1.054.300

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Zsombékok

Középosztályok és iskoláztatás Magyarországon a 19. század elejétől a 20. század közepéig/Társadalomtörténeti tanulmányok

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kötet címadó metafórája 1920-ból, Szekfű Gyula tollából ered: "...a heves nemzeti érzés volt jóformán az egyetlen kapocs, amely az életmód... külsődleges homogenitása mellett a középosztály különböző rétegeit összetartá. A liberális törvényhozás hiába mondta ki a szabad connubiumot és commerciumot, egy-egy vidéki társadalom nemesi, nyárspolgári, értelmiségi és zsidó rétegei mégis külön foltokban, egymástól elkülönbözött zsombékokon ültek". A maga korában a kép nem fejezett ki mást, mint amit a középosztályi közvélemény erről a kérdésről széles körben gondolt: az integrált nagy magyar középosztály programja, amely a reformkor végétől kezdve oly sokszor napirendre került, nem valósult meg.
Tanulmánykötetünk az iskoláztatás társadalomtörténetén keresztül közelíti meg a középosztály-képződés magyarországi sajátosságait a 19. század első feléből indítva egészen a második világháborúig. Az elmúlt évtizedben oly sok kutatási eredmény halmozódott fel a magyar társadalomtörténet-írás... Tovább

Fülszöveg

A kötet címadó metafórája 1920-ból, Szekfű Gyula tollából ered: "...a heves nemzeti érzés volt jóformán az egyetlen kapocs, amely az életmód... külsődleges homogenitása mellett a középosztály különböző rétegeit összetartá. A liberális törvényhozás hiába mondta ki a szabad connubiumot és commerciumot, egy-egy vidéki társadalom nemesi, nyárspolgári, értelmiségi és zsidó rétegei mégis külön foltokban, egymástól elkülönbözött zsombékokon ültek". A maga korában a kép nem fejezett ki mást, mint amit a középosztályi közvélemény erről a kérdésről széles körben gondolt: az integrált nagy magyar középosztály programja, amely a reformkor végétől kezdve oly sokszor napirendre került, nem valósult meg.
Tanulmánykötetünk az iskoláztatás társadalomtörténetén keresztül közelíti meg a középosztály-képződés magyarországi sajátosságait a 19. század első feléből indítva egészen a második világháborúig. Az elmúlt évtizedben oly sok kutatási eredmény halmozódott fel a magyar társadalomtörténet-írás területén, hogy a legfontosabb kérdések szisztematikus számbavételének eljött az ideje. A kötet műfaji kínálata ennek megfelelően igen tágas: historiográfiai, fogalomtörténeti írásoktól konkrét esettanulmányokig húzódik. Vissza

Tartalom

Előszó9
Fogalomtörténet és társadalomtörténet
Bácskai Vera: A régi polgárságról15
Hudi József: Táblabírák a reformkori vármegyei közéletben39
Kövér György: A magyar középosztály-teremtés programjai és kudarcai - Fogalomtörténeti áttekintés a reformkor végétől a nagy válság kezdetéig77
Halmos Károly: Besitzbürgertum Magyarországon - A virilizmus161
Klement Judit: Nagypolgárság a két világháború közötti Magyarországon? - Egy társadalmi réteg meghatározásának lehetőségeiről195
Elitképződés és csoporthierarchia
Benedek Gábor: A bürokratizáció történetéhez: az 1853-54. évi definitív rendezés személyi következményei235
Kiss Zsuzsanna: A Zala Megyei Gazdasági Egyesület működése, 1861-1869255
Vári András: Az Országos Magyar Gazdasági Egyesület és tagsága a 19. század második felében285
Eőry Gabriella: Az Országos Kaszinó és a középosztály321
Sipos Balázs: Az újságíró-társadalom 1890 és 1945 között351
Szívós Erika: Bohém, polgár, értelmiségi? - A magyar képzőművészek társadalmi helyzete a századfordulón377
Kovács I. Gábor - Kende Gábor: Egyetemi tanárok rekrutációja a két világháború közötti Magyarországon417
Iskolatörténet és szocializáció
Sasfi Csaba: Az oktatás társadalomtörténete - Oktatás és társadalom kölcsönhatásának történeti vizsgálata509
Keszei András: A középfokú oktatás felekezeti változásai a 19. század első felében541
Watanabe Akiko: Mennyire voltak "államiak" az állami elemi iskolák a kora dualizmus korában? - Szervezésük és igazgatásuk első húsz éve575
Horváth J. András: A fővárosi önkormányzat közoktatás-politikája, 1873-1890597
Keller Márkus: "...mentől előbb s mentől nagyobb súlylyal bírjunk mi magunk" - Az Országos Középtanodai Tanáregylet megalakulása és első évei647
Müller Ildikó: Kísérlet a nők középiskolai képzésének megszervezésére: a budapesti állami felsőbb leányiskola és leánygimnázium673
Papp Barbara: Nőoktatás és "képzett nők" a két világháború között713
Bódy Zsombor: Mobilitás és iskolarendszer - A felső kereskedelmi iskolák helyéről a magyar iskolarendszer társadalomtörténetében. A Budapesti Kereskedelmi Akadémia diákságának rekrutációja és mobilitása, 1860-1906757
Bolgár Dániel: A tér viszonyai mint emberek kapcsolatai, avagy értelmezési kísérletek egy kisvárosi gimnázium társadalmának térbeliségére, 1938-1948787
Névmutató837
A kötet szerzői851
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem