1.054.572

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Testneveléselmélet

Szerző

Kiadó: Dialóg Campus Kiadó
Kiadás helye: Budapest-Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 234 oldal
Sorozatcím: Dialóg Campus tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9123-03-X
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet: "A testneveléselmélet mint szaktárgy a testnevelő tanárképzésben és a sportszakember-képzésben is a szakemberek által gyakran vitatott abból a szempontból, hogy az oktatásban... Tovább

Előszó

Részlet: "A testneveléselmélet mint szaktárgy a testnevelő tanárképzésben és a sportszakember-képzésben is a szakemberek által gyakran vitatott abból a szempontból, hogy az oktatásban elválasztható-e a módszertantól, sportpedagógiától, sportelmélettől, van-e létjogosultsága az önálló tantárgyként való kezelésének. Hiszen a testnevelés és a sport tevékenységkörének céljait és feladatait, elméleti alapjait és módszereit, a személyiségre gyakorolt hatásait tekintve egységes, integrált egész ismeret- és gyakorlatanyagot jelent ugyancsak. Én mégis azt képviselem - párhuzamot vonva és példát hozva a mozgásoktatásból ahogyan a parciális (részekben történő) oktatási módszert eredményesen alkalmazhatjuk a mozgások elsajátítása során, és ahogyan előkészítő, rávezető gyakorlatokat alkalmazunk, ugyanúgy tekinthetjük a testneveléselmélet szaktárgyat ilyen „résznek" és „rávezető gyakorlatnak" a testnevelői, sportszakemberi tevékenységrendszer elsajátításában. Azt gondolom, hogy a középiskolákból a felsőoktatás padjaiba került egyetemi és főiskolai hallgatóknak - akik addig többnyire csak gyakorlati oldaláról ismerték és tapasztalták a testnevelést és a sportot - szüksége van alapos „bemelegítésre" és „célgyakorlatokra" ahhoz, hogy a későbbiekben értő figyelemmel fordulhassanak a mélyebb szakmai elméletek felé, tanulmányaik során integrálódjék tudatossá az elsajátítandó ismeretanyag az egymásraépülés, az egyszerűbbtől a bonyolultabb (összetettebb) felé való haladás elvének megtartásával. Elismerem, hogy a képzés jelenlegi formájában a cél a tudományterületek koncentrációja, a tapasztalatok magasabb szinten való általánosítása, a személyiségfejlesztést jobban szolgáló szemléletmód kialakítása, de ennek eléréséhez szükség van a testnevelésre, sportra vonatkozó igazolt és valóságos ismeretek logikus rendszerét adó testneveléselméletre. A tankönyv ennek a célnak megfelelően arra törekszik, hogy a hallgatók bevezetéseként a testnevelés- és sporttudomány alapjaiba átfogó és rendszerezett alapismereteket adjon a testnevelés, a sport legfontosabb alapfogalmairól, társadalmi összefüggéseiről, pedagógiai elveiről, alkalmazási területeiről, cél- és feladatrendszeréről." Vissza

Tartalom

Előszó 9
Első fejezet
A TESTNEVELÉSELMÉLET FOGALMA,
TARTALMA, TÁRGYA 11
1.1. A testneveléselmélet helye a sportszakember-képzésben 13
1.2. A testneveléselmélet sporttudományban elfoglalt helye 17
Második fejezet
A TESTKULTÚRÁVAL, A TESTNEVELÉSSEL ÉS A SPORTTAL KAPCSOLATOS ALAPVETŐ FOGALMAK 21
2.1. A testkultúra mint az általános műveltség egyik ága 23
2.2. A testnevelés és a sport műveltségtartalma 28
2.3. A mozgásműveltség értelmezése és tartalma 30
2.4. A játék- és sportműveltség értelmezése 33
2.5. Nevelés - testi nevelés - testnevelés - sport 35
2.5.1. Nevelés 35
2.5.2. Testi nevelés 39
2.5.3. Testnevelés 41
2.5.3.1. Testgyakorlatok, testgyakorlás 43
2.5.4. Sport 45
2.5.5. A testnevelés és a sport kapcsolata 49
2.6. Az egészség értelmezése a testnevelésben és a sportban 51
2.6.1. Prevenció 54
2.6.2. Rekreáció, sportrekreáció 58
2.6.3. Rehabilitáció 61
2.7. Testnevelési rendszerünk fő területei 63
2.7.1. Intézményi keretek között folyó testnevelés és sport 64
2.7.2. Szabadidős testnevelés és sport - sport mindenkinek 71
Harmadik fejezet
AZ EMBERI MOZGÁSOS TELJESÍTŐKÉPESSÉG SZERKEZETI ÖSSZETEVŐI 79
3.1. Motoros képességek 85
3.1.1. Kondicionális képességek 86
3.1.1.1. Erő 88
3.1.1.2. Gyorsaság 89
3.1.1.3. Állóképesség 91
3.1.2. Koordinációs képességek 93
3.1.2.1. Ügyesség 93
3.1.2.2. Mozgáskoordináció - koordinációs képességek 95
3.1.3. Izületi mozgékonyság 101
3.2. Mozgáskészségek 103
3.3. A motoros képességek kölcsönhatása 107
3.4. Intellektuális, pszichikai tényezők 108
Negyedik fejezet
A MOZGÁSOS CSELEKVÉSEK 111
4.1. A mozgásos cselekvések értelmezése és rendszerezése 113
4.2. A mozgásos cselekvések fajtái, mint a testnevelés
és a sport eszközrendszerének részei 116
4.2.1. A testgyakorlatok 118
4.2.2. Mozgásos játékok 122
4.2.3. Sportágak 127
4.3. A mozgásos cselekvések tartalma és formája 129
4.4. A mozgásos cselekvések szerkezete 130
4.4.1. A szerkezet térbeli összetevői 132
4.4.2. A szerkezet idői összetevői 133
4.4.3. A szerkezet dinamikai összetevői 135
4.5. A mozgásos cselekvések technikája 136
4.5.1. Technika és stílus 138
4.6. Taktika, stratégia 140
4.6.1. Stratégia 140
4.6.2. Taktika 141
4.7. Játékelem 145
Ötödik fejezet
AZ ISKOLAI TESTNEVELÉS
NÉHÁNY KÉRDÉSKÖRE 147
5.1. Az iskolai testnevelés és sport célja 151
5.1.1. Az iskolai testnevelés és sport feladata 152
5.1.1.1. Feladatai az általános nevelés területén 152
5.1.1.2. Feladatai a testi (szomatikus) nevelés területén 154
5.1.2. Az iskolai testnevelés és sport tartalma 155
5.2. Az iskolai testnevelés és sportoktatás néhány alapelve 158
5.2.1. A tevékenység - a tudatos aktivitás - elve 158
5.2.2. A célszerűség elve 160
5.2.3. A pozitívumokra való támaszkodás: a pedagógiai optimizmus elve l6l
5.2.4. Az életkori és egyéni sajátosságok figyelembevételének elve 162
5.2.5. Az egyéni és közösségi bánásmód:
a közösség által történő nevelés elve 163
5.2.6. A teljesítmény, a teljesítőképesség elve 166
5.3. Társadalmi és iskolai igények, elvárások
a testnevelő tanárral szemben 168
5.3.1. A testnevelő tanári munka
összetevői, pályakövetelményei 171
5.3.2. A testnevelő tanár helye, szerepe a tantestületben 180
5.4. A testnevelő tanár személyiségtulajdonságai
és vezetési stílusa 185
5.5. A testnevelés tantárgy hatása
a személyiségjegyek kibontakoztatásában 195
5.5.1. Testnevelés és személyiség 195
5.5.2. A testnevelés és sport szerepe a személyiségfejlesztésben 198
5.5.3. A személyiségjegyek, jellemvonások alakíthatósága a testnevelés és a sport által 200
Hatodik fejezet
A MOZGÁSOS CSELEKVÉSEK
TANÍTÁSA-TANULÁSA 205
6.1. Az oktatás-nevelés folyamatának tervezése a testnevelésben 210
6.1.1. A helyi tantervkészítés néhány szempontja 212
6.1.1.1. A tantervek célrendszere 214
6.1.1.2. A tantervek követelményrendszere és az értékelés 215
6.1.1.3. A tananyag a helyi tantervekben, és azok feltételrendszere 218
6.2. A mozgásos cselekvéstanulás folyamatának szerkezete 221
6.2.1. A mozgásos cselekvéstanulás egyik lényeges eleme: a motiváció 222
Irodalomjegyzék 229

Prisztóka Gyöngyvér

Prisztóka Gyöngyvér műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Prisztóka Gyöngyvér könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem