1.054.440

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Szervezeti magatartás és vezetés

Jog- és közgazdaságtudomány

Szerző

Kiadó: Scientia Kiadó
Kiadás helye: Kolozsvár
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 414 oldal
Sorozatcím: Sapientia tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 973-7953-36-3
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrált. Megjelent 500 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Nyolc éve már, hogy e könyv első kiadása Magyarországon napvilágot látott. Sok minden történt 1996, az első nyomdába adás óta:
- Az első kiadást követően a könyv 11 változatlan utánnyomást ért... Tovább

Előszó

Nyolc éve már, hogy e könyv első kiadása Magyarországon napvilágot látott. Sok minden történt 1996, az első nyomdába adás óta:
- Az első kiadást követően a könyv 11 változatlan utánnyomást ért meg, az első tíz a Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó gondozásában, az utolsó az Aula Könyvkiadó kiadásában (2004). Az olvasó által kézben tartott kötet (a 12. kiadás) lehetővé teszi, hogy az erdélyi magyar közgazdász (és talán társadalomtudományi) képzés hallgatói erdélyi kiadású könyvből tanulhassanak, (s így talán még olcsóbban is hozzájuthassanak a tankönyvhöz).
- Az első kiadáskor még arról számoltunk be, hogy a könyv a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Vezetési és Szervezési Tanszéke által indított Szervezet - Vezetés - Stratégia tankönyv sorozat második kötete, követi Dobák Miklós és munkatársai Szervezeti formák és vezetés című munkáját. Azóta a sorozat kiteljesedett és ma már 7 kötetet számlál, melyek a következők: Horváth Péter-Dobák Miklós: Controlling - a sikeres vezetés eszköze (1995); Antal-Mokos Zoltán-Balaton Károly-Drótos György-Tari Ernő: Stratégia és szervezet (1997); Marosi Miklós: Távol-keleti menedzsment (1997); Tari Ernő: Stratégiai szövetségek az üzleti világban (1998); Bakacsi Gyula-Bokor Attila-Császár Csaba-Gelei András-Kováts Klaudia-Takács Sándor: Stratégiai emberi erőforrás menedzsment (1999).
- Egyetemünk azóta kétszer is nevet változtatott, ma Budapesti Corvinus Egyetemnek hívják, s 2005 januárjától a Sorozatgazda Tanszék Vezetéstudományi Intézetté alakul, amelyen belül létrejön egy Szervezeti Magatartás Tanszék. (Az elsőség mindazonáltal a Miskolci Egyetemé, ott alakult meg ugyanis az első Szervezeti magatartás nevet viselő tanszék.) - Akkor a Közgáz úttörőnek számított azzal, hogy a szervezeti magatartás a Gazdálkodástudományi Karon törzstárgyként szerepelt a tantervben, azóta a tárgy a szakterület szinte minden magyarországi intézményében az oktatás részévé vált ilyen vagy olyan tantárgyi elnevezés keretében. - Akkor a tárgy és diszciplína kereste a helyét a hazai szervezet- és vezetéstudomány keretei között, ma elismert része a tudományterületnek. Vissza

Tartalom

Előszó 15
I. fejezet
Mi a szervezeti magatartás? 21
1.1. A szervezeti magatartás tárgya, tartalma 21
1.2. A szervezeti teljesítmény 24
1.3. Egyén, csoport, szervezet, környezet 26
1.4. Egyén és szervezet közötti szerződés 27
1.5. Feladatmegoldás és fennmaradás 31
Jegyzetek 32
2. fejezet
Egyén a szervezetben 34
2.1. Képességek 35
2.2. Személyiség 38
2.2.1. Személyes vonások, tulajdonságok 39
2.2.2. Személyiségszerkezet 43
2.3. Hiedelmek, értékek, beállítódás20 44
2.3.1. Hiedelmek 45
2.3.2. Értékek 49
2.3.3. Beállítódás (attitűd) 54
2.3.4. A kognitív disszonancia 58
2.4. Tanulás 61
2.4.1. A klasszikus kondicionálás elmélete 63
2.4.2. Az operáns kondicionálás elmélete 63
2.4.3. A társas tanulás elmélete 65
2.4.4. Komplex tanulás 66
2.4.5. Tudatos-tudattalan tanulás 66
2.4.6. A változások tanulása: kiolvasztás, változtatás,
visszafagyasztás 68
2.4.7. A tanulás korlátai, az egy- és kéthurkos tanulás 69
2.5. Érzékelés, észlelés, ítéletalkotás 72
2.5.1. Érzékelés 72
2.5.2. Észlelés 73
2.5.3. ítéletalkotás: oksági tulajdonítás
(attribúciós elmélet) 77
2.5.4. Egy emberképmodell: McGregor X-Y elmélete 82
2.6. Egyéni döntés, problémamegoldás 83
2.6.1. Probléma 84
2.6.2. Döntés 86
2.7. Egy új megközelítés: a kompetenciaelmélet
és gyakorlati alkalmazása 87
2.8. Szótár 90
Jegyzetek 91
3. fejezet
Motiváció 95
3.1. A motiváció tartalomelméletei 98
3.1.1. Maslow szükséglethierarchiára alapozott
motivációelmélete 99
3.1.2. Herzberg kéttényezős modellje 102
3.1.3. Alderfer létezés-kapcsolat-fejlődés-elmélete 108
3.1.4. McClelland kapcsolat-teljesítmény-hatalom-elmélete 109
3.1.5. Hunt célmotiváció-elmélete 110
3.1.6. Összefoglaló megállapítások a tartalomelméletekről 112
3.2. A motiváció folyamat elméletei 115
3.2.1. Skinner megerősítéselmélete 117
3.2.2. Célkitűzés-elmélet 119
3.2.3. Elváráselmélet 122
3.2.4. Méltányosságelmélet 125
3.2.5. Összefoglaló megállapítások a folyamatelméletekről 129
3.3. Az ügynökelmélet 131
3.4. Teljesítményértékelés 133
3.5. Egy magyar empirikus motivációs vizsgálat 136
3.6. Egy gyakorlati alkalmazás: a megegyezéses
eredménycélokkal való vezetés (Management by Objectives) 139
3.7. Szótár 143
Jegyzetek 144
4. fejezet
Csoportok a szervezetben 147
4.1. A csoport a szervezeti és vezetési irányzatok tükrében 149
4.2. Az egyén és a csoport 149
4.3. A szervezet és a csoport 151
4.4. A csoport külső feltételrendszere 153
4.5. A csoport struktúrája 156
4.5.1. A csoport mérete 156
4.5.2. Csoportösszetétel 157
4.5.3. Szabályok, csoportnormák 158
4.5.4. Státus 161
4.5.5. Csoportszerepek 162
4.5.6. Csoportfolyamatok 165
4.5.7. A csoportok fejlődése 165
4.5.8. Kommunikáció a szervezetben 166
4.5.8.1. A kommunikáció érzelmi, csoportdinamikai
és kulturális jellegzetességeiből eredő zajok 168
4.5.8.2. A küldő szándékából származó zajok 169
4.5.8.3. A fogadó észleléséből és értelmezéséből
eredő zajok 171
4.5.8.4. A visszacsatolás során felmerülő zajok 171
4.5.9. Csoportos döntéshozatal 172
4.6. Csoportok napjaink szervezetében 173
4.6.1. Autonóm munkacsoportok 174
4.6.2. Teamek 174
8 ¦ Tartalom
4.6.3. Minőségi körök 175
4.6.4. Egy gyakorlati alkalmazás:
a Névleges Csoport Módszer 175
4.7. Szótár 177
Jegyzetek 177
5. fejezet
Hatalom, szervezeti politika 181
5.1. A hatalom fogalmi meghatározása 182
5.1.1. Szűkösség 183
5.1.2. Helyettesíthetőség 184
5.1.3. Bizonytalanság 185
5.2. A hatalom forrásai 185
5.2.1. Személyes hatalomforrások 186
5.2.2. A szervezetek által biztosított hatalomforrások 187
5.2.3. A szervezet külső függőségéből következő hatalom 190
5.3. A hatalmi erőtér 192
5.4. Szervezeti politika 193
5.4.1. A szervezeti politika célja:
mire használjuk hatalmunkat? 193
5.4.1.1. A szervezeti célok meghatározása 194
5.4.1.2. A szűkös erőforrások elosztása 194
5.4.1.3. A vezetőkiválasztás 195
5.4.1.4. A személyes karrier 195
5.4.1.5. Intézményesült hatalmi struktúrák kialakítása 196
5.4.2. A szervezeti politika eszközei: stratégiák és taktikák 197
5.4.2.1. Célzatosan megválasztott döntési kritériumok 198
5.4.2.2. Külső szakértők 198
5.4.2.3. A döntéshozó fórumok napirendjének kontrollja 199
5.4.2.4. Koalíciók 200
5.4.2.5. Kooptálás (beválasztás) 201
5.4.2.6. Bizottságok 202
5.4.3. A szervezet politikai reakciói
reformtörekvésekkel szemben 202
5.5. A külső környezet hatalmat meghatározó jellemzői
és a vezetői magatartás Magyarországon a 80-as években 204
5.6. Egy praktikus térkép a szervezeti hatalmi viszonyokban
való tájékozódáshoz 208
5.7. Szótár 210
Jegyzetek 211
6. fejezet
Személyes vezetés - leadership 213
6.1. Mi a leadership? 214
6.2. A leadership-elméletek történeti áttekintése 215
6.2.1. A klasszikusok leadership-felfogása 216
6.2.2. A vezetői tulajdonságokon alapuló
leadership-közelítések 216
6.2.3. Döntésközpontú leadership-elméletek 217
6.2.3.1. Lewin kísérleti eredményei 218
6.2.3.2. Likért egytényezős modellje 218
6.2.3.3. Tannenbaum-Schmidt hatalomrészvétel
modellje 219
6.2.3.4. Összefoglaló észrevételek a döntésközpontú
vezetési stílusokról 220
6.2.4. Személyiségközpontú leadership-elméletek 222
6.2.4.1. A Michigani Egyetem modellje 222
6.2.4.2. Az Ohiói Állami Egyetem modellje 223
6.2.4.3. A Blake-Mouton-féle vezetési rács modellje 224
6.2.4.4. Összefoglaló észrevételek
a személyiségközpontú vezetési stílusokról 226
6.2.5. A kontingencialista leadership-modellek 226
6.2.5.1. Vroom és Yetton normatív modellje 226
6.2.5.2. Fiedler kontingenciamodellje 230
6.2.5.3. Hersey és Blanchard elmélete 232
10 ¦ Tartalom
6.2.6. Vezetői magatartás: a döntésközpontú
és a személyiségközpontú vezetési stílusok összevetése 234
6.2.7. Napjaink leadership-modelljei 236
6.2.7.1. Üzletkötő és átalakító vezetés 236
6.2.7.2. Kotter manager-leader-modellje 237
6.3. Szerep vagy személyiség? 242
6.3.1. Leadership-elméletek: pro és kontra 242
6.3.2. Akarat és alkalmazkodás 244
6.4. Hatalom és/vagy leadership? 248
6.5. Vezetési stílus Magyarországon a 80-as években 249
6.5.1. A Fiedler-modell eredményei 249
6.5.2. A döntésközpontú vezetési stílus 251
6.6. Mintzberg vezetői szerepei 252
6.6.1. A személyközi szerepek 252
6.6.2. Információs szerep 253
6.6.3. Döntési szerepek 254
6.7. Szótár 256
Jegyzetek 256
7. fejezet
A szervezeti kultúra 259
7.1. Mi a szervezeti kultúra? 260
7.1.1. A szervezeti kultúra fogalma, tartalma 260
7.1.2. A szervezeti kultúra kialakulásának folyamata 262
7.1.3. A szervezeti kultúra szintjei 264
7.2. Nemzeti kultúra - szervezeti kultúra - szubkultúrák 268
7.2.1. Nemzeti kultúra 268
7.2.2. Szubkultúrák % 273
7.3. Néhány kultúramodell 274
7.3.1. Handy kultúratipológiája 275
7.3.2. Quinn szervezeti kultúramodellje
7.3.3. Egy érdekes megközelítés:
szakmakultúra - szervezeti kultúra 279
7.4. Erős-gyenge kultúra 281
7.5. Hatalmi kultúra - szervezeti kultúra Magyarországon
a 80-as években 285
7.6. Szótár 288
Jegyzetek 289
8. fejezet
Konfliktusok a szervezetben 292
8.1. Mi a szervezeti konfliktus? 293
8.1.1. Jó versus rossz konfliktus 294
8.1.2. A konfliktus kialakulásának folyamata 296
8.2. A konfliktusok kezelése egyéni szinten 299
8.3. Konfliktusok kezelése szervezeti szinten 306
8.3.1. A szervezet hálózatmodellje 306
8.3.2. Magatartásformák szervezeti szintű
konfliktusok esetén 308
8.3.2.1. Elsimítás, elkerülés 309
8.3.2.2. Tárgyalás, kényszerítés 311
8.3.2.3. Ütköztetés, problémamegoldás 312
8.4. A csoportközi konfliktusok kezelésének eszközei 314
8.5. Tárgyalás 317
8.6. Szótár 323
Jegyzetek 323
9. fejezet
Szervezeti változás, szervezeti tanulás 325
9.1. Változás - szervezeti nézőpontból 326
9.2. A változás vezetés magatartási nézőpontú folyamata 327
9.3. A változásokkal szembeni ellenállás 329
9.3.1. A szervezeti ellenállás személyi okai 330
9.3.2. A ellenállás szervezeti okai 331
9.4. Változásvezetési stratégiák és taktikák 334
9.4.1. Változásvezetési stratégiák 335
9.4.2. Változásvezetési taktikák 338
9.4.2.1. A Zaltman-Duncan-féle változási taktikák 338
9.4.2.2. A változtatási taktikák Nutt-féle rendszerezése 342
9.5. Szervezeti tanulás 345
9.6. Organizational Development 348
9.7. Egy változás vezetési forgatókönyv 351
9.8. Szótár 353
Jegyzetek 353
10. fejezet
Új irányzatok a szervezeti magatartás gyakorlatában
és elméletében (szerző: Bokor Attila) 355
10.1. Bevezetés 355
10.2. Új szervezeti megoldások 356
10.3. Változások az emberi tényező kezelésében 359
10.3.1. Munkakör és egyén kapcsolatának újradefiniálása 359
10.3.2. Empowerment 361
10.3.3. Autonóm, önirányító munkacsoportok 365
10.3.4. Motivációk újragondolása 367
10.3.5. A vezetés újszerű felfogásai 368
10.3.6. A szervezetfejlesztés és a szervezeti tanácsadás
új megközelítései 370
10.4. A szervezeti magatartás új gyakorlatait megalapozó
elméleti megközelítések 372
Jegyzetek 375
Szakirodalom 377

Bakacsi Gyula

Bakacsi Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bakacsi Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem