kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Osiris Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 833 oldal |
Sorozatcím: | Osiris tankönyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 28 cm x 20 cm |
ISBN: | 978-963-389-984-7 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal, fotókkal illusztrálva. Második kiadás. |
Előszó az ötödik kiadáshoz | 18 |
Köszönetnyilvánítás | 19 |
A kötet tartalmáról | 20 |
Főbb témakörök | 20 |
A kötet felépítéséről | 22 |
Mi a szociológia? | |
A szociológiai szemlélet | 24 |
Szociológiai anulmányok | 26 |
A szociológiai gondolkodás kialakulása | 27 |
Elméletek, elméleti megközelítések | 27 |
Az első teoretikusok | 28 |
Újabb szociológiai szemléletmódok | 35 |
Elméletalkotás a szociológiában | 39 |
Elemzési szhintek: mikro- és makroszociológia | 40 |
Mire jó a szociológia? | 40 |
Összefoglalás | 42 |
Internetes források | 42 |
A globalizáció és a változó világ | |
társadalomtípusok | 45 |
Eltűnő világ: a premodern társadalmak és sorsuk | 45 |
A modern világ ipari társadalmai | 49 |
Globális fejlődés | 50 |
Társadalmi vásltozás | 52 |
A változásra ható tényezők | 53 |
Változások a modern időszakban | 55 |
Globalizáció | 56 |
A globalizációt segítő tényezők | 56 |
A globalizációs vita | 63 |
A globalizáció hatása | 65 |
Következtetés: globális kormányzás kell | 69 |
Összefoglalás | 70 |
Megfontolandó kérdések | 71 |
Ajánlott olvasmányok | 71 |
Internetes források | 71 |
Szociológiai kérdések felvetése és megválaszolása | |
Szociológiai kérdések | 75 |
A tudományos szemlélet | 76 |
A kutatási folyamat | 77 |
Az ok-okozati összefüggések felismerése | 79 |
Kauzalitás és korreláció | 79 |
Kutatási módszerek | 82 |
Terepmunka (etnográfia) | 82 |
Felmérés | 83 |
Kísérlet | 85 |
Élettörténet | 85 |
Összehasonlító kutatás | 86 |
Történeti elemzés | 86 |
Az összehasonlító és a történeti kutatás egyesítése | 86 |
Kutatás a való világban: módszerek, problémák és buktatók | 87 |
Az ember mint vizsgálati alany és az ebből fakadó etikai problémák | 87 |
Tud-e újat mondani a szociológia? | 89 |
A szociológia hatása | 90 |
Összefoglalás | 90 |
Megfontolandó kérdések | 91 |
Ajánlott olvasmányok | 91 |
Internetes források | 91 |
A szociológiai elméletalkotás | |
Max Weber: A protestáns etika | 95 |
Négy elmélleti probléma | 96 |
Struktúra és cselekvés | 97 |
Értékelés | 98 |
Konszenzus és konfliktus | 99 |
A nemek problémája | 100 |
A modern világ kialakulása | 101 |
Újabb szociológiai elméletek | 103 |
Posztmodernizmus | 103 |
Michel Foucault | 104 |
Négy kortárs szociológus | 105 |
Jürgen Habermas: demokrácia és nyilvánosság | 106 |
Ulrich Beck: a globális kockázattársadalom | 106 |
Manuel Castells: a hálózatgazdaság | 108 |
Anthony Giddens: társadalmi reflexivitás | 109 |
Következtetés | 110 |
Összefoglalás | 110 |
Megfontolandó kérdések | 110 |
Ajánlott olvasmányok | 111 |
Internetes források | 111 |
Társadalmi interakció és mindennapi élet | |
A mindennapi élet vizsgálata | 115 |
Nem verbális kommunikáció | 116 |
Az "arc", a gesztusok és az érzelemkifejezés | 116 |
A nem verbális kommunikáció nemi vonatkozásai | 117 |
Az interakció társadalmi szabályai | 119 |
Közös jelentések | 119 |
Garfinkel kísérletei | 120 |
"Interakciós vandalizmus" | 120 |
Reaktív kiáltások | 122 |
Az arc, a test és a beszéd az interakcióban | 122 |
Érintkezések | 124 |
Benyomáskeltés | 125 |
A személyes tér | 127 |
Interakció időben és térben | 127 |
Kronometrikus idő | 129 |
A társadalmi élet és a tér-idő rend átalakulása | 129 |
A mindennapi élet kulturális és történelmi szemlélete | 129 |
Szociológiai vita a valóság társadalmi felépítéséről | 132 |
Társadalmi interakció a kibertérben | 133 |
Következtetés: győz a közelség kényszere | 136 |
Összefoglalás | 136 |
Megfontolandó kérdések | 137 |
Ajánlott olvasmányok | 137 |
Internetes források | 138 |
Szocializáció, életút, öregedés | |
Kultúra, társadalom és a gyermek szocializációja | 141 |
Elméletek a gyermekfejlődésről | 141 |
Szocializációs közegek | 143 |
Nem szocializáció | 145 |
Szülők, felnőttek reakciói | 145 |
A nem tanulása | 146 |
Mesekönyvek, televízió | 146 |
A nemsemleges nevelés nehézségei | 146 |
A szociológiai vita | 147 |
A teljes életútra kiterjedő szocializáció | 149 |
Gyermekkor | 149 |
Serdülőkor | 150 |
Fiatal felnőttkor | 150 |
Érett felnőttkor | 151 |
öregkor | 151 |
Öregedés | 151 |
A brit társadalom "őszülése" | 152 |
Hogyan öregszik az ember? | 153 |
Az öregedés folyamata: versengő szociológiai magyarázatok | 155 |
Az öregedés jellemzői Nagy-Britanniában | 157 |
Öregedéspolitika | 160 |
A világnépesség őszülése | 165 |
Összefoglalás | 167 |
Megfontolandó kérdések | 168 |
Ajánlott olvasmányok | 168 |
Internetes források | 168 |
Családok és intim kapcsolatok | |
Alapfogalmak | 172 |
A család a történelemben | 173 |
A családi élet fejlődése | 173 |
Hol volt, hol nem volt: mesék a hagyományos családról | 174 |
Világszerte változó családminták | 175 |
Családok és intim kapcsolatok Nagy-Britanniában | 176 |
Általános jellemzők | 176 |
A családminták változása és vásltozatossága | 176 |
Egyenlőtlenség a családban | 179 |
Intim erőszak | 181 |
Családon belüli erőszak | 181 |
Válás és különélés | 183 |
A családi élettel kapcsolatos attitűdök változása | 187 |
Új partnerkapcsolatok és mostohacsaládok | 188 |
A házasság és a családi élethagyományos formáinak alternatívái | 192 |
A család és az intim kapcsolatok elméleti nézőpontjai | 194 |
Funkcionalizmus | 195 |
Feminista megközelítések | 195 |
Új nézőpontok | 196 |
Következtetés: vita a családi értékekről | 199 |
Összefoglalás | 201 |
Megfontolandó kérdések | 201 |
Ajánlott olvasmányok | 202 |
Internetes források | 202 |
Egészség, betegség és fogyatékosság | |
A test szociológiája | 204 |
Az egészség és a betegség szociológiája | 206 |
Az orvostudománnyal kapcsolatos szociológiai nézőpontok | 209 |
Orvostudomány és egészség a változó világban | 214 |
Az egészséggel és a betegséggel kapcsolatos szociológiai nézőpontok | 215 |
Az egészség társadalmi alapja | 218 |
Osztály és egészség | 218 |
Nem és egészség | 218 |
Etnikum és egészség | 223 |
Egészség és társadalmi kohézió | 224 |
A fogyatékosság szociológiája | 225 |
A fogyatékosság egyéni modellje | 225 |
A fogyatékosság társadalmi modellje | 225 |
Fogyatékosság az Egyesült Királyságban és világszerte | 230 |
Összefoglalás | 232 |
Megfontolandó kérdések | 233 |
Ajánlott olvasmnyok | 233 |
Internetes források | 233 |
Társadalmi rétegződés és osztály | |
A társadalmi rétegződés rendszerei | 237 |
A rabszolgaság | 238 |
A kasztrendszer Indiában és Dél-Afrikában | 238 |
A rendi tagolódás | 240 |
Az osztály | 240 |
Osztály- és rétegződéselméletek | 241 |
Karl Marx elmélete | 241 |
Max Weber elmélete | 242 |
Erik Olin Wright osztályelmélete | 243 |
Az osztály-hovatartozás mérése | 244 |
John Goldthorpe: osztály és foglalkozás | 244 |
Goldthorpe osztályszerkezetének értékelése | 245 |
Osztálytagozódás a mai nyugati társadalomban | 248 |
A felső osztály kérdése | 248 |
A középosztály | 251 |
A munkásosztály változó jellege | 252 |
A marginális osztály kérdése | 253 |
Osztály és életstílus | 256 |
Nemek és rétegződés | 259 |
Társadalmi mobilitás | 261 |
Összehasonlító mobilitásvizsgálatok | 261 |
A lefelé irányuló mobilitás | 262 |
Társadalmi mobilitás Nagy-Britanniában | 263 |
Anglia meritokrácia lenne? | 264 |
Következtetés: az osztály jelentősége | 265 |
Összefoglalás | 265 |
Megfontolandó kérdések | 267 |
Ajánlott olvasmányok | 267 |
Internetes források | 267 |
Szegénység, társadalmi kirekesztettség és jólét | |
Szegénység | 271 |
Mi a szegénység? | 271 |
A szegénység mérése | 272 |
Kik a szegények? | 275 |
A szegénység magyaráz ata | 279 |
Szegénység és társadalmi mobilitás | 280 |
Társadalmi kirekesztettség | 282 |
Mi a társadalmi kirekesztettség? | 282 |
Társadalmi kirekesztettség példái | 284 |
Bűnözés és társadalmi kirekesztettség | 287 |
A jóléti állam | 289 |
A jóléti állam elméletei | 289 |
Jóléti állam Nagy-Britanniában | 290 |
Következtetés: szegénység és segélyezés egy változó világban | 297 |
Összefoglalás | 298 |
Megfontolandó kérdések | 299 |
Ajánlott olvasmányok | 299 |
Internetes források | 300 |
Globális egyenlőtlenség | |
Globális gazdasági egyenlőtlenség | 305 |
Magyar jövedelmű országok | 306 |
Közepes jövedelmű országok | 307 |
Alacsony jövedelmű orszságok | 307 |
Növekszik-e a globális egyenlőtlenség? | 307 |
Élet a gazdag és a szegény országokban | 309 |
Egészség | 309 |
Éhség, alultápláltság és éhínség | 310 |
Oktatás és írni-olvasni tudás | 312 |
Meggazdagodhatnak-e a szegény országok? | 312 |
Fejlődéselméletek | 317 |
A fejlődéselméletek értékelése | 324 |
A nemzetközi szervezetek szerepe és a globális egyenlőtlenség | 324 |
Globális gazdasági egyenlőtlenség egy változó világban | 325 |
A világ népességének növekedése | 328 |
Népességelemzés: demográfia | 329 |
A népesség változásának dinamikája | 329 |
Malthusianizmus | 329 |
A demográfiai átmenet | 333 |
A változás kilátásai | 333 |
Összefoglalás | 335 |
Megfontolandó kérdések | 336 |
Ajánlott olvasmányok | 336 |
Internetes források | 336 |
Szexualitás és társadalmi nem | |
Az emberi szexualitás | 340 |
Biológia és szexuális viselkedés | 340 |
A társadalom hatása a szexuális viselkedésre | 340 |
Szexualitás és prokreatív technológia | 342 |
Szexualitás a nyugati kultúrában | 344 |
Szexuális orientáció | 350 |
Szexuális orientáció - velünk születik vagy tanuljuk? | 351 |
Homoszexualitás a nyugati kultúrában | 352 |
Attitűdök a homoszexualitással kapcsolatban | 353 |
Mozgalmak a melegek és leszbikusok polgárjogaiért | 354 |
Társadalmi nem | 356 |
Társadalmi nem és biológia: természetes különbségek? | 357 |
Nemi szocializáció | 357 |
A társadlami nem és a biológiai nem társadalmi konstrukciója | 359 |
Feminitás, maszkulinitás és nemi viszonyok | 359 |
A nemi egyenlőtlenség | 363 |
funkcionalista megközelítések | 363 |
Feminista megközelítések | 364 |
Következtetés: társadalmi nem és globalizáció | 370 |
Összefoglalás | 370 |
Megfontolandó kérdések | 371 |
Ajánlott olvasmányok | 372 |
Internetes források | 372 |
Faj, etnikum és migráció | |
Alapfogalmak | 376 |
Faj | 376 |
Etnicitás | 379 |
Kisebbségi csoportok | 380 |
Előítélet és diszkrimináció | 380 |
Rasszizmus | 382 |
A rasszizmus szociológiai értelmezései | 385 |
Etnikai integráció és konfliktus | 386 |
Az etnikai integráció modelljei | 386 |
Etnikai konfliktusok | 387 |
Migráció és etnikai változatosság az Egyesült Királyságban | 389 |
Bevándorlkás | 389 |
Etnikai sokféleség | 393 |
Az etnikai kisebbségek helyzete a munkaerőpiacon | 396 |
Lakáskörülmények | 399 |
A büntető igazságszolgáltatás rendszere | 399 |
Bevándorlás és etnikai viszonyok a kontinetális Európában | 403 |
Migráció és az Európai Unió | 403 |
Globális migráció | 405 |
Migrációs minták és modellek | 406 |
Globalizáció és migráció | 407 |
Globális diaszpórák | 408 |
Következtetések | 409 |
Összefoglalás | 409 |
Megfontolandó kérdések | 410 |
Ajánlott olvasmányok | 410 |
Internetes források | 411 |
Vallás a modern társadalomban | |
Szociológiai elméletek és elképzelések | 415 |
A vallás szociológiai vizsgálata | 415 |
Valláselméletek | 416 |
A világ vallásai | 420 |
Totemizmus és animizmus | 420 |
A zsidó vallás, a kereszténység és az iszlám | 421 |
A Távol-Kelet vallásai | 422 |
Vallási szervezetek | 423 |
Kereszténység, nem és szexualitás | 427 |
A szekularizáció és a vallási megújulás | 428 |
A szekularizáció | 428 |
Vallás Európában | 428 |
Vallás az Egyesült Királyságban | 430 |
Vallás az Egyesült Államokban | 435 |
A szekularizáció elméletének értékelése | 439 |
A vallási fundamentalizmus | 440 |
Összefoglalás | 444 |
Megfontolandó kérdések | 445 |
Ajánlott olvasmányok | 445 |
Internetes források | 446 |
Média | |
Hagyományos és új média | 449 |
Hagyományos médiumok | 449 |
Új média | 454 |
Médiaelméletek | 458 |
Funkcionalizmus | 459 |
Konfliktuselméletek | 459 |
Újabb elméletek | 460 |
A média elfogultsága: a glasgow-i egyetemi kutatócsoport | 464 |
Televíziós hírműsorok | 464 |
A közönség és a média | 466 |
Közönségvizsgálatok | 466 |
A média hatásai | 467 |
A média ellenőrzése | 470 |
Politikai ellenőrzés | 470 |
A globális média és a demokrácia | 473 |
A média a globalizáció korában | 473 |
Zene | 476 |
Mozi | 477 |
"Szupervállalatok" | 478 |
Médiaimperializmus? | 481 |
Ellenállás a globális médiával szemben és más utak keresése | 483 |
Következtetések | 483 |
Összefoglalás | 484 |
Megfontolandó kérdések | 485 |
Ajánlott olvasmányok | 485 |
Internetes források | 485 |
Szervezetek és hálózatok | |
Szervezetek | 489 |
Bürokratikus szervezetek | 490 |
A szervezetek fizikai környezete | 496 |
Világméretű szervezetek | 500 |
Gazdasági szervezetek | 503 |
Túl a bürokrácián? | 511 |
Szervezeti változások: a japán modell | 511 |
A vezetés átalakulása | 512 |
A hálózatok elméletei | 515 |
Hogyan befolyásolják életünket a szervezetek és hálózatok? | 518 |
Társadalmi tőke: erős és gyenge kötődések | 518 |
Egyedül tekézni: példa a társadalmi tőke hanyatlására? | 519 |
Következtetések | 521 |
Összefoglalás | 522 |
Megfontolandó kérdések | 523 |
Ajánlott olvasmányok | 523 |
Internetes források | 523 |
Oktatás | |
Az oktatás fontossága | 527 |
Az oktatás az Egyesült Királyságban | 528 |
Kezdetek és fejlődés | 528 |
A középfokú oktatás és a politika | 530 |
Felsőoktatás | 535 |
A brit oktatási rendszer összehasonlítása más rendszerekkel | 540 |
Az iskoláztatás és a társadalmi egyenlőtlenségek összefüggésének elméletei | 541 |
Ivan Illich: a rejtett tanterv | 542 |
Basil Bernstein: a nyelvi kódok | 544 |
Pierre Bourdieu: az oktatás és a kulturális újratermelés | 546 |
A tanulás és a fizikai munka: Paul Willis elemzése a kulturális újratermelésről | 547 |
Az oktatás posztmodern megközelítései | 549 |
Egyenlőtlenség és oktatás | 550 |
Az iskolai teljesítmények megoszlása nemek szerint | 551 |
Az etnikai kisebbségek az oktatásban | 555 |
Az IQ és az oktatás | 556 |
Az oktatás és az új kommunikációs technológiák | 561 |
Technológia az osztálytermekben | 561 |
Eljött-e máris az e-egyetemek kora? | 563 |
Következtetés: az oktatás jövője | 564 |
Összefoglalás | 565 |
Megfontolandó kérdések | 567 |
Ajánlott olvasmányok | 567 |
Internetes források | 567 |
Munka és gazdasági élet | |
Mi a munka? Fizetett és nem fizetett munka | 571 |
A munka társadalmi szerveződése | 571 |
Taylorizmus és fordizmus | 573 |
A taylorizmus a fordizmus korlátai | 575 |
A munka változó természete | 579 |
A nők és a munka | 579 |
Posztfordizmus | 587 |
Változási trendek a foglalkozási struktúrában | 591 |
Munkahelyi bizonytalanság, munkanélküliség és a munka társadalmi jelentősége | 598 |
A munka társadalmi jelentősége | 600 |
A munkahelyi bizonytalanság növekedése | 600 |
Munkanélküliség | 602 |
Következtetés: "A jellem korróziója"? | 607 |
Összefoglalás | 608 |
Megfontolandó kérdések | 609 |
Ajánlott olvasmányok | 609 |
Internetes források | 609 |
Bűnözés és deviancia | |
Alapfogalmak | 613 |
A bűnözés és a deviancia magyarázata: szociológiai elméletek | 615 |
Funkcionalista elméletek | 615 |
Interakcionista elméletek | 618 |
Konfliktuselméletek: "Az új kriminológia" | 621 |
Kontrollelméletek | 623 |
Elméleti következtetések | 627 |
A bűnözés alakulása az Egyesült Királyságban | 627 |
A bűnözés és a bűnözési statisztikák | 628 |
Áldozatok és bűnelkövetők | 630 |
A nemek és a bűnözés | 630 |
Ifjúság és bűnözés | 635 |
Fehérgalléros bűnözés | 636 |
Szervezett bűnözés | 639 |
Kiberbűnözés | 641 |
Börtönök: megfelelő válasza a bűnözésre? | 642 |
Következtetés: bűnözés, deviancia és társadalmi rend | 646 |
Összefoglalás | 647 |
Megfontolandó kérdések | 648 |
Ajánlott olvasmányok | 548 |
Internetes források | 648 |
Politika, kormányzás és terrorizmus | |
A politikai szociológia alapfogalmaival kapcsolatos viták | 651 |
Politika, kormányzás és az állam | 651 |
Hatalom | 652 |
Autoritás és demokrácia | 653 |
A demokrácia globális terjedése | 656 |
A kommunizmus bukása | 656 |
A demokrácia népszerűségének magyarázata | 658 |
Bajban van-e a demokrácia? | 661 |
Globális kormányzás | 663 |
Pártpolitika az Egyesült Királyságban | 666 |
Új Munkáspárt | 667 |
Politikai és társadalmi változások | 669 |
Globalizáció és társadalmi mozgalmak | 670 |
Technológia és társadalmi mozgalmak | 671 |
A nacionalizmus és a nemzet elméletei | 673 |
A nacionalizmus és a modern társadalom | 673 |
Állam nélküli nemzetek | 675 |
Nemzeti kisebbségek és az Európai Unió | 675 |
Nemzetek és nacionalizmus a fejlődő országokban | 676 |
Nacionalizmus és globalizáció | 677 |
A nemzetállam, a nemzeti identitás és a globalizáció | 678 |
A terrorizmus | 679 |
A terror és a terrorizmus eredete | 680 |
Régi és új típusú terrorizmus | 682 |
Terrorizmus és háború | 685 |
Összefoglalás | 686 |
Megfontolandó kérdések | 687 |
Ajánlott olvasmányok | 687 |
Internetes források | 688 |
Városok és városi terek | |
Az urbanizmus elméletei | 690 |
A Chicagói Iskola | 691 |
Az urbanizmus és a mesterséges környezet | 695 |
Értékelés | 696 |
A városok kifejlődése | 698 |
A hagyományos társadalmak városai | 698 |
Iparosodás és urbanizáció | 698 |
A modern nagyváros kialakulása | 700 |
Újabb urbanizációs trendek Nagy-Britanniában és USA-ban | 701 |
Urbanizáció a fejlődő világban | 709 |
A városok és a globalizáció | 712 |
Globális városok | 713 |
Egyenlőtlenség a globális városokban | 716 |
Városi közigazgatás a globalizáció korában | 716 |
Következtetés: a nagyvárosok szerepe a globális kormányzásban | 721 |
Összefoglalás | 722 |
Megfontolandó kérdések | 723 |
Ajánlott olvasmányok | 723 |
Internetes források | 723 |
Környezeti kockázatok | |
A környezet mint szociológiai kérdés | 727 |
Közös környezetünk | 728 |
A növekedés határai | 728 |
Fenntartható fejlődés | 729 |
Fogyasztás, szegénység és a környezet | 729 |
Veszélyforrások | 731 |
Technológioai eredetű környezeti kockázatok | 737 |
Globális felmelegedés | 738 |
Genetikailag módosított élelmiszerek | 743 |
A globális "kockázattársadalom" | 746 |
Előretekintés | 748 |
Összefoglalás | 749 |
Megfontolandó kérdések | 750 |
Ajánlott olvasmányok | 750 |
Internetes források | 750 |
Irodalom | 751 |
Alapfogalmak | 775 |
Mutató | 797 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.