1.054.397

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Test és lélek

Antropológia és értelmezés Nüsszai Szent Gergely műveiben

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Kairosz Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 320 oldal
Sorozatcím: Catena - Fordítások/Monográfiák
Kötetszám: 8
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-9642-50-9
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

IV. században élt kappadókiai atya, NÜSSZAI SZENT GERGELY antropológiájának az egyik, ha nem a legizgalmasabb kérdésköre a test és lélek témája. Gergelyt minden érdekelte, ami a teremtett világ legnagyszerűbb létezőjéhez, az emberhez kapcsolódik. Mit jelent az, hogy Isten a saját képére és hasonlatosságára, valamint férfinak és nőnek teremtette? Mit, hogy testben és lélekben egyszerre? Vajon az ember jelenbeli nyomorúságos állapota, szenvedélyei és szenvedései hogyan egyeztethetők össze istenképiségével? A válaszok megfogalmazásának tétje óriási, mert megalapozza, hogy mi vár a testre és a lélekre - az emberre - a halálban és a feltámadásban: képes lesz-e megőrizni önazonosságát és megvalósítani annak az eredeti képmásnak a szépségét, amelyet Teremtője szánt neki? D. Tóth Judit könyve a nüsszai püspök 380 táján keletkezett antropológiai témájú művei alapján vizsgálja a Gergely által adott válaszokat, középpontba állítva, hogy a kinyilatkoztatásból kiindulva hogyan értelmezi és... Tovább

Fülszöveg

IV. században élt kappadókiai atya, NÜSSZAI SZENT GERGELY antropológiájának az egyik, ha nem a legizgalmasabb kérdésköre a test és lélek témája. Gergelyt minden érdekelte, ami a teremtett világ legnagyszerűbb létezőjéhez, az emberhez kapcsolódik. Mit jelent az, hogy Isten a saját képére és hasonlatosságára, valamint férfinak és nőnek teremtette? Mit, hogy testben és lélekben egyszerre? Vajon az ember jelenbeli nyomorúságos állapota, szenvedélyei és szenvedései hogyan egyeztethetők össze istenképiségével? A válaszok megfogalmazásának tétje óriási, mert megalapozza, hogy mi vár a testre és a lélekre - az emberre - a halálban és a feltámadásban: képes lesz-e megőrizni önazonosságát és megvalósítani annak az eredeti képmásnak a szépségét, amelyet Teremtője szánt neki? D. Tóth Judit könyve a nüsszai püspök 380 táján keletkezett antropológiai témájú művei alapján vizsgálja a Gergely által adott válaszokat, középpontba állítva, hogy a kinyilatkoztatásból kiindulva hogyan értelmezi és „tölti ki" a szentírási textusokat a görög filozófiai hagyomány elemeivel. Vissza

Tartalom

ElŐSZÓ.......................................................................................................9
BEVEZETÉS...............................................................................................13
I. „AZ EGYHÁZATYÁK ISKOLÁJÁBAN"
Nüsszai Gergely élete és munkásságának jelentősége............27
ANTROPOLÓGIAI KÉRDÉSFELVETÉSEK.......................................37
A test és lélek kérdései az antropológiában.............................41
Antropológiai kérdések az ókeresztény korban......................51
Nüsszai Gergely antropológiai kérdésfelvetései......................53
II. TEST ÉS LÉLEK A TEREMTÉSTÖRTÉNETBEN
A teremtéstörténet mint Nüsszai Gergely antropológiájának kiindulópontja......59
A kozmosz mint az ember létezésének kerete........................61
A teremtés mint diasztéma..........................................................63
A VILÁG és az ember teremtése
A DE HOMINIS OPIFICIÓBAN.....................................................69
A világ teremtése a De hominis opijicifozn..................................69
Az ember teremtésének oka a De hominis opijicióbzn...............71
AZ ElKÓN MINT ANTROPOLÓGIAI KULCSFOGALOM
Az ember teremtésének értelmezésében....................72
Az eikón mint antropológiai kulcsfogalom...............................72
Az eikón és a homoiószsz értelmezése a Gen 1,26 exegézistörténetébe illeszkedve.......75
Az eikón tartalma: az emberi természet.....................................82
A képiség ontológiai alapja: a részesedés. Az isteni és az emberi természet kölcsönös megfelelése: hasonló ismeri meg a hasonlót...................89
A gen 1,27 értelmezése: a kettős teremtés....................96
Test és lélek a teremtéstörténetben.............................101
Az ember kettős természete....................................................104
Az ember teste...........................................................................106
Az ember lelke...........................................................................
A ROSSZ ÉS A BŰN PROBLÉMÁJA. A LÉLEK SZENVEDÉLYEI........ 121
Bűnbeesés és bukott állapot......................125
Hol van a Paradicsom? Az Édenkert „lokalizálása" a bűnbeesés előtt és után Nüsszai Gergely exegézisében... 127
A lélek szenvedélyei mint a bűnbeesés következményei.... 135
III. A TEST ÉS A LÉLEK A HALÁLBAN ÉS A FELTÁMADÁSBAN
ESZKATOLÓGIA...............................143
Patrisztikus eszkatológia................................143
A halál mint a végső dolgok egyike.
A feltámadás reményének megteremtése..............................147
Alogosz peri pszükhész és a logosz peri anasztaszeósz közötti kapcsolat a De anima et ressurectionéban...............148
A TEST ÉS LÉLEK A HALÁLBAN.......................153
A lélek sorsa és természete a halál után.......................153
A Hádész kérdése..................................156
A FELTÁMADÁS TANA...........................158
A feltámadás keresztény tanításának „ probléma okossága" 158
A feltámadás érvei..........................160
A feltámadás mibenléte...............................................165
A test feltámadása, a feltámadt test mint jövőben megvalósuló képmás..........167
A feltámadás ideje...................................178
A rossz és az ítélet a feltámadáskor........................................180
AZ APÓKATASZTASZISZ TÓN PANTÓN.....................................187
Az apokatasztaszisz terminológiája .....................................187
Az apokatasztaszisz tón pantón Nüsszai Gergely
eszkatológiájában...................................197
Ellentmondások Nüsszai Gergely eszkatológiájában...................................207
IV. AZ ERÉNYES ÉLET PARADIGMÁJA
AZ ERÉNY - RÉSZESEDÉS AZ ISTENI TERMÉSZETBEN...................................211
A BlOSZ PHILOSZOPHIKOSZ ESZMÉNYE A VITA SANCTAE MACRINAEBAN.......217
FÜGGELÉK
Nüsszai Gergely és a pogány filozófiai hagyomány...................................231
Hermeneutika és exegézis Nüsszai Gergely műveiben...................................242
Nüsszai Gergely hermeneutikai alapelvei...................................246
Nyelvfilozófiai háttér...................................248
Hermeneutika az exegézisben...................................253
Hit és tudás az exegézisben...................................256
A racionális, fogalmi gondolkodás a hit és a hittitok kontextusában..............259
A retorika a hit szolgálatában...................................260
A hit és a metaforikus kifejezés...................................263
RÖVIDÍTÉSEK JEGYZÉKE...................................266
IRODALOMJEGYZÉK...................................269
GÖRÖG SZAVAK ÉS KIFEJEZÉSEK KISSZÓTÁRA...................................303
NÉVMUTATÓ...................................313

Tóth Judit

Tóth Judit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tóth Judit könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem