznak szakdolgozatot írni. Ugyanakkor szándékaim szerint a jegyzet más kisvállalati, MBA, és MSc kurzusokon is hasznosítható. A kisvállalatok iránt érdeklődő szakmai közönség és gyakorló vállalkozók is biztosan megtalálják az őket érdeklő részeket. Megjegyezésre érdemes, hogy a könyv elsősorban azoknak szól, akik már valamilyen tudásanyaggal már rendelkeznek a közgazdaságtan és a menedzsment témaköreiből. így alapvető mikroökonómiai, marketing, humán erőforrás menedzsment, vállalati pénzügy, szervezés, stratégiai menedzsment, üzleti gazdaságtani ismeretek szükségesek ahhoz, hogy valaki haszonnal forgassa a jegyzetet.
Említést kell tenni arról is, hogy a jegyzet nem vállalkozók részére írt gyakorlati útmutató, hogy mit kell tenni egy saját vállalkozás alapításához, létrehozásához, milyen engedélyek szükségesek, milyen hatóságokhoz forduljunk stb., de gyakorló vállalkozók is jól hasznosíthatják a vállalkozói tulajdonságok, az alapítói döntéshozatal, a vállalati növekedés menedzselése vagy a kisvállalati politikáról és a hálózatokról írott fejezetrészeket. Vissza

Tartalom

Bevezető 1
Köszönetnyilvánítások 3
1. A kis- és középvállalati szféra 4
1.1. A kis és közepes méretű vállalkozások az 1980-1990-es években 4
1.2. A kis- és középvállalatok megkülönböztető ismérvei 6
1.2.1. A minőségi ismertetőjegyek 7
1.2.2. Mennyiségi ismérvek 8
1.3. A kis- és középvállalatok gazdasági és társadalmi jelentősége 9
1.4. A kis- és nagyvállalatok összehasonlítása: előnyök és hátrányok 15
2. A vállalkozó és a vállalkozás: történeti áttekintés 19
2.1. A vállalkozó és szerepe a gazdasági fejlődésben 19
2.1.1. A vállalkozók korai, XVII-XIX. századi meghatározása 19
2.1.2. A vállalkozó meghatározásának klasszikus és neoklasszikus iskolája: a vállalkozó funkciói 20
2.1.3. Az osztrák iskola: innováció és a piaci folyamat 22
2.1.4. Az amerikai megközelítés: kockázat és x-hatékonyság 24
2.1.5. A vállalkozó és szerepe a gazdaságban 25
2.1.6. A vállalkozó és vállalkozás: ma alkalmazott definíciók 26
2.2. A vállalkozási elméletek 28
2.2.1. A vállalkozás, mint világmodell: Liska Tibor szocialista vállalkozási koncepciója 28
2.2.2. A vállalkozások életciklusa 30
2.2.3. A vállalkozás pénzügyi folyamata: finanszírozás és tőkebiztosítás 33
2.2.4. A vállalkozás kulcseleme: a formalizált (stratégiai) tervezés 35
2.2.5. A vállalkozási folyamat 37
3. A vállalkozó: vállalkozói elméletek, vállalkozói tulajdonságok és vállalkozói típusok 41
3.1. A vállalkozóvá válás környezeti tényezői 41
3.2. A vállalkozóvá válás személyes céljai 44
3.3. A vállalkozás kockázati tényezői 46
3.4. A vállalkozói jellemvonások 47
3.5. A menedzseri és üzleti képességek 50
3.6. A vállalkozói profil 53
3.7. A vállalkozó háttere 54
3.8. A kisvállalat, a vállalkozás, továbbá a vállalkozó, a tulajdonos és a menedzser 55
3.9. Vállalkozói és tulajdonos-menedzseri típusok 57
3.10. Vállalkozók Magyarországon a kilencvenes években 61
4. Innováció és vállalkozás
4.1. A gazdasági fejlődés és innováció 64
4.2. A vállalatméret és az innováció kapcsolata 65
4.3. Az innovációk típusai 66
4.4. Az innováció, mint folyamat 68
4.5. A kreativitási folyamat 69
4.6. Az innovációs lehetőségek, ötletek forrásai 71
4.7. A terméktervezés, fejlesztés és forgalmazás 73
4.8. Az innovációs stratégia és az innovációs szervezet 74
4.9. Az innovációs hálózat és a nemzeti innovációs rendszer 75
4.10. Az innováció ösztönzése, állami támogatása 76
4.11. Az innováció és az innovációs politika Magyarországon az 1990-es években 79
5. A vállalkozások alapítása és beindítása 84
5.1. A kiváltó ok, a piaci lehetőség, és a vállalkozás céljai, küldetése 85
5.2. A belépési stratégia 87
5.3. A versenytársak és a belépési korlátok 89
5.4. A marketingstratégia 93
5.5. A kezdéshez szükséges erőforrások 101
5.6. Vállalkozási szervezeti forma választása 104
5.7. A vállalkozás beindítása és a kezdeti bukás legfontosabb okai 107
6. A vállalkozások fejlődése és növekedése 110
6.1. A vállalkozások mérete, teljesítménye és a növekedés kapcsolata 110
6.2. A növekedési modell 113
6.3. A növekedés stratégiájának kialakítása 119
6.3.1. A stratégiai tervezés 119
6.3.2. A stratégiai marketing 121
6.3.3. Az erőforrás stratégia 122
6.3.4. A stratégiai menedzsment 123
6.4. A növekedés menedzselése és a szervezeti fejlődés 123
6.5. A növekedés finanszírozása és a kockázati tőke szerepe 127
6.5.1. Hosszú-, és rövid távú finanszírozás 127
6.5.2. A kockázati tőke 128
6.6. A hazai vállalkozások növekedési lehetőségei és a növekedés korlátai 130
6.7. Európa leggyorsabban növekvő vállalkozásai 134
7. A hálózatok: a vállalkozások környezeti alkalmazkodásának új formái 136
7.1. A hálózat-szervezetek megjelenése és elterjedésének okai 136
7.2. A hálózat szervezet jellegzetességei 140
7.3. A hálózat szervezetek típusai 142
7.4. A kihelyezés (outsourcing) és a bedolgozói rendszerek 145
7.5. A franchise 147
7.6. Az inkubátor, a vállalkozói-, ipari- és innovációs parkok, vállalkozói övezetek 152
7.7. Megváltozott menedzseri feladatok és a vállalatközi vállalkozás koncepciója 154
8. A kis- és középvállalkozásokat segítő állami politika és intézményrendszer 159
8.1. A kis- és középvállalati politika alapvonásai és az EU kkv politikája 159
8.2. A vállalati struktúra néhány jellemzője Magyarországon 165
8.3. A kis- és középvállalatok teljesítménye Magyarországon az 1990-es években 174
8.4. A kis- és középvállalkozásokat befolyásoló eszközrendszer 177
8.5. A hazai kis- és középvállalati politika alapvonásai az 1989-1999-es időszakban 181
Melléklet: Az 1999. Évi XCV. Törvény a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról 187
Irodalom 194
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem