1.054.397

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Tanári kézikönyv a műszaki rajz tanításához a gép- és villamosipari, valamint az építőipari szakközépiskolák I. osztályaiban

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 224 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-0572-2
Megjegyzés: Tankönyvi száma: 92 320. Fekete-fehér ábrákkal illusztrált. Megjelent 600 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
"E könyv mindkét szerzője több mint harmincéves gyakorlati tapasztalattal rendelkező tanár. A könyvben a korszerű pedagógia tudomány elveit, meghatározásait, valamint a műszaki rajz... Tovább

Előszó

Részlet:
"E könyv mindkét szerzője több mint harmincéves gyakorlati tapasztalattal rendelkező tanár. A könyvben a korszerű pedagógia tudomány elveit, meghatározásait, valamint a műszaki rajz tantárgyra vonatkozó, az idők folyamán eredményesnek bizonyult didaktikai és metodikai tapasztalataikat ismertetik. Céljuk, hogy a műszaki rajzot, illetve egyes szakközépiskolákban a rajzot, az ábrázoló geometriát, vagy a szabadkézi rajzot tanító tanároknak a tantárgyuk tanításában segítséget nyújtsanak, gondolatokat, kísérletező kedvet indítsanak el, termékeny vitára, tapasztalatcserére ösztönözzenek. A könyvben több helyen hivatkoznak a modern pedagógia legkiválóbb gondolkodóira, emellett egyéni tapasztalatból származó szubjektív jellegű leírásokat is adnak. Bevezetőül ismertetjük az anyag tárgyalása közben szereplő pedagógiai fogalmak korszerű meghatározását.
Pedagógia. A pedagógia az oktatási és a nevelési teendők rendszerét magába foglaló tudomány.
Didaktika. A didaktika az oktatásban, az oktatási folyamatok tudománya.
Metodika. A metodika a tanítás módszertana.
Tanitás. A tanítás a tanuló érdeklődésének mesterséges, azaz didaktikai hatásokkal történő irányítása, az ismeretszerzésben való rendszeres vezetése. A tanítás serkentse a tanuló öntevékenységét, kezdeményezését, aktivitását.
Képzés. A képzés fogalma alatt a személyiségnek olyan alapműveltséggel felvértezését értjük, amely nélkülözhetetlen minden korszerűen gondolkodó, a mai világban tájékozódó, a jövő elé nyitottan, érdeklődéssel tekintő ember számára. A képzés során az elsajátított ismeretek gyakorlati alkalmazása segítségével kimunkáljuk a szükséges jártasságokat és készségeket, s kifejlesztjük a képességeket. A képzés folyamata a művelődéssel rokon jelentőségű. A képzés tartalmán a korszerű műveltségnek azt a törzsanyagát értjük, amely szükséges ahhoz, hogy a tanuló személyiségének a nevelési célban megjelölt műveltségi szintjét eléljük.
Jártasság. A tanulás folyamatában nem csupán azért szerezzük az ismereteket, hogy helyesen értelmezzük a világot, hanem azért is, hogy a szerzett tudás segítségével aktív tevékenységet fejtsünk ki a világban. A tudásunk legyen teljesítményképes tudás. A jártasságot éppúgy tanítani kell, mint magát az ismeretet.
Készség. Az ismeretek, a leszűrt szabályok gyakorlati alkalmazása bizonyos idő után mintegy automatikusan megy végbe. A készség a tudatos tevékenység automatizált komponense. A készség megszerzése az ismert szabályok vagy műveletek sokszori alkalmazásán alapul. A jártasság átmenet a készség felé. Képesség. A képesség a jártasságok, a készségek és a gondolkodás oly irányú egysége, mely a modern műveltséghez tartozó ismeretek és ezekkel kapcsolatos cselekvések tervszerű kimunkálásával lehetővé teszi, hogy az ember az „életbe kikerülve" önállóan tudjon és akarjon előre haladni az ismeretszerzésben, új kulturális javak elsajátításában. Az iskolából kilépve ne arra érezzen vágyat, hogy mindent elfelejtsen, hanem sokirányú érdeklődés, a tudományok és a művészetek új eredményei, a technika új vívmányai iránt lelkesedés éljen benne." Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 5
I. A MŰSZAKI RAJZ TANTÁRGY TANÍTÁSÁNAK IRÁNYELVEI 7
1/1. A szakközépiskola célja és feladatai 7
1/2. A műszaki rajz tantárgy feladata a szakközépiskolai képzésben 7
1/3. A műszaki rajz tanításának célja az I. osztályban 8
1/4. A szakközépiskola általános céljának és feladatainak tükröződése a műszaki rajz
tanításában 8
II. A TANÍTÁS-TANULÁS ÉS A NEVELÉS TERVEZÉSE A MŰSZAKI RAJZ TANTÁRGY KERETÉBEN 10
II/ L Általános elvi kérdések 10
II/2. A tanterv és a tanmenet 16
II/3. A tanítási óra tervezése. Az óravázlat 23
III. A TANÍTÁSI ÓRÁK GYAKORLATI ELŐKÉSZÍTÉSE ÉS LEVEZETÉSE 30
III/1. Didaktikai és metodikai általános kérdések 30
III/2. A modellek és egyéb eszközök előkészítése 30
III/3. A tanulók felszerelésének ellenőrzése az óra elején és közben 31
III/4. A házi feladatok és ellenőrzésük 31
III/5. A tanítási óra vezetésével kapcsolatos problémák 32
III/6. A szemléltetés 34
III/7. A tanulók munkájának ellenőrzése és értékelése 43
III/8. A szakkör 53
IV. ESZTÉTIKAI NEVELÉS, MŰVÉSZETI TÁJÉKOZTATÁS 54
V. A RAJZTEREM ÉS A RAJZSZERTÁR 57
V/l. A rajzterem 57
V/2. A rajzszertár 58
VI. A TANULÓK SZEMÉLYI FELSZERELÉSE 59
VI/1. A tankönyv 59
VI/2. A jegyzetfüzet 59
VI/3. A rajzlap 60
VI/4. A rajztábla 61
VI/5. A ceruza 62
VI/6. A ceruzahegy-csiszoló 62
VI/7. A ceruzaradír
VI/8. A vonalzók 63
VI/9. A körző 66
VI/10. A tus és a tuskihúzók 67
VII. A TANKÖNYV HASZNÁLATA 74
VII/1. A tantervben előírt tananyag 74
VII/2. Modellek szabásrajzai 75
VII/3. Szemléltető példák a műszaki élet gyakorlatából 75
VII/4. Ismerkedés a művészettel 76
VIII. A 28.199. sz. MŰSZAKI RAJZ CíMű TANKÖNYV ANYAGÁNAK RÉSZLETES feldolgozása 77
VIII/1. Összefoglaló az általános iskola tananyagából 77
VIII/2. a műszaki rajzok feliratai. Tömbírás 85
VIII/3. a tárgyak ábrázolása 88
VIII/4. Formák alakítása rajzokon 107
VIII/5. Lemezből készült tárgyak szabásrajzai 125
VIII/6. Ferde részié tű tárgyak rajzolása 131
VIII/7. Ipari formák rajzolása 138
VIII/8.Másolás, nagyítás, kicsinyítés, grafikon
VIII/9. Félév- és tanévzáró rajzfeladat 149
IX. A 28.206. sz. MŰSZAKI RAJZ AZ ÉPÍTŐIPARI SZAKKÖZÉPISKOLÁK SZÁMÁRA CÍMŰ TANKÖNYV TANÍTÁSI ANYAGA 150
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem